מספינת הים אל ספינת המדבר

איך נראו שערי הכניסה הימיים לארץ ישראל לפני קום המדינה? מה חיפשו כאן האירופאיים לפני 300 שנה כשהפליגו אל ארץ הקודש תוך סיכון חייהם? "עוגן הרם: נמלי ים בארץ ישראל"

ציור נמל בישראל
ציור נמל בישראל
עכשיו באשדוד: דירה החל מ-1.100.000 ש"ח

ביום שני, ה-19באוגוסט, תיפתח במוזיאון ארצות המקרא בירושלים תערוכת "עוגן הרם: נמלי ים בארץ ישראל" המציגה תיעוד ייחודי של שערי הכניסה לארץ ישראל, ערי הנמל ההיסטוריות, מהמאה ה-16 ועד תחילת המאה ה-20. התיעוד יוצא הדופן מספק הצצה לנמלי ארץ ישראל לאורך מאות שנים, מלמד על תפקידם הכלכלי והתרבותי החשוב ומספק תמונה של עולי הרגל שהגיעו לארץ ישראל, תוך סיכון חייהם, לצורכי צליינות מסחר ויצר הרפתקנות.

התערוכה, המציגה אוסף של 54 הדפסים, מפות וציורים מבוססת על אוסף התמונות של יוסי גילבן, ומשולבות בה תמונות מאוספי דן כירם המנוח, פרי עבודותיהם של אמנים רבים וביניהם דיוויד רוברטס, וויליאם בארטלט, הנרי פִין ועוד. בעידן בו הצילום טרם הומצא, טכניקות החריטה וההדפסה היו הדרכים העיקריות לבטא דימויים ויזואליים ולהפיצם, ובכך לאפשר לציבור להתרשם מעולמות רחוקים שלא היו נגישים לרובו.

במסגרת התערוכה יוכלו באי המוזיאון להתרשם מתפקידן החשוב של ערי הנמל בתולדות ארץ ישראל לאורך ההיסטוריה. לאחר ששליטי אירופה נואשו מניסיונותיהם לכבוש מחדש את ארץ הקודש בעקבות סילוק הצלבנים בסוף המאה ה-13, החליפו את מסעות הצלב מסעות צליינות של עולי רגל נוצרים ויהודים. הצליינים הוסיפו לפקוד את הנמלים החרבים בדרכם רבת התלאות אל האתרים הקדושים. מרביתם הטילו עוגן מול חופי יפו שכונתה "הנמל של ירושלים", ומשם יצאו בשיירות לעיר הקודש ולאתרים נוספים. חשיבותו של נמל יפו עלתה במהלך המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20, כאשר הפך לשער הכניסה העיקרי לארץ ישראל תחת השלטון העות'מאני ועם ראשיתן של עליות היהודים.

האוסף של יוסי גילבן:

התמונות והצילומים בתערוכה שייכים ברובם לאוסף הפרטי של יוסי גילבן, שהים התיכון מילא תפקיד מרכזי בסיפור חייו. כבר בגיל 14, בסוף שנות ה-50 של המאה הקודמת, הוא הפליג סביב חומותיה של עכו העתיקה בעת לימודיו בבית הספר לקציני ים בעכו. במהלך שירותו הצבאי שירת על המשחתת אח"י "יפו" ולחם בתעלת סואץ במלחמת יום הכיפורים. סיפורי הנמלים של ארץ ישראל מהווים חלק בלתי נפרד מסיפור חייו.

השארת תגובה