קמפיין חריף חדש מתריע מפני ריסוקו של בג"צ

קמפיין חדש של המכון לדמוקרטיה מציב תמרור אזהרה נגד היוזמות לריסוק בית המשפט העליון ולהענקת כוח בלתי מוגבל לפוליטיקאים

אולם בית המשפט העליון (צילום בעריש פילמר)
אולם בית המשפט העליון (צילום בעריש פילמר)

לקראת הבחירות הקרבות, ועל רקע ההתרחשויות במו"מ הקואליציוני האחרון כאשר קודמו יוזמות לריסוק מערכת המשפט כדוגמת "פסקת ההתגברות המורחבת" והשינויים בחוק החסינות, משיק המכון הישראלי לדמוקרטיה קמפיין נרחב. מטרת הקמפיין היא להזהיר מפני הפגיעה האפשרית בעצמאות ובמקצועיות מערכת המשפט שתוצאתה המעשית תהיה הענקת כוח שלטוני בלתי מוגבל לפוליטיקאים.

הקמפיין נועד לעורר מודעות ביחס לנושא בקרב הציבור הרחב ובמקביל לדחוק במקבלי ההחלטות מכל קצוות הקשת הפוליטית להתנער מהמחויבות לקידום ההצעות הללו.

הקו המנחה, אומרים במכון הישראלי לדמוקרטיה, הוא שיש מקום לשקול החלת שינויים באיזונים הקיימים ביחסים בין רשויות השלטון, אבל אסור שזה יבוא במחיר של הרס הרשות השופטת תוך רמיסת עקרונות יסוד מקצועיים, משילותיים ודמוקרטיים.

יוחנן פלסנר, נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה: "הניסיונות לחיזוק העוצמה של הדרג הפוליטי על חשבון צמצום סמכויות הבקרה והפיקוח של הרשות השופטת נועדו לרמוס הלכה למעשה את עיקרון הפרדת הרשויות. ההצעות שקודמו במו"מ הקואליציוני האחרון, מאיימות לפגוע בעקרונות יסוד דמוקרטיים המבטיחים הגנה על שוויון ועל חרויות הפרט ומונעים שימוש לרעה בכוח ובעוצמות השלטוניות" .

פלסנר הוסיף: "בישראל, בניגוד לנהוג בכל הדמוקרטיות אחרות בעולם, בית המשפט העליון הוא המוסד היחיד שיש לו סמכויות המאפשרות להגן על זכויות האזרחים ולרסן את הכוח הבלתי מוגבל, שאחרת יהיה נתון בידי הרוב הקואליציוני.

בניגוד למצב בארה"ב, הדמוקרטיה הישראלית הרבה יותר שברירית: אין לנו חוקה, אין לנו שני בתי מחוקקים חזקים ועצמאיים, ואין לנו ממשלות מדינתיות המאזנות את כוחו של הממשל הפדרלי. ולכן, חיוני לשמור על עצמאות מערכת המשפט כמוצא אחרון של האזרחים מול רשויות השלטון וכדי להבטיח את ביזור הכוח השלטוני".

במכון הישראלי לדמוקרטיה בחרו להדגיש בקמפיין כמה מפסיקות בג"צ שהטיבו עם זכויות של קבוצות, יחידים, ודאגו לזכויות האזרח והאדם. בין הדוגמאות: בג"צ אליס מילר, בג"צ עמנואל שביטל את ההפרדה העדתית בין ילדות מזרחיות לאשכנזיות, בג"צ הרחבת תקפות הפיצויים לכל מפוני ההתנתקות, ובג"צ הבטחת מיגון כיתות בעוטף עזה.

תגובה אחת
  1. בגץ לא יכול להבין את השטח והעם מנותק מהם. מי שמרוויח 70 אלף בחודש לא יכול להבין מי שמרוויח 60 אלף בשנה.
    לדוגמה. בבגץ המאפיות. המאפיות העלו את המחירים בכל המוצרים ע״י. הקטנת הכמות
    עד 60%_ויותר. והציגו את הלחם האחיד. שגם כך קשה להשיגו. ואישרו להם עלייה במחיר. כמו בחלב הכל הוקטן. עכשיו יש חלב ב800 סל. אין פוצה ואין עוצר.
    ת ת ע ו ר רו

השארת תגובה