יוצאים למאבק: עתירה נגד משרד התחבורה

עתירה הוגשה נגד משרד התחבורה, בה מבקשת העירייה להכפיל את מספר הנסיעות בעיר • סופרבוס: "רמת השירות בעיר מוכתבת ע"י משרד התחבורה ונשארה כמעט ללא שינוי בשנתיים האחרונות, על אף אכלוס השכונות החדשות"

סופרבוס
סופרבוס
עכשיו באשדוד: דירה החל מ-1.100.000 ש"ח

בסוף השבוע שעבר הגישה עיריית בית שמש עתירה מנהלית נגד משרד התחבורה לבית המשפט המחוזי בירושלים, יחד עם בקשה למתן צו ביניים נגד משרד התחבורה על שירותי התחבורה הציבורית 'הבלתי סבירים' ועל מחסור משווע של כ- 100-170 אוטובוסים ברחבי העיר.

עתירה זו, שהוגשה על ידי משרד כבירי נבו קידר בלום ושו"ת ובפעילות ראש העיר עליזה בלוך והמשנה לראש העיר שמואל גרינברג ממונה התחבורה, מגיעה לאחר שמשרד התחבורה הוציא בשנת 2017 מכרז להפעלת התחבורה בעיר, אך דא עקא שמאז המכרז תקוע בשל מחלוקות בין המשרד לחברות המפעילות את קווי התחבורה (סופרבוס ואגד), דבר שגורם לעיכוב ביצוע המכרז, כשבמקביל השירות הקיים לא מתוגבר, באמצעות העברת תקציבים לאוטובוסים נוספים בעיר וכדו'.

במסגרת העתירה שהוגשה, העירייה מבקשת מבית המשפט להורות למשרד התחבורה "להוסיף 150 אלף ק"מ של נסיעות שבועיות. הווי אומר תוספת נסיעות בשיעור של 50% לעומת המצב השורר כיום" – עוד קודם ביצוע המכרז שמתעכב, כאשר דבר זה יצריך תוספת משמעותית של 100-170 קווי אוטובוסים ברחבי העיר.

"עיכוב מכרזי 2017 פוגע אנושות באוכלוסיית בית שמש ויחד עמה אוכלוסיית הישובים הסמוכים, אשר מתבססים על הקווים העירוניים והבינעירוניים בתוך בית שמש וממנה (עיקר הקווים הבינעירוניים הם לערים בני ברק, קריית גת, אלעד, רחובות, פתח תקווה ועוד)", נכתב בעתירה.

בעיריית בית שמש מציינים, כי למרות שהמכרז תקוע, משרד התחבורה יכול ליישם את החזון התחבורתי שלו ולהוסיף קווי אוטובוסים. מכרזי 2017 משקפים במידה רבה את החזון התחבורתי-תכנוני עבור בית שמש, אולם אין כל מניעה ליישם את החזון האמור גם בהיעדר בחירת מפעיל חדש, וזאת באמצעות הרחבת השירות שניתן על ידי המפעיל הנוכחי והקצאת משאבים. אין קשר בין בחירת מפעיל, העומדת בבסיס מכרזי 2017, לבין קידום הרפורמה התחבורתית החיונית לתושבי בית שמש והסביבה.

המשנה לראש העיר והממונה על תחום התחבורה, שמואל גרינברג, אמר: "לא ייתכן כי בעוד העיר מתפתחת וגודלת, יהיה חוסר התאמה משווע בין הרצוי למצוי בתחום התחבורה וכתוצאה מכך התושבים הם הנפגעים הישירים. תושבי בית שמש זכאים לתחבורה הוגנת ועל פי כל ההיערכויות המוקדמות בשנת 2019 היה אמור להיות ממומש המכרז החדש. באם קיימות בירוקרטיות כאלה ואחרות, על משרד התחבורה למצוא חלופות ולספק את התחבורה לתושבים כאן ועכשיו. את התושבים לא מעניין ההליך המשפטי הסבוך או מחלוקת בין משרדי האוצר והתחבורה. התושבים צריכים לקבל תחבורה הוגנת ומזמינה".

ראש העיר, עליזה בלוך, אמרה: "תושבי בית שמש הם בני הערובה של מצב התחבורה בעיר. לא אתן שבגלל מכרז שתקוע מזה כשנתיים, התושבים יסבלו מחוסר קווי אוטובוסים, מאוטובוסים מיושנים. לא מגיע לתושבים שירות ירוד של תחבורה ציבורית ואני גם לא אתן לזה לקרות. הגשנו היום את העתירה ובכוונתנו לשפר את השירות לתושב".

בסופרבוס מזהירים: המצב עלול להחמיר

בצל העתירה שהוגשה, בחברת סופרבוס, המפעילה העיקרית של קווי התחבורה הציבורית בעיר, הזהירו מפני החמרת בעיות השירות כתוצאה מדחיית מכרזי משרד התחבורה לבחירת מפעילי תחבורה ציבורית.

עיכוב ביצוע המכרז, לדברי החברה, גורם לקשיים רבים. בשל העובדה שהמכרז החדש יכלול בתוכו שינויים דמוגרפיים שחלו באזור ובהיעדר התאמה בין הגידול הדמוגרפי, אכלוס של שכונות חדשות והרחבת שכונות קיימות, נוצרות בעיות קשות בשירותי התחבורה הציבורית, המתבטאות באוטובוסים מלאים שמנועים מלעצור בתחנות בעודם מלאים, לוחות זמנים שאינם מתאימים להתפתחויות הדמוגרפיות, שכונות שקווי אוטובוס אינם מגיעים אליהן ועוד.

בשבועות האחרונים, מתריעים בסופרבוס מפני החמרת הבעיה ויצירת עומס יתר קיצוני בתקופה הקרובה, זאת בשל המשך ההתרחבות של שכונות קיימות בעיר ואכלוסן של שכונות חדשות. רמת השירות בעיר מוכתבת ע"י משרד התחבורה ונשארה כמעט ללא שינוי בשנתיים האחרונות.

כיום פועלים בעיר כ-200 אוטובוסים בקווים עירוניים ובין עירוניים. כפי שמשתקף ממכרז משרד התחבורה אשר הוקפא, קיים צורך בעשרות רבות של אוטובוסים, הנדרשים לפעילות השוטפת. בנוסף, נוצר צורך ממשי בתגבור נוסף של מספר קווים מרכזיים בשעות העומס ופתיחת קווים חדשים.

בית שמש מצויה בתהליך של גידול משמעותי בתושבים כאשר הפער בין צרכי התחבורה של היישוב, לבין המצב בפועל, שנותר צמוד לצרכי העבר, ובעיות השירות בעקבות זאת, גדל והולך. למרות שהמכרז תקוע, מנהלת כאמור החברה, בתיאום עם העירייה, הידברות עם משרד התחבורה, כדי שזה יורה על הוספת קווי אוטובוסים ועשרות אוטובוסים, ובכך ליישם מהלכים לשיפור פני התחבורה הציבורית בעיר, באמצעות הרחבת השירות, ללא קשר למכרז המתעכב.

השארת תגובה