המלחמה בתאונות הבניה

שרת השיכון יפעת שאשא ביטון מקדמת הצעת חוק ולפיה תאונת בנייה קטלנית תוביל לסגירת כל האתרים של הקבלן

זק"א תל אביב: פועל נהרג באתר בנייה בבני ברק
זק"א תל אביב: פועל נהרג באתר בנייה בבני ברק
עכשיו באשדוד: דירה החל מ-1.100.000 ש"ח

בניסיון להילחם עם הקטל בענף הבנייה, מקדמת בימים אלו שרת השיכון ח"כ יפעת שאשא ביטון, הצעת חוק, על פיה במקרים של תאונת בנייה קטלנית, ייסגרו כל מתחמי העבודה של הקבלן.

ע"פ הדיווח בעיתון "כלכליסט", מדובר בשינוי משמעותי לעומת המצב הקיים, שבו לאחר תאונה נסגר רק האתר שבו אירעה התאונה ויתר האתרים של הקבלן ממשיכים לעבוד כרגיל. כיום, התיקון לחוק מאפשר למפקח מטעם משרד העבודה להוציא צו סגירה זמני לאתר בנייה שבו עובד נהרג או נפצע קשה מתאונת עבודה למשך 48 שעות, אשר ניתן להאריך בשלושה ימים נוספים. לקבלן יש האפשרות להשמיע את טענותיו לביטול הצו בהזדמנות הראשונה, ובמידה שיוכיח כי עמד בכל הוראות הבטיחות הנדרשות – הצו יבוטל.

תגובת משרד המשפטים לחוק הייתה כי "משרד המשפטים מברך על המהלך החשוב של הצלת חיי אדם. בימים אלו אנו משלימים את בחינת נושא קידום הצעת החוק בתקופת הבחירות, ואת ליבון העניינים מקצועיים הנוגעים להצעה מול משרד הבינוי והשיכון".

בקרב הקבלנים נרשמה התנגדות עזה לקידום החוק המדובר כך למשל הגיב ראול סרוגו נשיא התאחדות בוני הארץ: "תחשבו מה יקרה אם מי שבנה חמישה בניינים במוקמות שונים יאלץ להפסיק את הבנייה, ויפגע ברוכשי דירות באתרים האחרים שלו. חשבו על מי שהוא קבלן הבונה כעת בניין שבו נהרג עובד ובמקביל יאלץ להפסיק בנייה של מוסד ציבורי. איש מהעומדים מאחורי ההצעה הזו לא בחן את הפגיעה ההיקפית בענף, בציבור ובכלכלה הישראלית וחשוב מכל – את העובדה שעומדים להעניש כאן ציבור ענק שיתכן בהחלט כי יתגלה לאחר החקירה שנפגע לחינם".

עוד מציינים בהתאחדות בוני הארץ כי בהשוואה לענפים אחרים שגם בהם מתרחשות תאונות רבות, מערימים יותר קשיים על הקבלנים, כך למשל לטענתם בחמש השנים האחרונות נהרגו 46 עובדים בתעשייה – כמעט עשרה בשנה, אך לא ידוע על מפעלים שנסגרו או רישיונות ייצור שנשללו.

בדו"ח משרד העבודה והביטוח הלאומי שסוקר את השנים 2013 – 2017 מפורטות כל התאונות. בחלק ניכר מתאונות ענף הבנייה שיש בהן הרוגים, תיאור הפעולה שננקטה הינו: "במקום הוטל צו הפסקת עבודה". לעומת זאת, כאשר מדובר בתאונה בתחום התעשייה תיאור הפעולה הינו: "מפקח עבודה ביקר במקום ופתח בבירור על הנסיבות שהובילו לתאונה".

כן הם טוענים, כי בשנת 2018 מד"א דיווח על 37 טביעות בבריכות ציבוריות אך גם במקרים חמורים של רשלנות בבתי מלון הם לא הובילו לסגירתו המוחלטת. כמו כן לטענתם בשנים 2003 – 2018 היו 391 הרוגים ו- 4155 פצועים קשה בתאונות דרכים בהן החקירה העלתה שהכביש ו/או השוליים היו משובשים. הכבישים נפתחים מחדש טרם תיקון הליקויים.

השארת תגובה