מחורבן לתקומה: על יהודת רומא

הרב אמיתי סרמונטה יהודי איטלקי שורשי, המחלק את זמנו בין ירושלים לרומא, משרטט את מפת הקהילה היהודית העתיקה – לא אשכנזים ולא ספרדים

בית הכנסת ברומא
בית הכנסת ברומא
כל מה שאתה זקוק לו באינטרנט

הרב אמיתי סרמונטה דמות של יהודי חרדי שמחלק את זמנו בין ישראל ובין רומא היהודית שם עוסק בקירוב הקהילה היהודית המקומית שאט אט מתחברת לשורשיה ומעורר את הזיקה הדתית של הצעירים.

"למעשה הורי עלו ב54 מאיטליה ודברו איטלקית בבית, ואני גדלתי במדרשית נועם בפרדס חנה ואחר כך עברתי לישיבת "איתרי".  בשנת 2007 נסעתי לאיטליה במסגרת תפקידי ושפרתי את השפה." כך חושף בפנינו הרב סרמונטה כיצד החל לעסוק בפעילות הקודש של הפצת התורה דווקא בעיר רומא על גדות נהר הטיבר.

אביו של הרב סרמונטה הוא פרופסור יוסף סרמונטה מהאוניברסיטה העברית שאף  כתב  לא מעט מאמרים באיטלקית. "למעשה אמי  מוצאה ממשפחה מכובדת מאד מצפון איטליה, אביה היה שופט בבית משפט עליון בתקופה שאחרי מלחמת העולם השנייה ואבי לעומת זאת, הגיע ממשפחה יחסית פשוטה של  בעלי חנות לממכר דיסקית. אני שנתי את הדרך. אך המשפחה המורחבת הם חובשי כיפות סרוגות, גדלנו כולנו בארץ ישראל, בבני עקיבא. "

לא ספרדים ולא אשכנזים – מהו נוסח התפילה הייחודי של יהודי רומא?

"יהדות רומא – מורכבת משתי קהילות: יהודים שהתגלגלו לאיטליה לאחר חורבן בית שני, אשר משמרים מסורת  ייחודית  בת אלפיים שנה. נוסח התפילה האיטלקי דומה מאד לנוסח האשכנזי עם שינויים קלים: עלינו לשבח נאמר לפני שיר של יום, ברוך שאמר נאמר לפני הודו, אך הניגונים דומים לספרדים. כיום ישנם שני בתי כנסיות מרכזיים עם נוסח יהודי רומא.

"קהילה נוספת מאוחרת היא קהילת ה"ספניולים" – שהגיעו לאחר גרוש ספרד. כיום אין הבדלי מנטליות בין הקהילות. לפני שלושים שנה היו שני בתי הכנסת ברומא אטלינו או ספניולו, כיום המצב שונה.  יהדות רומא היום  מורכבות מיותר קהלים ומונה 15,000 יהודים כאשר החלוקה הינה,

10,000 יהודים רומנים, ו5,000 יהודים שהגיעו מלוב. הקהילה היהודית הלובית באיטליה התפתחה  בשנת 67 , כשפרצה מלחמת ששת הימים המלך האיטלקי  הגן על היהודים במשך  חודש ימים מפני ההמון הפרוע, לאחר מכן נתן להם רשות לעזוב.

"היות שלוב הייתה מושבה איטלקית, היהודים שנאלצו לעזוב את לוב, הגיעו כולם לתחנת ביניים לאיטליה ומשם חלק גדול עלו לישראל.

"היהודים יוצאי לוב התחילו מאפס –  אומנם הם הגיעו לרומא עם מזוודה אחת או שניים ו20 לירות סטרלינג, המעט שהותר להם להוציא מתחומי לוב, אך הקהילה היהודית ברומא הוותיקה התגייסה וכך גם ארגון הג'וינט שנרתם לעזרה. במשך השנים, במיוחד בשנות ה-70 וה-80 היהודים הטריפוליטאים פתחו לבד חנויות ועסקים,  הצליחו מאד  והתבססו עד אשר עלו על היהודים הוותיקים.

"כיום ברומא ברחוב המרכזי ישנם קרוב ל-80% חנויות של יהודים, ללא השוואה למספר היהודים היחסי בקרב האוכלוסייה. ביום כיפור המסחר משותק והרחוב הראשי נותר כמעט שמם. לכן אם תשאל איטלקי נוכרי כמה יהודים יש באיטליה, הוא ישיב ללא היסוס כחצי מיליון יהודים. עד כדי כך ההשפעה של היהודים מותירה רושם גודל.

"הקהילה היהודית הוותיקה ברומא בפרט ובאיטליה בכלל הייתה רחוקה מהיהדות, ושמירת ההלכה הייתה רופפת ביותר. בבית הכנסת בעיצומה של השבת היה גוי שמנגן באורגן, לא היה שום אפשרות להשיג יין כשר כי פשוט לא הייתה דרישה. היו הולכים בשבת לבית קפה ומשלמים ביום ראשון  – למרות שאת המים להכנת הקפה היו מרתיחים בשבת , במוצאי ראש השנה היו הולכים לאכול במסעדה לא כשרה, בפסח היו מכינים עוגות מקמח מצה וחושבים שזה כשר לפסח, עד שהרב עמר התערב ודרש מהרב של רומא להפסיק למכור קמח כזה והכול מתוך בורות איומה.

"יש באמתחתי סיפור שממחיש את אופי הקהילה: יהודי בא לרב ומספר לו "לא עשיתי נטילה לפני האכילה. " "למה לא נטלת?" שואל הרב,  "לא היה כיור." עונה היהודי "מדוע לא היה כיור?" מקשה שוב הרב,  "אכלתי לשם שינוי במסעדה." עונה היהודי. בסוף התברר לרב  כי הארוחה הייתה ביום כיפור. הקהילה ברומא יש לה מנהגים וסמלים אבל העיקר – שמירת הלכה – חסר.

"היהודים הטריפוליטאים תרמו רבות מבחינה דתית ליהודים הוותיקים, אך יחד עם זאת מבחינות אחרות – חלה אצל היהודים הטריפוליטאים הדרדרות. לצערנו, היהודים האיטלקים הוותיקים עבדו בשבת והיהודים הטריפוליטאים שהיו יותר שומרי מסורת נגררו בעקבותיהם והיום 95% מהחניות פתוחות בשבת. בעקבות כך נפתחה יוזמה חדשה, וקבוצה של יהודים מקרב בני הקהילה עושה חוזה עם גוי לגבי עבודה בשבת,  והרב רובין רב קהילת "בני תורה" מהר נוף אישר את החוזה מלכתחילה.

"הקהילה הטריפוליטאית מאופיינת בזהות יהדות ציונית  חזקה מאד למרות שהם לא שומרים הלכה, והמעניין הוא שהם יוצאים בצורה חריפה מאד נגד תנועת הרפורמה.

"שינוי גדול ומבורך נעשה דווקא במשך החמש עשרה שנה האחרונות, התקשורת המקוונת התפתחה מאד. אנשים באים לביקור בארץ ישראל, נפתחים  שיעורי תורה, כולל אברכים נפתח ברומא, המודעות ליהדות התקדמה מאד. אם בעבר היו  שלושה בתי כנסת, היום יש שמונה עשרה בתי כנסיות בעיר רומא בלבד. בעבר הייתה מסעדה אחת "כשרה", מדוע היא כונתה "כשרה"? מסיבה פשוטה – לא מכרו בה חזיר, אך את העוף שהיו מגישים בה אפילו לא היו שוחטים. לא הבינו שזה לא כשר. היום יש כמה מסעדות כשרות.  נושאים רבים השתפרו, צעירים יהודים רבים הפסיקו לעבוד בחנויות בשבת ונכנסו למקצועות בשוק החופשי שניתן לשמור בהם שבת.

"בנוסף לקהילות הללו, ישנם יהודים איטלקים שהתפזרו בכפרים בדרום איטליה לפני מאות שנות – בערים כגון: טרני  וסיצליה ועד היום ניתן למצוא שם  אנשים עם שמות עבריים אך ללא קשר ליהדות. (הם אינם יהודים מבחינת ההלכה)  לעיתים מדובר בצאצאי אנוסים שנאלצו להתחבא מאימת האינקוויזיציה ששלטה ללא רחם בדרום איטליה.

מה מהות התפקיד כרב ברומא?

"פעילות קירוב. כששואלים אותי כמה ישיבות יש לי? אני משיב כ- 40 ישיבות. כל תלמיד  הוא בבחינת –ישיבה. אני מלמד  הלכה, גמרא, כל אחד לפי הרמה שלו. אני נוהג גם להסתובב בבתי כנסת לעורר את העם מסביר להם על החשיבות באכילת ירקות ללא תולעים. ודברים היוצאים מן הלב נכנסים אל הלב".

האם ניתן להשיג אוכל כשר היום ברומא?

"מדובר על כשרות ברמת רבנות רגילה. מי שמקפיד יותר נאלץ לוותר. בשר לא הייתי ממליץ לאכול. בחנויות המכולת יש מוצרים מהארץ. יש הרבה בשר קפוא".

מה הם המנהגים הייחודים של יהדות רומא – איטליה?

"מנהג מעניין ישנו בעת ברית המילה בשונה מרוב קהילות ישראל – בקרב הקהילה היהודית השורשית ברומא –  אין כלל סנדק בברית. אלא מושבים את הילד במין סלקל קטן,  סב התינוק מצד האב אוחז ביד ורגל התינוק מצד אחד, וסב התינוק מצד האם אוחז ביד ורגל התינוק מן הצד שני. בנוסף לא מכנים את הרך הנולד בשמו של הסב בעודו בחיים בדומה למנהג יוצאי אשכנז.  לעומת היהודים הטריפוליטאים שסב התינוק מצד האם מכובד בסנדקאות בילד הראשון  והזכות היותר מכובדת היא – לשמו של הילד, הילד נקרא על שם האבא של האבא בעודו חיים.  לטריפוליטאים מנהג נוסף כאשר חוגגים ברית מילה – כל בתי הכנסת בעיר, לא משנה היכן, לא אומרים בתחנון.

"בקרב יהודי טריפולי ברומא  לא מוותרים  על חג "הבסיסה" ובכל ראש חודש ניסן מתאספים ומכינים תערובת של דגן חיטה או שעורה קלויה בשילוב עם שקדים, תמרים, סוכר ותבלינים שונים. בעת האכילה מוסיפים לתערובת שמן או מים ומערבבים את התערובת בעזרת  מפתחות הבית הממורקים כסגולה לפרנסה טובה.  ואין בית יהודי – לובי ברומא שלא מקפיד לחגוג את הבסיסה כדין וכדין.

"הקהילה ברומא היא קהילה המאופיינת במנטליות מזרח תיכונית עם  פשטות וחמימות.  בעשרים  שנה האחרונות יש נישואין בין הקהילות השונות הוותיקים והטריפוליטאים,  היות והילדים לומדים יחד בבית הספר. לעומת זאת בערים אחרות בצפון איטליה, כגון, מילאנו וטירנו המצב שונה. במילאנו ישנם שלושה קהילות  לבנונים, פרסיים , איטלקים, וחב"ד, הקהילות נפרדות לחלוטין. לעומת הקהילות ברומא שאולי פחות חזקות מבחינה תורנית אך מאוחדות ומגובשות יותר".

האם יש לך הכרות קרובה עם מנהיגים יהודים באיטליה?

"המצב כיום ברומא שיש לקהילה היהודית נשיאה, גם לאיחוד הקהילות באיטליה יש נשיאה. מדובר בעיקר בתפקיד ייצוגי מול השלטונות. בכל הקשור לנושאים הלכתיים: כשרות, גיורים, גיטין – אחראי ומטפל הדיין הרב גד אלדד מישראל. הרב גד אלדד מוכר על ידי הרבנות בישראל והגיורים שנעשים על ידו מוכרים. גיורים של רב אחר מבולניה, או טורינו לדוגמא לא מתקבלים מישראל.            להבדיל מן המו"ץ, הרב הראשי של רומא הרב שמואל די- סיניי שהוא בכובעו השני גם רופא קרדיולוג מייצג את הקהילה היהודית מבחינת פוליטית ומנסה לשמור על צביון הקהילה שלא תיגרר למחוזות הרפורמה, אך מצד השני שלא תתחרד יותר מדי, אך זה לא עוזר לו. בחורים איטלקים נוסעים ללמוד בישיבות בישראל כגון: "תפארת שרגא" ו"עץ החיים" וחוזרים לאיטליה ומשפיעים על אופי הקהילה".

האם יחס העם האיטלקי אוהד ליהודים?

"ברומא" – משיב הרב סרמונטה, "אין אנטישמיות חד וחלק. אולי פעם בעשר שנים נתקלתי בקריאת "יהודי מלוכלך". אני בכל אופן איני משנה את לבושי ומקפיד תמיד ללבוש כל העת כובע וחליפה כמו אברך ירושלמי רגיל".

מה מאפיין את הקהילה היהודית כיום – מבחינת מצב סוציו אקונומי?

"יהודי רומא הם סוחרים. מ1960 הכלכלה הייתה בסימן צמיחה עד 1993 . היו אלה שנים שהכלכלה פרחה. הלירה הייתה זולה, ואיכות החיים הייתה משופרת נעימה ונוחה. המשבר הכלכלי החל כשעברו למטבע היורו. כוס קפה שעלה 1000 לירטו (מטבע מקומי)   ששווה לחצי יורו,  הכפיל את מחירו כשעברו ליורו. המחירים לפתע קפצו בין אם מדובר בדבר קטן כמו בול דואר וקל וחומר עם מדובר בדבר גדול כמו הדירות שמחירם זינק. מחירי המוצרים הינם ללא פיקוח ממשלתי וכל סוחר עשה ככל העולה על רוחו. המסחר נהיה קשה יותר ואפילו השתתק, במיוחד היום כשאפשר לרכוש דברים דרך הרשת האנטרנטית "אמזון". מי שרכש נכסים מבעוד מועד מצליח לעבור את התקופה וכל השאר מתפללים לשרוד את היום יום. גם בקרב האוכלוסייה האיטלקית המקומית (לאוו דווקא היהודית) שלושה מתוך חמשה צעירים מובטלים. במיוחד שהאיטלקים מפונקים לא אוהבים לעבוד בעבודות שחורות הרבה השכלה אין להם, בנוסף הם לא ממהרים להתחתן (אם בכלל) וכך נוצר מצב של צעירים איטלקיים שעד גיל 30 חיים בבית אצל ההורים".

מה פרוש שם המשפחה סרמונטה?

"לאנשים בימים עברו לא היה שמות משפחה, וכל אחד נקרא על שם אביו, בתקופה מאוחרת יותר  כל יהודי נקרא בשם על פי העיירה שממנה בא כמו המשפחה שלנו. סרמונטה – הינה עיירה ציורית פסטורלית באיטליה הקיימת עד היום. כנ"ל גם שם המשפחה "דה פירטו" על שם עיירה הקיימת עד היום בשם זה. לעומת זאת, משפחת "איו" – קיצור של חיון – משפחה זו הגיעו לאיטליה מצפון אפריקה והתערבבו בקהילה.

"פרט מרתק על שורשי המשפחה גילה אבי שהיה פרופסור לפילוסופיה יהודית באוניברסיטת הר הצופים. הוא גילה כתב יד מהמאה ה-16 המעיד על כך שמשפחתנו משתייכת  לשבט בנימין אחרי בית שני, וכך כל יהודי העיירה סרמונטה".

כיצד משמרים את המסורת של יהודי רומא בארץ?

"בישראל יש בעיה לשמור על המנהגים האיטלקים כי אין רבנים לקהילה. יש שני בתי כנסיות המשמרים את נוסח התפילה הייחודי ליהדות רומא.  אחד ברחוב הלל 27 שם גם ניתן לבקר במוזיאון המשמר את ההיסטוריה של הקהילה היהודית,  ובית כנסת נוסף נמצא בבית ספר היסודי אווילנה דה רוטשילד בירושלים, עם מניין רק בשבת".

על איזה אתרים יהודים ניתן להמליץ למי שטס לאיטליה?

"בעיר רומא – הכי חשוב לבקר בשער טיטוס  – "שער הניצחון" עם ציור מנורת המקדש. בנוסף כדאי לבקר בגטו היהודי, ובבית הכנסת המרכזי.

"קאפו דה פיורי" – מחנה הפרחים – הוא עוד אתר שנמצא בחלק הנוצרי של רומא ובסמוך לגטו היהודי.  האתר היה בעברו הרחוק שדה פרחים ולאחר מכן הפך לכיכר מלבנית בו  הועלו על המוקד אנשים שלא מצאו חן בעיני השלטון, בנוסף שרפו שם לא מעט ספרי תלמוד וספרים יהודיים שונים . כיום האזור הוא שוק תוסס חי ומעניין של פירות וירקות בסמוך ישנם רחובות של בעלי מלאכה כגון: רחוב עושי הקשתות, רחוב הצורפים, רחוב החייטים, רחוב עושי הכובעים, רחוב עושי המפתחות וניתן לרכוש בו לא מעט דברים במחירים משתלמים. בסמוך נמצאת גם אנדרטה לזכר שריפת התלמוד.

"פרויקט מעניין שעדין אינו פתוח לציבור – הוא פרויקט "קטקומבות " – מנהרות קבורה תת קרקעיות (תרגום מיוונית ולטינית – קרוב לקבר)  מדובר בממצא מפעים של מערות קבורה משפחתיות של יהודים לפני 2000 שנה. לפני כשנה וחצי איכשהוא הצלחתי לקבל אישור כניסה נכנסתי למנהרה עתיקה חצובה בסלע שעל קירותיה  ציורים עם מוטיבים יהודיים  חנוכייה , לולב,  שופר, סכין מילה. אין ספק שהביקור במקום היה מעורר התפעמות.  קברי משפחה עצמם נשמרו מאות בשנים בנויים מחילות, מחילות  הורים, ובנים. כאשר המנהרה נחשפה,  ארגון האתרא קדישא הגיע אף הוא ולקט את העצמות שהיו פזורות על מנת לקברם שוב באופן מכובד.  כעת מתנהל  משא ומתן עם משרד התיירות האיטלקי – על פתיחה המערה לציבור הרחב. וכמובן ישנם אתרים איטלקיים כגון: הקולוסאום, הפיאצות השונות".

יהדות איטליה בשואה

למעשה המושג גטו התחיל באיטליה, לפני 300 שנה כאשר האפיפיור ריכז את היהודים בגטו  בונציה.  המילה גטו היא משורש איטלקי, הייתה זו שכונה ברדיוס של קילומטר והיא כונתה גטו על שם בית יציקה שהיה בסמוך.

ימיה הנוראים של השואה הגיעו לאיטליה בחול המועד סוכות 16.10.1946 אז  הגרמנים החלו לקבץ ושלחו את  היהודים למחנות המוות, 7,000 יהודים הלכו ולא חזרו לעולם.  ההורים של אבי ניצלו בזכות נהג מונית שראה את הנאצים מקבצים את כל יהודי העיר בכיכר, נהג המונית הצליח לרמוז להורי שהיו בסוף התור שהוא יבריח אותם  וכך הם ניצלו.  ההורים של אמי ברחו מהעיר לכפר,  כל תושבי הכפר ידעו שהם יהודיים ואף אחד לא הלשין לנאצים. עד היום  האזרחים האיטלקים הפשוטים רואים את ישראל בצורה חיובית.

למעשה אחרי השואה הקהילה הייתה מפורקת ומי שהצליח להקים אותה הוא הרב טואף, אך היא הייתה מאד חלשה מבחינה דתית.

האם אתה חש הבדל במנטליות בין ישראלים לאיטלקים?

"יש הבדל בולט במנטליות. איטלקי ממוצע לא יהיה ישיר אף פעם כמו ישראלי שאומר בפרצוף את כל האמת. האיטלקי יעשה הרבה סיבובים: אני רוצה ולא רוצה, הוא לעולם לא יהיה "דוגרי" ואתה אף פעם לא תדע מה הוא באמת רוצה.

"אם אתה שואל שאלה ורוצה לקבל תשובה אמיתית תשכח מזה. איטלקי שורשי לא יענה אף פעם, לא. הוא יענה "נראה". יהודי טריפולטאי יענה: בלי נדר. (כשהכוונה לא). מצד שני – האיטלקי עדין פחות אגרסיבי ולעולם לא יעקוף את התור גם אם יש לו בסך הכול את השאלה הכי קטנה".

תגובה אחת
  1. כל הכבוד לכתבה על קהילת יהודי רומא הוא הרב

השארת תגובה