סקר: הישראלים מתנגדים להפסקת האש עם חמאס

על רקע ביקור הזרוע הצבאית של החמאס באירן לצורך ההכנות למלחמה הבאה, מפרסם פרויקט הניצחון הישראלי סקר רחב ומקיף שנערך עבורו ע"י מכון הגל החדש המלמד לראשונה על עמדות הציבור הישראלי ביחס לרצונו להשיג ניצחון בסכסוך הישראלי פלסטיני • עוד בסקר: דרישה ברורה של הציבור לחיסול מוחלט של החמאס וחזרה לסיכולים ממוקדים

מרכז הסייבר של החמאס
מרכז הסייבר של החמאס

פרויקט הניצחון הישראלי השיק השבוע את קמפיין 'שוקראן אישראיל' שביקר את המדיניות הרופסת של ממשלות ישראל נגד החמאס, ואמש הוא חשף סקר מקיף המציג לראשונה את עמדות הציבור הישראלי ביחס לדרישה הישראלית להשיג ניצחון והכרעה במסגרת הסכסוך הישראלי- פלסטיני. הסקר, אשר בוצע בשבועיים האחרונים ע"י מכון 'הגל החדש' כלל 703 נשאלים ישראליים המהווים ייצוג סטטיסטי של האוכלוסייה היהודית במדינת ישראל.

"78% מהישראלים לא רואים סוף לסכסוך"

הנשאלים נשאלו מה לדעתם הסיכוי שהסכסוך הישראלי פלסטינים יסתיים ב-20 השנים האחרונות, בתשובה לכך השיבו 50% כי הסיכוי לא סביר, ו- 28% כי הסיכוי לא סביר כלל, סה"כ של 78% מהישראלים שלא רואים סיכוי לסיום הסכסוך.

כשנשאלו מדוע ההסכמים בין הישראלים לפלסטיניים לא השיגו את מטרתם מאז שנת 1993- ציינו 47% כי האשמה נתונה בסירוב של הפלסטינים להכיר בקיומה של מדינת ישראל היהודית, 16% נוספים הצביעו על נוקשות פלסטינית בנושאי ליבה כמו ירושלים וזכות השיבה, ו-20 אחוזים ציינו כי לטענתם פשוט לא ניתן לפתור את הסכסוך.

41 אחוזים מהנשאלים אגב, ציינו כי הסכסוך יסתיים רק כאשר הפלסטיניים יוותרו על חלומם לחסל את ישראל, וכי על מדינת ישראל לכוון את כל מאמציה לשכנע את הפלסטינים שהם הפסידו.

"1 מכל 3 ישראלים מאמין כי הכרה במדינת היהודים תגיע ע"י ריסוק הרצון הפלסטיני להמשיך ולהילחם"

33% מהנשאלים ציינו כתשובה לשאלה מה היא הדרך הטובה ביותר להשגת הכרה בישראל כמדינת היהודים, כי ריסוק הרצון הפלסטיני להמשיך ולהילחם היא הדרך הנכונה. 20 אחוזים היו בעד חידוש המו"מ, 18% בעד פיתוח כלכלי של עזה ושל הגדה המערבית ו-9 אחוזים בלבד בעד פעולות צבאיות כמו עופרת יצוקה וחומת מגן.

"הישראלים דורשים ניצחון מול הפלסטינים אך רק 1 מתוך 5 מאמינים שאנו מנצחים כרגע"

84% מהישראלים ציינו כי חשוב להם להשיג ניצחון מול הפלסטיניים. בקרב הציבור המסורתי/ דתי/ חרדי עלו המספרים ל-88 אחוזים, ובקרב מצביעי הליכוד נרשם נתון כמעט מוחלט של -93%. באשר לשאלה האם ישראל מנצחת כרגע בסכסוך, ענו רק אחוזים בודדים תשובה חיובית.

באשר לשאלה כיצד מגדירים הישראלים ניצחון על הפלסטינים, ציינו 32% כי ניצחון הוא וויתור של הפלסטינים על רצונם לחסל את מדינת ישראל, 32% בחרו בהסכם שלום עם הפלסטינים וסיום הסכסוך, 14% הצביעו דווקא על הכרה של המדינות הערביות בישראל, ו-12 אחוזים רואים ביחס שווה לו תזכה מדינת ישראל בקרב הקהילה הבינלאומית כניצחון.

"מאוכזבים ממדיניות הממשלה נגד חמאס, מתנגדים להפסקות אש, ודורשים את חיסול ארגון הטרור"

באשר ליחס הישראלים למדיניות הממשלה נגד החמאס הנתונים היו ברורים למדיי, כש-82 אחוזים טוענים שהמדיניות מול ארגון הטרור היא רכה מדיי, זאת לעומת 38% שמצביעים על מדיניות רכה מול הרשות הפלסטינית בגדה המערבית.

הנשאלים נשאלו גם כן על הפסקת האש מול החמאס בסבב הלחימה האחרון בדרום, שם קבעו 68 אחוזים כי אינם מסכימים עם הפסקת האש שסוכמה. אגב, בקרב נשאלים מתושבי הדרום המספרים עולים ל-75% ובקרב תושבי הצפון ל- 77%, כשמחצית מהם בחרו התשובה 'לא מסכימים כלל' עם הפסקת האש.

עוד מעלה הסקר כיצד מבקשים הישראלים לנהוג ביחס לתוקפנות של החמאס. כמחצית מהנשאלים (49%) דורשים מהממשלה לחסל באופן מוחלט את החמאס, 18% מעוניינים בהפסקת אספקת מזון, מים, דלק ותרופות לעזה, 14% היו רוצים למצוא דרך לשיתוף פעולה עם ארגון הטרור ו-5 אחוזים בלבד בעד המשך המדיניות הנוכחית הכוללת הכנסת מימון קטרי לעזה (מזוודות הדולרים). 1 מכל 3 ישראלים אגב (33%) ציין כי מערכת הביטחון של ישראל הססנית מדיי מול הפלסטינים.

באשר לשאלה אילו צעדים יש לנקות ליצירת הרתעה נגד החמאס, ענו 33% כי יש לחזור לביצוע חיסולים ממוקדים, 19% בעד חוק עונש מוות למחבלים המורשעים ברצח, 19% ביקשו שימוש בכוח מוחץ בעזה, ו-9 אחוזים בעד ניתוק מים, אספקת דלק, מזון ותרופות לרצועת עזה.

1 מתוך 3 ישראלים: "הגיע הזמן להפסיק לנהל את הסכסוך עם הפלסטינים ולהתחיל לנצח בו"

67% מהנשאלים האמינו כי הפסקת הסכסוך הוא אינטרס הדדי ל-2 העמים וקבעו כי העם הפלסטיני ירוויח רק כאשר הוא יפסיק להילחם נגד מדינת ישראל. באשר למקור הסכסוך- טענו 50% מהנשאלים כי סירוב הפלסטינים להכיר במדינה מהווה הבסיס לסכסוך ההיסטורי. בנוסף, 1 מכל 3 ישראלים הביע צער על כך שמדינת ישראל עוסקת במשך עשרות שנים בניהול הסכסוך וחושב שיש לעבור למדיניות של ניצחון והכרעה בו.

מנכ"ל פורום המזרח התיכון גרג רומן: "דווקא כאשר המשלחת של הזרוע הצבאית של החמאס נמצאת באירן לצורך ההכנות למלחמה הבאה נגד ישראל, הממצאים של הסקר שלנו רלוואנטיים וחשובים יותר מתמיד. הוא מראה שהציבור בישראל מאס בחולשה אל מול החמאס ותומכיהם ודורש לנצח את חמאס ובכך להכריע את הסכסוך. מדינת ישראל חייבת לשנות את צורת החשיבה ולהבין שהאי אפשר למגר טרור ברפיסות ופייסנות, אלא רק אחרי שארגון טרור מובס ונכנע ומבין שהאלימות לא משתלמת. סיום הסכסוך יגיע רק באמצעות הכרעה חד משמעית, אשר יכולה להגיע באמצעים כלכליים, צבאיים ומדיניים- תוך עמידה איתנה מול הלחץ הבינלאומי".

השארת תגובה