שומר גוי קדוש

צהריים של שבת בעיר בני ברק. השקט השורר ברחובותיה של העיר במהלך השבת זהו דבר שאין שני לו

תאופיק - גוי של שבת בבני ברק
תאופיק - גוי של שבת בבני ברק

המכוניות שובתות ממלאכה כבעליהן והאנשים הלבושים בבגדי השבת הופכים את ציריה המרכזיים ורחובותיה הצדדיים של העיר למדרחוב אחד גדול. התפאורה, האנשים והקולות מוכרים לתושבים. אפילו רעש הבימבות הדוהרות במורד הרחוב שמפרות את הדממה של צהריי יום השבת. במאמר המוסגר נציין כי דהירה זו של זאטוטים על בימבות ודומיהן מסכנת את חייהם ואת חיי העוברים ושבים הנקרים בדרכם

בשנה האחרונה הצטרפה דמות נוספת לנוף המוכר. אף היא מופיעה על גלגלים אך בנסיעה שקטה רגועה ואחראית, בקורקינט ולעיתים באופנים חשמליים. הכירו את תאופיק, או אם תרצו בשמו המלא תאופיק עבד אל רחמן, ה'גוי של שבת' של ארגון הצלה בסניף בני ברק. תאופיק משמש ככוח עזר לתורני השבת ואחראי על החזרת המתנדבים שיצאו למקרי חירום לבתיהם להמשך השבת בחיק משפחתם. אולי כדאי שקצת נכיר את האיש שמסתובב ברחובות בני ברק בשבתות ועושה את עבודתו, עבודת קודש, בשקט ובחריצות.

תאופיק נולד בשנת 1978. הוא גדל ואף מתגורר עד היום ביישוב אבו גוש בדרך העולה לירושלים. כבר בשנת 1995 בהיותו בן 17 הוא החל להתנדב במד"א בעיר הסמוכה בית שמש כמתנדב נוער. כעבור מספר שנים הוא נשא לאשה את אשתו נרדין ונולדו להם "שתי בנות ברוך השם!" כדבריו. לפרנסתו הוא עובד כנהג אוטובוס בחברת אגד. לפני שנתיים החליט להתמקצע בתחום רפואת החירום, ובנוסף לקורס המע"ר (מגיש עזרה ראשונה) שברשותו הוא עבר הכשרה בקורס חובשים ונהגי אמבולנס אשר איפשר לו לצאת ולהעניק טיפול רפואי ראשוני לחולים ופצועים.

לפני כשנה וחצי, הצטרף תאופיק לארגון הצלה. עם ליבו הרחב, חיוכו הרחב עוד יותר, ובהיותו אינו יהודי, הוא משמש כאמור, כאחראי על החזרת תורני השבת לביתם לאחר מקרה חירום רפואי. על פי ההלכה במקרה של פיקוח נפש יש לצאת לסייע ולהציל חיים דווקא על ידי יהודי. אך את הדרך חזור עדיף לעשות על ידי אינו יהודי.

לצורך זמינות ומגורים במשך השבת, שוהה תאופיק במשך כל השבת במשרד עסקי קרוב למרכז העיר, שבעליו, חובש בכיר מוכר בארגון הצלה, מאפשר את השימוש בו בחינם וללא כל תמורה.

כאשר מתקבלת קריאה ממוקד הכוננים של מגן דוד אדום בעיצומה של השבת, אחד מהתורנים יוצא אל המקרה ברכבו הפרטי או באמבולנס כונן שהוכן מערב שבת. במקביל ליציאת התורן אל כתובת המקרה, יוצא גם תאופיק על הקורקינט או האופניים החשמליים שברשותו אל הכתובת הנ"ל. בעת הצורך תאופיק נותן יד ומוסיף מהידע המקצועי שרכש במרוצת השנים לצורך הטיפול בחולה. לאחר פינוי החולה לבית החולים באמצעות צוות מד"א, תאופיק מתיישב בכיסא הנהג של רכב התורן, לא לפני שפתח את הדלת עבור התורן בעצמו. הוא נוהג את רכב המתנדב בזהירות בחזרה לבית המתנדב על מנת לאפשר לו להמשיך להיות בחיק משפחתו וכדי להיות זמין לכל מקרה חירום נוסף שלא יבוא.

ילדי בני ברק כבר מכירים את דמותו של תאופיק, אם זה בנסיעתו בקורקינט עוטה את האפוד הזוהר של ארגון הצלה בדרך למקרה, או אם זה כנהג מבעד לזגוגית חלון רכב ההצלה בדרך חזרה ממנו. "אני חש משהו מיוחד כלפי מתנדבי ארגון הצלה כלפי העיר הזו" מספר לנו תאופיק. "אני יודע שהרקע ממנו הם ואני מגיעים, שונים. המפגש שלנו קורה ביום השבת, יום מיוחד ליהודים, בו הם לובשים את מיטב הבגדים וגם ההתנהגות היא אחרת מאשר ביום חול רגיל. דווקא ביום כזה שלכאורה עושה את ההבדל בין יהודי לאלו שאינם, מתקיים חיבור מיוחד במינו". והוא מוסיף תובנה מעניינת "בשבילי 'גוי של שבת' זהו תואר כבוד, תואר קדוש. הרי כתוב בתורה שלגוי אסור לשמור שבת. אז אם אני יכול שלא לשמור שבת אבל לעשות את זה בדרך של נתינה, קדושה והצלת חיים, מה יותר טוב מזה?".

חובשי הצלה רוחשים הכרת טובה גדולה לתאופיק ומיודדים עמו, עד כדי כך שכאשר ישנן שמחות במהלך השבת, אם זו שמחת "שולם זוכער" בהולדת בן או בקידוש להולדת בת וחתונה, מגיע תאופיק לא אחת לבית הכנסת בו מתקיימת השמחה על מנת לאחל מזל טוב ולנצל את המפגש החברתי שיש בין המתנדבים.

הרב אושי שלומוביץ – יו"ר ארגון הצלה, מסכים עם אמירתו של תאופיק ומשתף גם הוא בתחושותיו. "מהיום בו תאופיק החל לסייע במערך תורנות השבת, אנו רואים שיפור גדול בהיענות ללקיחת תורנות השבת. הידיעה שאתה יכול ללכת להציל חיים יחד עם שמירה על קלה כבחמורה בדיני הלכות השבת מקלה מאוד. מורנו בעל שבט הלוי, הגר"ש הלוי וואזנר זצ"ל, ויבלח"ט בנו וממשיך דרכו הגרח"מ הלוי וואזנר שליט"א, בליווי מורנו הגרש"א שטרן שליט"א התוו ומתווים לנו דרך ברורה של הצלת חיים על פי גדרי ההלכה. חשוב לציין " מוסיף הרב שלומוביץ, "כי הדרך בה תאופיק פועל את פעולתו, מתוך לב שמח ונכונות לעזרה, הופכים את המשימה לקלה ונעימה יותר. אני רואה את החיבור שיש לו עם המתנדבים ועם הנהלת הארגון ושמח על כך שתאופיק הוא זה שהצטרף אלינו לעזר".

כאשר השמש שוקעת, השמיים הופכים אט אט כהים ושחורים וברקיע מופיעים שלושה כוכבים, מארגן תאופיק במשרד את חפציו ויוצא חזרה אל ביתו באבו גוש. "כשאני מגיע הביתה אשתי וילדותיי שואלות אותי תמיד, "נו כמה חיים הצלת השבת?" גם הן כמוני מעריכות את הזכות שיש לנו בדבר הגדול הזה. הסיפוק גדול והחיבור לארגון הצלה במשך השבת נותן לי כוח לכל השבוע, עד השבת הבאה".

לשאלתנו מה הוא היה רוצה לאחל לחבריו, כלל מתנדבי ההצלה בבני ברק, הוא משיב בסגנונו הייחודי והמשעשע – "שיהיה להם גיטשבעס!".

השארת תגובה