"העתירה נועדה לכסות על כשלי הכשרות במקום"

עתירת מסעדת לי-בר כנגד הרב הבלין נועדה לכסות על כשלי הכשרות במקום

הרה"ג משה הבלין
הרה"ג משה הבלין

הרב הבלין, רבה האשכנזי של העיר קרית גת משיב בחריפות על הבג"צ שהוגש כנגדו וחושף את התנהלותה של מסעדת לי בר בעיר. "מדובר באי נקיון כפיים חמור, העלמת עובדות מהותיות והצגת עובדות מסולפות. אין אצל הרב כל אפליה. העתירה נועדה לכסות על כשלי הכשרות הקיימים בקייטרינג" אומר פרופ' עוה"ד אביעד הכהן המיצג את הרב בתיק.

בתשובה שהגיש השבוע הרב הבלין באמצעות פרופ' עו"ד אביעד הכהן דוחה הרב את כל הטענות אותם העלו בעלי הקייטרינג ועמותת טבקה אשר טענו כלפיו כי נהג בגזענות כלפי יוצאי אתיופיה שעבדו בקייטרינג בעיר. פרופ' עוה"ד הכהן: "תחת פיקוחו של הרב כמאה בתי עסק שבתוכם עובדים רבים בני העדה האתיופית ומעולם לא נשמעה שם טענה דומה. אלא שאין אצל הרב כל אפליה. העתירה נועדה לכסות על כשלי הכשרות הקיימים בקייטרינג".

במכתב תשובה לבג"צ שהוציא לאחרונה פרופ' עוה"ד אביעד הכהן, בא כוחו של הרב, מבקש הכהן לדחות את העתירה על הסף על סמך העלמת עובדות, הצגת עובדות שקריות ומסולפות והתערבות בעניינים לא להם.

הכהן טוען במסמך התגובה כי הטענות כנגד הרב על אפליה מגוחכות 'די לנו אם נשיב, לעניין דנן, שעם תלמידי הרב נמנים תלמידים רבים מיוצאי אתיופיה ומדינות חבר העמים', 'למותר להוסיף כי יוצאי אתיופיה, כמוהם כיוצאי ארצות אחרות, דוגמת יוצאי מדינות חבר העמים – מועסקים דרך שגרה ודרך קבע במועצה הדתית, בבתי האוכל ובעסקים שהרב הבלין מופקד עליהם, כמו גם במוסדות שאליהם הוא קשור'. 'לא למותר להשיב שתחת פיקוחו של הרב יש כמאה בתי אוכל שבכולם מועסקים גם יוצאי אתיופיה ומדינות חבר העמים, אך מעולם לא נשמעה מצדם ולו שמץ טענה בדבר 'גזענותו' של המשיב אליהם, אין זאת כי אם חברת לי-בר מבקשת לכסות על כשלי הכשרות הרבים שנמצאו בבית העסק שלה (ושאותם לא טרחה כמובן לפרוס בפני בית המשפט במלואם) באמצעות הטחת האשמות שווא'. מאשים הכהן בתגובה.

כמו כן אף לעניין עתירת החברה לגופים שונים להדיח את הרב הבלין מתפקידו כרב העיר משיב הכהן ואומר כי התערבותם בנידון אינה בסמכותם כלל. "'הדחת' נבחר ציבור או הצהרה על 'נבצרותו' אינה יכולה להיעשות 'כלאחר יד' רק בשל כך שמישהו סבור שנפלה טעות בהחלטה מהחלטותיו, או החליט להיות גם החוקר, גם המאשים, גם השופט, וגם המוציא לפועל – וכל זאת על בסיס עובדות מצוצות מן האצבע" כותב הכהן ומוסיף כי התערבותם בנידון הינה התערבות בעניינים שבהלכה ופגיעה בחופש הדת.

בתמצות דבריו כותב הכהן "שיש לדחות את העתירה על הסף וחיוב העותרים בהוצאות לדוגמא, באשר העתירה אינה מגלה ולו ראשית עילה להתערבות בימ"ש נכבד זה, ובנוסף לכך היות.. אי נקיון כפיים חמור שבו ניגעה העתירה ואי מיצוי הליכים".

כמו כן, מכתב נוסף המגבה את הרב הבלין יצא ע"י עוה"ד הראל גולדברג, המשמש בתפקיד היועץ המשפטי לרבנות הראשית. "עיון בהתייחסותו של הרב הבלין מעלה כי, על פני הדברים, לא נפל פגם בהתנהלות הרב בכל הנוגע להליך בירור היהדות של העובדים בבישול בקייטרינג" כותב גולדברג ומפרט את ההנחיות בנושא ומסביר כי מעשי הרב היו בהתאם להנחיות הרבנות. לסיום מוסיף "לאחר עיון בהתייחסות הרב שפורטה לעיל ,אנו סבורים כי התנהלותו בנדון הייתה בגדר שיקול הדעת המוקנה לו כרב נותן הכשר" אומר, ובכך שולל אף הוא את טענות מסעדת לי-בר העותרת.

נזכיר כי לפני כשנתיים בקשו חברת לי-בר מהרב הבלין שדרוג תעודת הכשרות במקום לכשרות 'למהדרין'. הרב הבלין שבהתאם להלכה והנחיות הרבנות הראשית בעניין רצה לברר כי כל העובדים בבישול הם אכן יהודים, וכן שיועמד על ידם משגיח כשרות מספר שעות ביום, נטען על ידי הקייטרינג כ'גזען', וכי הוא מתנהג כך בשל 'צבע עורם' של בני העדה האתיופית.

לאור דרישת הרב בעניין, שככל הנראה הייתה קשה לבעלי המסעדה, הן מצד ההוצאה הכספית הכרוכה בעניין, החליטו בעלי הקייטרינג לצאת בקמפיין מכפיש כנגד הרב הבלין, אשר בעקבות כך אף פורסמה כתבת 'תחקיר' מטעם כאן 11 הטוענת כי הרב מפלה לרעה אתיופים על רקע גזעני, כשבהמשך למסע כנגד הרב, הגישו בעלי החברה עתירה לבג"צ כנגד הרב הבלין ועימו עובדי מדינה רבים, ובה הם מבקשים להדיח את הרב מתפקידו כרב ראש העיר ואף לחייב אותו לתת להם כשרות מהדרין בלא שיעמדו בכללים שנדרשו מאיתם.

השארת תגובה