בית המשפט נגד משרד התחבורה: להעדיף תוצרת הארץ

אוטובוס 'יוטונג' אגד
אוטובוס 'יוטונג' אגד
עכשיו באשדוד: דירה החל מ-1.100.000 ש"ח

בית המשפט המחוזי בירושלים, בראשות השופט אברהם רובין נתן אמש פסק דין בעתירה של חברת הארגז נגד המדינה, בנוגע להחלת חוק חובת המכרזים על רכש אוטובוסים – בית המשפט קיבל את עתירת הארגז וביטל את החלטת ועדת המכרזים של משרד התחבורה לא להשית את חוק חובת המכרזים על רכש אוטובוסים.

בית המשפט קיבל את טענת העותרים שחוק חובת המכרזים חל על מכרזי ההפרטה של התחבורה הציבורית, מכל הטעמים שפורטו בעתירה ע"י בא כוח הארגז עו"ד תמיר כהנוב והוא דחה את עמדת המדינה והיועמ"ש בעניין הזה.

בית המשפט קבע שלאור הקביעה  שחוק חובת מכרזים חל על מכרזי ההפרטה, יש על ועדת המכרזים לדון באופן החלת תקנות רכש הגומלין על מכרזי ההפרטה. באשר לחברות אגד ודן, בית המשפט קבע כי ועדת המכרזים מוסמכת לתת העדפה לתוצרת הארץ גם במכרזי אגד ודן

ולפיכך הוא דחה את עתירתה של משפחת עפיפי מנתיב אקספרס ושל צ'יינה מוטורס יבואן יוטונג.

השופט רובין מבית המשפט המחוזי בירושלים קבע עוד, כי מטעמים של שוויון ותום לב שלטוני, על הועדה להחיל נורמות דומות לאלה של מכרזי ההפרטה, גם במכרזי אגד ודן.

הוא קבע שיש למדינה סמכות לתת עדיפות לתוצרת הארץ גם לחברות שהיא מסבסדת כמו אגד ודן על אף שאינן חברות ממשלתיות.

כאמור, החלטת וועדת המכרזים של משרד התחבורה בוטלה וכעת על הועדה להתכנס ולראות איך להחיל את תקנות רכש גומלין והעדפת תוצרת הארץ על מכרזי ההפרטה ועל מכרזי אגד ודן.

לדברי חגי שלום, מנכ"ל חברת הארגז: "החלטה זו הינה תקדימית ובעלת ערך רב לתעשייה המקומית לא רק בתחום התחבורה. ומעודדת את התעשייה המקומית, בכך שהיא קובעת כי למדינה סמכות לתת עדיפות לתוצרת הארץ גם לחברות שהיא מסבסדת כמו אגד ודן על אף שהן שאינן חברות ממשלתיות".

יצוין כי בארץ 2 מפעלים להרכבת אוטובוסים הידועים בעולם באיכותם הגבוהה העולה לאין ערוך על היבוא הזול מהמזרח. מפעלים אלו ועשרות מפעלים נוספים שהם ספקים של מפעלי ההרכבה, נמצאים באזורי פריפריה ומעסיקים באורח ישיר ועקיף כ-2000 עובדים.

קבוצת  הארגז נרכשה בשנת 2000 ע"י חגי שלום, המכהן כיו"ר הקבוצה.  הקבוצה פועלת בתחומי התחבורה, מתכת וזיווד, מערכות אחסנה, קירור ותצוגה.

הארגז תחבורה נחשב למפעל  חדשני, איכותי ומתקדם העוסק בפיתוח, תכנון וייצור אוטובוסים ומיניבוסים לשוק התחבורה בישראל, במחירים תחרותיים, תוך שימוש בכלי ניהול מתקדמים.  האוטובוסים נבנים על גבי שלדות איכותיות של החברות המובילות באירופה ובסין והתכנון הינו חדשני, מהמובילים בעולם ומותאם במיוחד לדרישות המחמירות בישראל ובאירופה.

מנכ״לית 15 דקות שמרית נוטמן בתגובה לפסק הדין בענייני מכרזי האוטובוסים: ״מכרז התחבורה הציבורית החדש בירושלים אמור להכפיל את השירות לנוסעים, ולקצר את זמני הנסיעה באמצעות מסלולים ישירים לאזורי תעסוקה על נת״צים בכביש בגין. החלטת בית המשפט המעכבת את הליכי המכרז פוגעת אנושות בנוסעי התחבורה הציבורית בירושלים ובאזורים נוספים בארץ. עיכוב המכרזים לזמן בלתי ידוע מקפיא את המצב הקשה הקיים בו זמני הנסיעה ארוכים מהרגיל, התדירות נמוכה והאוטובוסים צפופים. אנו מקווים שיוגש ערעור וכי ההחלטה תשתנה. ישראל נמצאת במשבר תחבורה קשה, ואסור שנוסעי התחבורה הציבורית והמשק הישראלי יהיו בני ערובה במחלוקת בין משרד התחבורה לייצרני האוטובוסים הישראלים״.

מנכ"ל ארגון הנוסעים, 'תחבורה בדרך שלנו', איתי חיים, מגיב לפסק הדין בעניין מכרזי האוטובוסים:

"החלטה שנויה במחלוקת של השופט רובין, שפוגעת באופן מוצהר במדיניות הממשלתית לקדם תחרות בענף האוטובוסים ולשפר על ידי כך את השרות לנוסע. אנו, הנוסעים בתחבורה הציבורית, מקווים שהמדינה תערער על החלטה זו בהקדם האפשרי".

"בעצם ביטול ההחלטה, יש התעלמות מהתהליך המסודר שקיימו משרדי התחבורה והאוצר מול הציבור, שבמהלכו שטחו כל בעלי העניין את דעתם בעד ונגד החלת החוק בענף האוטובוסים".

"אנחנו בעד התעשייה הישראלית, שצריכה להמשיך להתפתח בזכות התחרות ולא באמצעות הטבות על חשבון משלמי המיסים. כדאי שהמדינה תמצא את הדרך להקל על שני המפעלים הישראליים בהפחתת רגולציה ממשלתית, שהיא הגורם העיקרי היום ליוקר המחיה בישראל".

השארת תגובה