הדור הצעיר מקבל סרטן מהסלולרי

ילד נפגע קרינה
ילד נפגע קרינה

לאחרונה צויין בישראל שבוע מודעות לצעירים חולי סרטן (תחום חדש שנחנך בארץ). גם בעבודה שלנו יש (כבר) צעיר שלא מלאו לו 30, שהחלים מסרטן לימפומה מסוג הודג'קין. הכרתי אותו עוד כשהיה תיכוניסט, ובא לעבוד אצלנו בחופשות.

היום השתתפתי במסיבת סיום (מופלאה) של אחד מבתי הספר הדמוקרטים, ובמהלכה שמעתי סיפור (ואני מודה שלא בדקתי אותו), על בנו הצעיר של סגן נשיא ארה"ב לשעבר ג'ו ביידן, שמת במאי 2015 אחרי מאבק קצר בסרטן המוח בגיל 46 והותיר אחריו אישה, היילי, ושני ילדים. לאחר מותו, תרמו את גופתו למדע. בניתוח שלאחר המוות נמצאו גידולים סרטניים מול כיס המכנסיים, מול כיס החולצה, ובצד הראש – כל המקומות שאליהם מקובל להחזיק או לקרב את הסלולרי.

אגב, במסיבת הסיום של בית הספר הדמוקרטי ראיתי גם ילדים שמשחקים בסלולרי באופן ממושך (אבל הרבה פחות מתלמידי בית ספר רגיל). ברור שבשם הדמוקרטיה לא נאפשר להם למשל, לחצות בריצה את כביש החוף, לא כן? מי שמאפשר לילד שלו לגלוש בסלולרי בצורה מוגזמת ולא מבוקרת (בגיל שעוד ניתן למנוע זאת), צריך להיות ישר עם עצמו, לחפש רגע שקט ומתאים, לעמוד מול מראה, להסתכל אל עצמו בעיניים, ולומר: "אני בוחר לתת לילד שלי להשתמש בסלולרי ללא הגבלה בגלל הלחץ החברתי העצום, ואני מודע לכך שזה עלול לגרום לו למחלות קשות ולמוות בטרם עת".

המקרה הכי קשה שראיתי בהוספיס בהדסה כשליוויתי את אמי, היה של צעירה שחלתה בסרטן השד. היא קיבלה כימותרפיה, והחלימה אחרי מאבק (מתוקשר) לא קל, ואז המחלה פרצה שוב בצורה חריפה. האחיות (שכבר ראו הכל בימי חייהן) היו יוצאות מהחדר שלה בדמעות. הגולגולת והגוף שלה היה נפוחים מאוד, והיא כבר לא זיהתה את הילדים שלה. אבא שלה שבא לבקר אותה – ברח, היות ולא יכל לעמוד במחזה. אמא שלה נשארה לסעוד אתה בנאמנות עד ליום האחרון. לפני שחלתה עבדה בבניין משרדים שהיו עליו אנטנות סלולריות. גם הבוס שלה קיבל יחד אתה כימותרפיה.

אני מעריך שמי שלא יכיר בכך שקרינה היא אחת מהגורמים הסביבתיים שמסכנים אותנו – עתיד לשלם מחיר כבד. הוא וילדיו. בעתיד הקרוב, כשיכנס לארץ הדור החמישי של הסלולר (G5) – סביר להניח שהמצב יחמיר.

בקרוב אפרסם מאמר איך להפחית ולהתגונן מקרינה, ואני מקווה שיביא תועלת.

סכנות קרינה מציוד אלחוטי

השארת תגובה