שביתת האחיות נמשכת, והפתרונות נראים רחוקים

שביתת האחיות נמשכת זהו יומה השני, מורכבות המציאות הנוכחית מצד כהונתה של ממשלת מעבר עם חריגה משמעותית מהגירעון מקשה על מציאת נוסחה מוסכמת לפתרון מהיר

חבר הכנסת יעקב ליצמן
חבר הכנסת יעקב ליצמן

לאחר תקופה ארוכה וממושכת של אזהרות בכירי מערכת הבריאות, על כך שמערכת הבריאות נמתחת מעבר ליכולתה ועומדת בפני קריסה, זה אירע. אמש פרצו האחיות בשביתה, שביתה שכעת לא נראית קיצה, שביתה מורכבת בתקופה שכזו בעת כהונתה של ממשלת מעבר.

האחיות בעצם דורשות להוסיף תקנים למערכת, כמות עצומה של תקנים – תוספת של 1,500 תקנים למערכת הקיימת. מה שמורכב בעת ממשלת מעבר רגילה מורכב עוד יותר בעת של חריגה משמעותית מיעד הגירעון ועידן קיצוצי תקציב.

בנוסף, דורשות האחיות כי האחיות שמחו על תהליך האקרידטציה (בקרת איכות במוסדות רפואיים) לא יקוצץ משכרם.

מנכ"ל משרד הבריאות הגיב לשביתה כי "יש שיח מקצועי ער על מה היא הדרך הנכונה לבצע את האקרדיטציה בישראל. אנו נכונים לקיים את השיח הזה אבל בשום פנים ואופן לא נוותר על האקרדיטציה. הדבר הזה יצר שיפור אדיר בבתי החולים שלנו. עם כל ההבנה לעומסים הכבדים ותחושת הנטל, ככה מתנהלות כל מערכות הבריאות בעולם: אנו יודעים שהדבר הזה מונע טעויות שהיו מתגלגלות בחיי אדם או בבריאות שלהם ומשפר את השירות ככה מתנהלות כל מערכות הבריאות. יש לנו נכונות אמיתית לבחון את התהליך ואת השינויים הנדרשים בתהליך הזה", הסביר בר סימן טוב שהוסיף כי יש בידיו מספר רב של הצעות שיכולות לייצר תנאים לשיפור ממשי בתנאי עבודה של האחיות."

לדבריו, ערב הבחירות החוזרות, משרדו והאוצר היו על סף הסכם היסטורי שהעניק תוספות משמעותיות לתקציב הבריאות: "אנו מסתכלים קדימה ומתכננים לשחזר את ההישג אליו כמעט הגענו אחרי הבחירות הקודמות: היינו כמעט לקראת חתימת הסכם מצוין עם משרד האוצר לגבי משאבים שיגיעו למערכת הבריאות וכמעט הגענו לסיכומים. אך יממה אחרי זה הוחלט על פיזור הכנסת. נצטרך לשחזר את העבודה המשותפת הזו".

היום הגישו משרדי האוצר והבריאות צווי מניעה, בית הדין לעבודה דו בנושא בהשתתפות נציגי המשרד ומשרד האוצר וכן נציגי האחים והאחיות. בפתח הדיון נזפה השופטת בנציגי משרד הבריאות והאוצר על כך שלא הגישו אתמול את צווי המניעה. "למה היה צריך לחכות להיום בבוקר? לא חבל היה על הלילה? היינו באים לפה אתמול בעשר ויכול להיות שבבוקר היינו מסיימים כבר", פנתה לנציגי המדינה.

יו"ר הסתדרת האחיות אילנה כהן אמרה טרם הדיון כי "אני רוצה שהשופטת באמת תשמע מה קורה איתנו. הסקטור הכי מסור. האחיות קורסות. אמרנו רק די לעומסים ולתת יותר לחולים. תסתכלו מה קורה במחלקות – חולים מסתובבים במסדרונות, בחדרי האוכל, ליד השירותים. זה ההורים שלנו, מחר זה אנחנו. תראו מה קורה במחלקות הילדים. זה על חשבון החולים, נקודה".

אמש חשפו האחיות את תמונת האשפוזים מול התקנים בשורה של בתי חולים ברחבי הארץ, כשהנתונים הם נתונים עדכניים לקיץ, ובחורף המצב מחמיר עם עלייה בתחלואה ובהקיפי האשפוזים.

השארת תגובה