ב'מרצ' גילו: "המילה 'חילוני' לא מוסיפה מנדטים"

ב'מרצ' ערכו בדיקת עומק והבינו כי הציבור הישראלי לא 'קונה' את מסע ההפחדה בכל הקשור למאבקי דת

ניצן הורוביץ
ניצן הורוביץ
כל מה שאתה זקוק לו באינטרנט

מפלגת 'מרצ' שלאורך השנים בלטה בהובלת המאבק בכפייה בדתית והייתה לסמל החילוניות, החליטו שלא להחצין בבחירות הקרובות את היותה מפלגה חילונית בורגנית וזאת לאחר סקר עומק שערכה המפלגה, שהעלה כי שימוש במילת הקוד 'חילוני' אינה מוסיפה מנדטים בקלפי.

בפוסט שפרסם אורי זכי מפעילי המפלגה ומי שנחשב למקורב ליו"ר המפלגה לשעבר ח"כ זנדברג נכתב, כי המפלגה יזמה קבוצות מיקוד במטרה לבחון עד כמה המילה בעלת הקונוטציה הרגישה ומורכבת, הינה בעלת השפעה על שיקול דעתו של האזרח הישראלי בבואו אל הקלפי.

"בבחירות הקודמות בדקנו סיסמאות עם המילה 'חילוני' בהן, כי היו כאלה שנשבעו שזה יהיה הפיצוח, אלא שקבוצות המיקוד ממש לא אהבו וזה ירד מהפרק". לדבריו, "בבחירות האחרונות, מרצ לא הציגה קמפיין חילוני אלא קמפיין חופש".

לפי הדיווח ב'מקור ראשון' שציטט מדבריו של גורם המעורב במסע הבחירות של מרצ, הרי שקמפיין שמבוסס על סוגיית "החילוניות" לא היה עובר, ולכן החליטה המפלגה להמשיך קדימה. "זה לא שנמנענו להגיד את המילה חילוני. פשוט, אחד מאנשי הקמפיין היה סבור שהלב צריך להיות מבוסס על סוגיית 'החילוניות', והוא ביקש להכניס את זה בין האפשרויות לסיסמאות שהוצגו בקבוצות מיקוד. זה לא עבד, וברור שלא היה יכול לעבוד".

מקור אחר בקמפיין אומר כי "מאפיינים חילוניים היו בקמפיין כל הזמן, כולל המילה 'חילוני'. תמר זנדברג אמרה כל הזמן שהיא שמאלנית וחילונית, היו אלמנטים חזקים של חופש וחופש מדת, תחבורה ציבורית בשבת, וכיוצא בזה. אבל הייתה בדיקה של סלוגן אחד עם המילה 'חילוני', וזה לא היה רלוונטי לבחירות האלה. הבחירות הללו היו מול הצונאמי של כחול לבן. לא הייתה כאן בריחה מהמושג חילוניות, ולא הכרעה אסטרטגית. בסך הכול בדיקה של סלוגן, שלא התאים כי מרצ כוללת בתוכה ערכים ומאבקים ערכיים נוספים".

ממפלגת מרצ נמסר בתגובה: "מרצ לא תשתף פעולה עם רמיסת החילוניות וניסיונות ההדתה. למושג חילוני/ת יש מקום חשוב בשיח, והוא מייצג ציבור ישראלי עצום המאמין באדם, בערכים, בשוויון ובחופש".

השארת תגובה