גירסא דינקותא אינה משתכחת

מה היא בכלל השפעתנו כהורים על ילדינו, אם הכל כבר מוכתב מראש ומגיע 'בילד אין' בחבילה?

תינוקת בסלקל
תינוקת בסלקל

פרק א'

שלום לכם קוראים וקוראות יקרים!

במדור חדש זה נעסוק בעזרת ד' בנושאים שונים הקשורים לעולם הרגש אצל ילדינו.

היום, כיון שזו הפעם הראשונה, נתחיל בהקדמה קצרה.

תינוק חדש מגיע לעולם. איזו התרגשות, איזו שמחה! פלא עולם קטן. מערכות נשימה, מוח, מערכת עיכול, הכל כל כך קטן ומושלם! לעתים, נתבונן בו וננסה לתהות- מה צופן לו העתיד? איזה בן אדם הוא יגדל להיות? מה יהיו תכונות האופי שלו? האם ידמה להוריו? ואם כן, למי מהם? האם יגדל לאדם מצליח, בטוח בעצמו, ורגיש לסביבתו, או אולי חלילה לא…

לאיש לא תהיה תשובה מדויקת לתהיותיכם. הדבר לגמרי לא בשליטתנו. אט אט, תוך כדי תהליך גדילתו נלמד להכירו ולגלות את תכונות האופי שלו. מופנם? תוסס? אוהב סביבה בטוחה ומוכרת, או שוחר ריגושים והרפתקאות, כל ילד שונה מרעהו. ואפילו אחים באותה המשפחה, הגדלים באותם התנאים תמיד יפתיעו אותנו בנטיותיהם והעדפותיהם השונות.

אם כן, אתם שואלים את עצמכם, מה היא בכלל השפעתנו כהורים על ילדינו, אם הכל כבר מוכתב מראש ומגיע 'בילד אין' בחבילה?

מה שכן יש לנו אפשרות להשפיע עליו- זו התנהגות נרכשת, דפוסי פעולה, דוגמא אישית, ומערכת אמונות. כלומר, אם יהיה לו אופי תוסס או רגוע- אין לנו אפשרות לבחור או להחליט (וטוב שכך… הרב'ה מקוצק אמר פעם שלא היה מעוניין באלוקים שאפשר להבין איך הוא מנהל את העולם, כי אז העולם היה מנוהל ברמה מוגבלת של בני אנוש)

אנו יכולים לעצב לו את צורת ההתנהלות וההתמודדות שלו בעולם. האם כשייתקל בקושי יתייחס אליו כאתגר, או שאולי יחווה תסכול נוראי וחוסר מסוגלות? האם כשייפול ויקבל מכה בברך ירוץ לאמא לקבל נשיקה וחיבוק, או שאולי תהיה לו מן ידיעה פנימית שזה תינוקי לבכות על מכה קטנה ויש בעולם קשיים גדולים מאלו? האם כשיחלוף האוטובוס על פניו מבלי לעצור, יידע לדקלם עד כמה התחבורה הציבורית במדינתנו גרועה, או שיידע לומר בחיוך שבסך הכל הקדים לאוטובוס הבא והכל לטובה?

כל הדוגמאות הללו ממחישות לנו את הדרכים שבהם ניתן להשפיע ולעצב תפיסות עולם בנפשו הרכה של הילד עד כדי שתהפוכנה לחלק בלתי נפרד ממנו ותלווינה אותו לכל שיפנה. השפעתה של הסביבה על עיצוב וייצוב האישיות גדולה כל כך עד שמחקרים רבים שנערכו בנושא התקשו לקבוע מה משפיע יותר על אופיו של האדם, תורשה או חינוך. סביבה או מבנה אופי מולד.

לצורך מחקר זה, הפרידו תאומים זהים, שהמטען הגנטי שלהם זהה לחלוטין, וגדלו אותם בסביבות מרוחקות ושונות לחלוטין (איזה מחקר אכזרי ומזעזע!) שהשקפות העולם בהם שונות לחלוטין. התברר שעדיין היה להם הרבה מן המשותף בבסיס. ואפילו באופן מיסטי, קרו להם מקרים דומים בתאריכים חופפים כמו מחלות, נישואין, וכדו'. אך עדיין, צורת החינוך שקבלו השפיעה עליהם עמוקות והם גדלו להיות מבוגרים שונים לחלוטין עם מערכות אמונות וערכים המותאמות למה שספגו בילדותם.
אם כך- בידינו הדבר. כמו שאמרו חז"ל- 'גירסא דינקותא אינה משתכחת' כלומר, לערכים הנספגים באדם מקטנותו יש ערך עצום ורב באשר הם מלווים אותו לכל מקום שילך וגורמים לבחירות ולהחלטות שלו להיראות בהתאם להם. לכולנו יש זיכרונות
מאמירות חזקות ששמענו מההורים או מהגננת / רבה בגן הילדים. שנחקקו בנו וצצים לפעמים.

מה שכן חייבים להוסיף ולומר- הדברים שנחקקים הם דווקא הדברים שהוקנו מתוך רגש, ובעוצמה. אלו החוויות שנשארות איתנו לתמיד. הן לחיוב, והן לשלילה. ידוע המקרה שמספרים על מלמד בכיתת גן ששאל את הילדים מה יעשה להורים נחת ועבר ילד- ילד לשמוע את תשובתם. ילד אחד ענה לו "שלא אעלה על הספה עם נעליים" או אז הבין המלמד, שכנראה אותה אמא, בלי ספק מחדירה בילדים ערכים טובים ומידות טובות. אבל לא לעלות על הספה עם נעליים- את זה היא אומרת באכפתיות אמיתית ובלהט, ולכן, זה הדבר שעשה רושם משמעותי ביותר על הילד…

מה אנו רוצים אם כך שייחקק בילדינו? ללא ספק תחושות טובות, בסיס איתן ובטוח, קשר טוב איתנו ההורים, שירגישו ביטחון לשתף אותנו בעובר עליהם בחייהם, ולהתייעץ עמנו בכל שלב בחייהם ובפרט בצמתים החשובים בהם להחלטות שהם מקבלים יש השפעה משמעותית על צורת חייהם כמו- מקום לימודים, מסלול לימוד, חברויות, התנהגויות שונות, וכן הלאה.

איך עושים זאת?

על כך בדיוק נדון בפרקים הבאים…

עד אז- שבת שלום לכולם, הרבה הצלחה ונחת!

מדי שבוע אשתדל בעזרת ד' להקיף נושא בקצרה ולתת מענה לשאלות שעולות סביבו. אתם מוזמנים גם לשלוח שאלות לכתובת המייל הבאה: [email protected] ואשתדל בלי נדר לענות.

ר. אינדורסקי.
כותבת המדור הינה מטפלת רגשית (M.A.) בהבעה ויצירה

השארת תגובה