"אין להמתין כשראה"מ מצוי בניגוד עניינים"

התנועה לאיכות השלטון דורשת כי ימונה לאלתר שר תקשורת חדש

נתניהו, צילום: קובי גדעון, לע"מ
נתניהו, צילום: קובי גדעון, לע"מ

בעקבות התפטרותו של השר איוב קרא מתפקידו כשר התקשורת, ובחלוף 48 שעות ממועד התפטרותו ללא שמונה שר חדש, כך שהמשרד הושאר בידי ראש הממשלה, שלחה התנועה לאיכות השלטון מכתב דחוף ליועמ"ש אביחי מנדלבליט ולרה"מ נתניהו בדרישה כי יפעלו למנות באופן מיידי שר תקשורת חלופי, בשל היותו של רה"מ מצוי בניגוד עניינים בתפקיד זה. "רה"מ מוגבל משמעותית בהפעלת סמכויותיו במשרד התקשורת ולכן אינו עומד בדרישות המינימליות המתבקשות מהעומד בראש המשרד".

הרקע למכתב: מוקדם יותר השבוע הודיע השר איוב קרא על כוונתו להתפטר מתפקידו כשר התקשורת. חוק יסוד: הממשלה קובע כי כהונתו של שר בממשלה נפסקת כעבור 48 שעות מרגע שכתב ההתפטרות נמסר לרה"מ, כלומר, התפטרותו של איוב קרא נכנסה לתוקף אמש. כמו כן קובע החוק כי עם הפסקת כהונתו של שר, ימלא את תפקידו רה"מ או שר אחר שתקבע הממשלה. כלומר, החל מאמש נכנס רה"מ באופן אוטומטי לתפקיד שר התקשורת, לאחר שלא פעל עדיין למנות ממלא מקום אחר לשר.

בחוות דעתו של היועמ"ש מה-14 ביוני 2016, נקבע כי רה"מ בנימין נתניהו, כראש הממשלה וכממלא מקום שר התקשורת דאז, מנוע מלעסוק בעניינים רבים המצויים תחת סמכותו של שר התקשורת, זאת בשל קרבתו לאיש העסקים שאול אלוביץ'. על פי חוות הדעת, מצב בו לשר התקשורת, כרגולטור מינסטריאלי בתחום התקשורת, זיקה לבעל השליטה באחד מגופי התקשורת, במציאות של שוק ריכוזי ובו שני מתחרים בלבד, עלול להקים ניגוד עניינים משמעותי ולפגוע בנראות הציבורית.

מתוך המכתב: עם כניסתו של רה"מ נתניהו לתפקיד ממלא מקום שר התקשורת, הוא מצוי במצב בו הוא אינו עומד בדרישות המינימליות המתבקשות מהעומד בראש המשרד, בהיותו מוגבל משמעותית בהפעלת סמכויותיו. ב-18.01.2017 הגישה התנועה עתירה לבג"ץ שעסקה, בין היתר, בעובדת היות רה"מ נתניהו מחזיק גם בתיק התקשורת. בעקבות עתירה זו, התפטר ראש הממשלה מתפקידו כשר התקשורת, ומייד לאחר מינויו הקבוע של השר איוב קרא נמחקה העתירה. בשל כך, התנועה דורשת כי רה"מ לא ימתין אפילו לא מספר ימים וימנה באופן מידי שר חדש למשרד התקשורת.

השארת תגובה