מערכת הבחירות לאן?

אהוד ברק
אהוד ברק

מערכת הבחירות לכנסת ה-22 תתקיים בעוד חודשיים בתאריך 17.9.19. בעוד פחות משבועיים, 2.8.19 הגשת הרשימות לפקיד הבחירות. ב-26.7.19 חמישה ימים קודם, סגירת פנקס הבוחרים המעודכן. השינוי היחיד המסתמן, התוספת לפנקס הבוחרים. לימין ולחרדים זה לא רע. בשטח, המפלגות בוחרות את מועמדיהן, פחות או יותר ללא שינוי. יו"ר חדש בעבודה, ח"כ עמיר פרץ מחליף את אבי גבאי שפרש. ברשימת העבודה מחליפים פנים, מחצית הסיעה פרשה – אבי גבאי, טל רוסו ושלי יחימוביץ. במקומם יקודמו הבאים בתור.

הרשימה המשותפת הערבית וחד"ש, מחדשת פניה ומתאחדת מחדש. הפיצול לא הועיל בתוצאה הסופית. מאוחדים, שווים יותר מסך החלקים. השינוי המהותי, סיעה חדשה בראשות אהוד ברק, '׳ישראל הדמוקרטית' שמושכת את עיקר תשומת הלב והשיח. במר"צ החליפו יו"ר, ח"כ לשעבר ניצן הורוביץ מחליף את ח"כ תמר זנדברג שמוקמה מיד אחריו בבחירות הפנימיות. השינויים ברשימה מינוריים, החלפת היו"ר מלמדת על קו חדש, יותר ציוני פחות ערביסטי. מה שמאפשר את השיחות לאיחוד עם מפלגת העבודה, ואולי בעתיד גוש שמאל גדול, כולל אהוד ברק.

הפיצול בשמאל, הכניסה של ברק למפת המתחרים על גוש מצביעים שנאמד בכ-12 מנדטים, מסוכן לעתיד המפלגות. בסיטואציה מסוימת מפלגה אחת או שתיים עלולות להביט על אחוז החסימה מלמטה. בשמאל הפנימו, בכדי להבטיח ייצוג והמשכיות חייבים להתאחד. במפלגת-העבודה צוחקים, ללא איחוד, עמיר פרץ יהיה היו"ר הראשון בעבודה, שהמפלגה מודחת לפני שתספיק להדיח אותו.

אהוד ברק המסובך השבוע בפרשיותיו האישיות, וקשריו עם המיליארדר היהודי-אמריקאי ג'פרי אפשטיין השנוי במחלוקת עזה, אפשטיין הוא מממן 'קרן וקסנר' שהעבירה לפני שנתיים לברק, סכום עתק של 10 מיליון ש"ח ללא הסבר או סיבה הנראית לעין. ברק היה שמח לחזור ולעמוד בראשות העבודה כבעבר. לברק לא היה חשק להתמודד ולהיכנס למערכה הפנים סיעתית. ברק האמין שמבחוץ, בראש סיעה חדשה 'יתחננו' שיתאחד ויעמידו אותו בראש. זכייתו של עמיר פרץ המנוסה והמבוגר, טרפה לברק את הקלפים. עמיר פרץ לא מתכונן לוותר. פרץ מאמין בסיכום מוקדם עם מרצ ולהשאיר את ברק 'מתחנן' לאיחוד, בתנאי חולשה. הסקרים שלא מאירים פנים לישראל-דמוקרטית, מצדיקים ומאוששים את התזה של עמיר פרץ. שלל הפרשיות האישיות ששמו של אהוד ברק נכרך בהם, 'חייבו' את ברק היהיר והזחוח להודיע, שיסכים להיות מספר 2 של עמיר פרץ. פרץ המבוגר והמנוסה, הודיע שיפרוש אחרי שנתיים.

איחוד מלא בשמאל יכול להביא 12 מנדטים ובצירוף כחול-לבן סביב 30 מנדטים פלוס, אפשרות להחלפת שלטון או תיקו חוזר. פיצול, הליכה עצמאית של מרכיבי הגוש, יגרעו מכחול-לבן 2 מנדטים שלא יצביעו לגוש שמאל אידיאולוגי, למפלגת העבודה עצמאית ואולי לברק כן. כשיתברר מי לא עבר, זה יכול להיות רווח שכולו הפסד. בדיוק מה שקרה לימין בבחירות האחרונות. 300.000 קולות שאבדו. איחוד בין העבודה למרצ ללא ברק, לא יגרעו מכחול-לבן מצביעים, באם ברק יעבור את אחוז החסימה, הגוש האלטרנטיבי שבמרכזו כחול-לבן יכול להתחזק. באם ברק יכשל, חזרנו לסצנריו של גוש הימין בבחירות האחרונות.

הסקרים האחרונים מעניקים לאיווט ליברמן את תפקיד 'ממליך המלכים'. בראש סיעה בת 9/10 מנדטים, ליברמן הוא המחליט. כשח"כ הרב גפני שיבח השבוע את איווט ליברמן, ש'ידע' בעבר לחיות בסופר-שלום עם החרדים, זו הייתה ברכה שכל כוונתה לקלקל. גפני קרץ לקהל המצביעים הפוטנציאלי של 'ישראל ביתנו', עובדים עליכם. משתמשים בכם לצרכי בחירות בלבד. ליברמן לא צפוי לחלוטין, ליברמן מחוזק בראשות סיעה משמעותית, מסוגל להודיע לליכוד, תחליפו את בנימין נתניהו ואני איתכם, לחילופין אני מעניק את השלטון לגוש החליפי. ליברמן לא יתבייש לדרוש רוטציה בראשות הממשלה. גוש ה"רק לא ביבי", ימליך את טיבי, העיקר לא את ביבי. באם למאן דהוא יש אמונה, שלא ישענו על קולות הח"כים הערביים בכדי להחליף שלטון, הוא לא קורא את המפה המסתמנת. כולל בוגי יעלון, צבי האוזר ויועז הנדל הימנים לכאורה.

הליכוד ללא נתניהו, יעמוד בראש כל קואליציה שמסתמנת. בפרט כחול-לבן שישמחו לשתף פעולה. החרדים יידחקו לעמדת שותפי משנה, על כל מה שמשתמע מכך. קואליציה שהליכוד יחבור אליה כשותף משנה, תשאיר את החרדים והימין בחוץ לחלוטין.

בנימין נתניהו קורא את המפה ומודע לה. את התחמושת הוא שומר להמשך, לימים המכריעים באמת. כעת עוד מוקדם. הוא לא עונה לברק ונותן לו לבזבז תחמושת ולהתעייף. את גנץ-לפיד הוא הפך ללא קיימים, אפס התייחסות. בקרוב, שלל מסעות חובקי עולם, דרום קוריאה, יפן, כמובן חיבוק מלטף בוושינגטון מידידו דונאלד טראמפ, מסע קצר לפוטין,  ביקורים חובקי עולם שיבססו את מעמדו האישי, כ'ראשון בין לא שווים'. מנהיג בסדר גודל עולמי, לעומת עדר עסקנונים.

מעבר להאדרת שמו ויוקרתו האישית של בנימין נתניהו כמנהיג, הוא חייב איחוד בימין. אסור לימין לאבד ולו קול אחד. נתניהו יעשה הכל ויותר בכדי לאחד את מחנה הימין. כולל פיצויים ומיקומים ברשימת הליכוד. לנפתלי בנט הוצעה משרת השגריר באו"ם. במידה ובנט ישאר בזירה המקומית, הוא יחתור ויכוון לקולות שהצביעו כחלון בבחירות. בנט הודיע בסופ"ש שלא ייתן ידו לבחירות חוזרות. המשמעות, בנט יתמוך בקואליציה חליפית ללא נתניהו, ו-או הליכוד. קריצה לנתניהו תאבטח את מקומו ופתרון יעיל למצביעי ימין שנתניהו עושה להם פריחה. נפתלי בנט בכל מיקום בגוש ימין גדול, כולל מקום רביעי בגוש ימין, יישר קו עם המיינסטרים.

המפלגות החרדיות עדיין לא התחילו את הבחירות. לשם שינוי אין מריבות או ויכוחים על מיקומים. מה שהיה הוא שיהיה. בתחכום, החרדים לא עונים ולא מתווכחים עם איווט ליברמן שרוצה להבנות עליהם. לליברמן אין מה למכור למאגר מצביעים חדש, מלבד אנטי דת. אין לחרדים כל עניין לעזור לו. ראשי המפלגות החרדיות גם לא הוציאו הצהרות, ששוללות מראש ישיבה עתידית עם ליברמן כמו עם יאיר לפיד. עדיין מאמינים שביום פקודה ליברמן 'יחזור בתשובה' וישוב הביתה, לחיק הימין-חרדים. אולי ללא נתניהו. הפרסום החוזר של הצילומים של איווט ליברמן בשמחות, אצל ועם חרדים נועדים, להזכיר את העבר, בתקווה ותפילה לעתיד.

בעוד פחות משבועיים, נדע מי ועם מי, הולכים. הכל נזיל ואפשרי, שנאות וקנאות, ריב על מקומות, הוויכוח האוטופי מי בראש, יכול לקבוע מי ישלוט ויעמוד בראש. ימין או שמאל?  בנימין נתניהו, הליכוד, או עידן חדש? הסיכום הסופי יהיה ב-17.9 קצת לפני ימי הדין והרחמים. על מה וממי לבקש סליחה, לא יהיה חסר.

השארת תגובה