שולחן השבת האידיאלי/ חלק ב' – המשך

ובו נמשיך ונפרט כיצד ניתן לגרום לשולחן השבת להפוך למקום עם אוירה חיובית ונעימה לכל המשפחה עם מעט מאמץ ומחשבה

שולחן שבת
שולחן שבת
כל מה שאתה זקוק לו באינטרנט

שלום רב, בפרק קודם עסקנו במענה לשאלתה של קוראת, לגבי שולחן השבת כמו שהורים רבים היו רוצים שייראה אצלם בבית.

דיברנו על שני צעדים ראשונים שעלינו להתחיל בהם והם: טווית החזון, ומניעה. בהם אנו מתכננים איך היינו רוצים שיהיה באמת, ומונעים מראש כל מיני תקריות שחוזרות על עצמן, ובכך מקדימים רפואה למכה מראש – היום נדבר על הצעד השלישי והרביעי.

הצעד השלישי: יציקת תכנים חיוביים

כעת, לאחר שתכננו מה אנו רוצים, ומנענו מראש בעיות, עלינו להתמקד ביציקה של תכנים חיוביים לשולחן השבת. אלו הדברים שגורמים לשולחן השבת שלנו להיות ייחודי למשפחתנו, עם הניחוח הייחודי, והזיכרונות שעליהם מתרפק כל אחד בבגרותו. כמובן, יציקת התוכן תיעשה בהתאם לגילאי הילדים והמצב המשפחתי. אינו דומה שולחן שבת של משפחה שבה מתבגרים- בחורי ישיבות ובנות סמינר, לשולחן שבו טווח הגילאים נע בין שנה לשמונה שנים.
מה זה דורש מאיתנו? דבר ראשון לשים לב. מהי האוירה כרגע בשולחן? האם יש מתח, או לחץ, או תחרות בין הילדים שבה כל אחד מנסה לדבר ולתפוס את תשומת לב ההורים? את זה בדיוק אנו מעוניינים לשנות. אנו רוצים שהאווירה תהיה נעימה, קלילה, וכולם ירגישו שיש להם מקום ואוזן קשבת.

איך עושים זאת? יש בשולחן השבת כמה אלמנטים שניתן להשתמש בהם בכדי ליצור את האוירה הטובה:

• השמעת תוכן הלימודים השבועי/ דף קשר / דבר תורה- יש פה הזדמנות מצוינת לכל אחד מהילדים להשמיע את עצמו לאוזני ההורים, לקבל משוב חיובי והתפעלות, ואולי אף דבר מתיקה סמלי שאף ילד לא מתנגד אליו…

כדי לתת לילדים תחושת רוגע וביטחון שגם דבריהם יישמעו, כדאי שנחליט באיזו סעודה נבחנים על הפרשה. יש כאלו שיעדיפו בסעודת הלילה, יש כאלו שיבחרו בבוקר, ויהיו גם כאלו שיהיו מעוניינים לחלק זאת על פני שתי הסעודות. מומלץ מאד לקבוע תורנות בה שומעים קודם כל את הקטנים, שלהם יש פחות סבלנות להמתין, ואז עולים אחד אחד בסדר הפוך. כך כל אחד מוסיף על דברי אחיו, וממתין לתורו בידיעה מתי הוא יישמע.

• זמירות השבת- כמה הנאה ועניין אפשר ליצור משירת הזמירות- ניתן לשדל את הילדים על ידי חלוקת המנה אחרונה או פידבק קטן מעונג שבת למי שמתמיד ושר מבלי לקום, (עד מהרה, כשיהפוך הדבר לחוויה משותפת, לא תזדקקו אפילו לתגמל על כך, אולם כעת אנחנו עוד בשלב ההטמעה, שבו נדרש חיזוק חיובי) ובשירים עצמם- אפשר להשתמש במגוון דרכים כדי להעניק תשומת לב, התפעלות, ואוירה טובה. לדוגמא: כולם שרים יחד את הבתים, וכל פעם בפזמון, האבא מצביע על ילד אחד ששר ב'סולו' את הפזמון לבד. או: שירה בשתי קולות. אפשר גם לשיר כל שיר במגוון מנגינות, וכך הילדים מחפשים במשך כל השבוע להכיר עוד ועוד ניגונים לשירים המוכרים ונהנים ללמד את השאר בשולחן השבת. אפשר לפני/ אחרי כל שיר לשאול כעין חידון קצרצר על תוכן השיר ומחברו. (מי בא מאדום חמוץ בגדים? מי היא היונה שמצאה מנוח ואיפה? וכן הלאה) אפשר להסב את תשומת ליבם לאקרוסטיכונים השונים של רב המזמורים שעוזרים לנו לדעת את סדר הבתים, אפשר לחזק את הקריאה אצל ילד שמתחיל עכשיו לקרוא וקורא מתוך הזמירון. (רק להאט את הקצב בהתאמה…) מיומנויות רבות יכולות להילמד תוך כדי השירים הללו, והידע שירכשו כאן כנראה לא יילמד במקום אחר. (*מצורף בסוף העמוד התרגום של קה ריבון מארמית לעברית)

• אפשר גם להחיל כל מיני משחקים קבועים שבהם כל אחד בתורו מספר ספור על מעשה חיובי שראה השבוע את אחד מבני המשפחה עושה, או ספור של השגחה פרטית עליו שמע או שהיה עד לו. הרעיון הוא להתמקד בחיובי. ידוע שהדבר עליו אנו שמים פוקוס, מתפשט ומתרחב. אם לדגמא, אחשוב עכשיו על מקרה בו מישהו נהג כלפי לא כשורה, ואחשוב שוב ושוב איך ההוא לא היה בסדר, וכמה זה מרגיז מצידו, ואמצא עוד ועוד הוכחות לכך שיש לו משהו נגדי, ותמיד הוא עושה לי כך, וכן הלאה- התחושה הרעה שלי תגדל, המרמור, הנחיתות, הרחמים העצמיים, והרצון לנקמה לא יאחר לבוא. אך לעומת זאת אם אני שקועה בשבח, בלחפש את הטוב, או בהודיה להשם, האוירה שנוצרת היא אוירה נעימה, בה כל אחד מנסה למצוא עוד ועוד מקרים טובים, עוד ועוד מעשים חיוביים, וממילא נרקמת אוירת פיוס, פרגון, והעצמה. מטבע הדברים, אם המשחקים הללו הופכים לקבועים, אנו מהרהרים בהם במשך כל השבוע: 'או! הנה מעשה טוב שאספר עליו בשולחן השבת השבוע! תפסתי אותו 'על חם' במעשה טוב'. כך אנו מרוויחים שגם במשך כל השבוע האוירה בבית נעשית חיובית ורואת טוב.

הצעד הרביעי- עינוג השבת ושיתוף הילדים בהכנות

• בכל הבתים, כמובן מענגים את השבת באופן קבוע, זוהי מצווה מפורשת מן התורה. אבל בואו וננסה מדי פעם לגוון, לשנות ובעיקר- לשתף בכך את הילדים. אם זה בקניות ובהתייעצות איתם, לגבי בחירה של מאכל מסוים, או ממתק שמקבלים כתגמול על הבחינה השבועית על הפרשה, אם זו תורנות שבה נותנים לכל ילד אפשרות לבחור את העוגה שנאפה השבוע או את סוג הקינוח שנחלק בסוף הסעודה. הדבר מחבר את הילדים אל השבת, ומעורר ציפייה לבואה. בזמן הסעודה נזכיר את עזרת הילד בהכנה ונשבח את טעמו הטוב, שבזכותו כולנו נהנים. "אתם רואים ילדים איזה טעם טוב יש ליוסי? הנה, הוא בחר בחנות את הגלידה הזו, ועכשיו בזכותו כולנו נהנים, בואו נאמר יחד "לכבוד שבת קודש". בניגוד לשאר העניינים, פה אנחנו ממש 'עושים עסק' מכל דבר. "עכשיו הולכים להגיש את המנה שהטבח הצעיר מנחם טרח על הכנתה לכבוד שבת: ג'לי מיוחד בשתי צבעים!" ובאווירה חגיגית זו, להגיש לשולחן. הילד מקבל את השדר שההכנות לשבת הן עונג, ושבת היא זמן מיוחד ששווה לחכות לו.

הצירוף של כל ארבעת הצעדים, אמור לעזור לך יעל יקרה, ולכל ההורים באשר הם, להפוך את האוירה בשולחן השבת, לחיובית, נעימה, כזו שמתרפקים עליה אחר כך עוד שנים רבות.

איחולי הצלחה חמימים, ושבוע קסום לכולנו.

כל שאלה או בקשה ניתן לשלוח למייל: regesh100@gmail.com

תרגום לעברית של המזמור:

'ק-הּ רִבּון עָלַם וְעָלְמַיָּא'
אַנְתְּ הוּא מַלְכָּא מֶלֶךְ מַלְכַיָּא
עובַד גְּבוּרְתָּךְ וְתִמְהַיָּא
שְׁפַר קֳדָמָך לְהַחֲוָיָּא

קהּ ריבון העולם והעולמות
אתה הוא המלך, מלך המלכים
מעשה גבורותיך ונפלאותיך
נאים להחוותם (להציגם) בפניך.

שְׁבָחִין אֲסַדֵּר צַפְרָא וְרַמְשָׁא
לָךְ אֱ-לָ-הָ-א קַדִּישָׁא דִּי בְרָא כָּל נַפְשָׁא
עִירִין קַדִּישִׁין וּבְנֵי אֱנָשָׁא
חֵיוַת בָּרָא וְעוֹפֵי שְׁמַיָּא.

שבחים אסדר בוקר וערב
לך א-לוה קדוש שברא את כל הנפשות
מלאכים קדושים ובני אנוש
חיות הבר ועופות השמיים.

רַבְרְבִין עוֹבְדָךְ וְתַקִּיפִין
מָכֵךְ רָמַיָּא וְזַקֵף כְּפִיפִין
לוּ יִחֵי גְּבַר שְׁנִין אַלְפִין
לָא יֵעֹל גְּבוּרְתָּךְ בְּחֻשְׁבְּנַיָא.

גדולים מעשיך ועצומים
משפיל רמים וזוקף כפופים
לוּ יחיה אדם אלף שנים
לא יוכל לחשב את גבורותיך.

אֱלָהָ-א דִי לֵהּ יְקַר וּרְבוּתָא
פְּרֻק יַת עָנָךְ מִפֻּם אַרְיָוָתָא
וְאַפֵּק יַת עַמָּךְ מִגּוֹ גָּלוּתָא
עַמֵּךְ דִי בְחַרְתְּ מִכָּל אֻמַּיָּא.

א-לוה שלו כבוד וגדולה
גאל את צאנך מפי האריות
והוצא את עמך מתוך הגלות
עמך שבחרת מכל האומות.

לְמַקְדְּשָׁךְ תּוּב וּלְקֹדֶשׁ קֻדְשִׁין
אֲתַר דִי בֵהּ יֶחֱדוּן רוּחִין וְנַפְשִׁין
וִיזַמְּרוּן לָךְ שִׁירִין וְרַחֲשִׁין
בִּירוּשְׁלֵם קַרְתָּא דְשׁוּפְרַיָּא.

שוב לבית המקדש ולקודש הקודשים,
מקום בו שמחים הרוחות והנפשות
וישירו לך שירים ושבחים
בירושלים, העיר היפה.

השארת תגובה