הרכבת מתרחבת: 'הקלה' תגיע לגילה ובר אילן

העבודות להקמת שני קווי הרכבת הקלה החדשים יחלו בחודש הקרוב, עיקר העבודות בתקופה הקרובה יהיו בשכונת גילה, כאשר משך העבודות שלב א' של הפרויקט יערכו כשלוש שנים • הפלונטר של תושבי 'הר נוף' וההיחלצות של מ"מ ראה"ע אליעזר ראוכברגר

הקלה, צילום: תכנית אב לתחבורה ירושלים
הקלה, צילום: תכנית אב לתחבורה ירושלים

לקראת הקמתם של שני קווי הרכבת הקלה החדשים בשכונת גילה, על ידי עיריית ירושלים ומשרד התחבורה, בביצוע חברת מוריה, במהלך החודש הקרוב יחלו עבודות התשתית והפיתוח להכשרת תוואי הרכבת הקלה בשני מוקדים מרכזיים במקביל, האחד מצומת פת לכל אורך ציר דב יוסף עד לצומת הרוזמרין והשני ברחוב המרגלית הסמוך לפארק גילה.

העבודות על שני קווי הרכבת הקלה החדשים (הקו הירוק והקו הכחול) יחלו בשלב הראשון בציר פת- גילה ובתוך שכונת גילה ויכללו את עבודות התשתית והפיתוח, כשאלה יימשכו כ- 36 חודשים, כשבשלב השני יונחו מסילות הרכבת על ידי הזכיין שייבחר.

העבודות מרחוב יעקב פת ולאורך רחוב דב יוסף, יכללו החלפה מלאה ושדרוג התשתיות וכן חידוש והרחבה של המעברים התת-קרקעיים ופיתוח המרחב הציבורי. כמו כן, במסגרת העבודות יוקמו קירות תמך חדשים, יועתקו תשתיות תקשורת, חשמל ותאורה, ובנוסף ישודרגו תשתיות המים והביוב וכן יבוצעו עבודות פיתוח הכוללות ריצוף חדש, עצים, ספסלים ועוד, כשהעבודות יתבצעו במדרכה ובנתיב הנסיעה הצמוד למדרכה המזרחית, כאשר לאורך תוואי הכביש תוותר רצועה זמנית לשם הנחת המסילות.

במסגרת העבודות גשר נחל רפאים, הממוקם מעל פארק המסילה יפורק ויבנה מחדש וזאת בכדי להתאימו למעבר הרכבת הקלה. העבודות יבוצעו בימים א'-ה' בין השעות 07:00-19:00 ובימי ו' על פי הצורך. עבודות לילה יתבצעו על פי הצורך ועל פי הנחיות המשטרה.

לצורך ביצוע העבודות יבוצעו שינויים בהסדרי התנועה לאורך ציר דב יוסף ובחיבור עם רחוב יעקב פת, לרבות צמצום נתיבי הנסיעה בשני הכיוונים. תנועת הרכבים והתנועה הציבורית יתנהלו בנתיבים הפתוחים. בנוסף, פארק המסילה יחסם למעבר באזור גשר רפאים.

במקביל, במהלך החודש הנוכחי יחלו עבודות התשתית והפיתוח בתוך שכונת גילה, שתחילתן יהיו ברחוב מרגלית. המקטע הראשון של העבודות יחל על רחוב מרגלית, בקטע שבין רחוב נשר לרחוב היקינטון (עבודות בשני צדי הכביש). המקטע השני יכלול את רחוב מרגלית בין יקינטון לרחוב דגן (עבודות בשני צדי הכביש), כאשר המקטע השלישי יכלול את רחוב צביה ויצחק (עבודות בשני צדי הכביש) והרביעי את רחוב הגננת עד לחיבור עם רחוב דב יוסף (עבודות בצד הצפוני של הכביש).

שכונת אחת – שני קווי רכבת

עבודות הביצוע האמורות הינן עבור 'הקו הירוק' ו'הקו הכחול' של הרכבת הקלה. 'הקו הירוק' המחבר בין האוניברסיטה בהר הצופים לשכונת גילה הינו באורך של כ-19 קילומטרים והוא יעבור בשכונות חרדיות בעיר, ביניהן: מעלות דפנה ובר אילן.

בנוסף, מקודמות עבודות הביצוע של 'הקו הכחול' שאורכו הינו 23 ק"מ. הקו יחבר בין שכונת רמות לשכונת גילה ושלוחה נוספת של הקו תצא ממלחה דרך קריית הספורט ושכונת הקטמונים.

עם השלמת ה'קו הירוק' ו'הקו הכחול' ייהנו תושבי גילה משני קווי רכבת הקלה שיחברו את השכונה לרשת המסילתית של העיר. מגילה ה' ינוע ה'קו הירוק' לאורך רח' הגננת, דרך דב יוסף, צומת פת והרצוג לכיוון התחנה המרכזית, בעוד 'הקו הכחול' ינוע מגילה ה' דרך רח' הגננת, הרוזמרין, דרך חברון, קרן היסוד והמלך ג'ורג', כשלאורך השכונה ימוקמו שמונה תחנות נוסעים אשר ישמשו את שני הקווים וחלקן יהיו צמודות לתחנות אוטובוסים.

בנוסף, במסגרת העבודות ישודרג מסוף האוטובוסים הסמוך לפארק גילה, אשר  ישודרג ויורחק מעט מערבה (מעל הכביש היורד לשכונת מורדות גילה). בסמוך אליו תשודרג גינה ציבורית חדשה, יבנה חניון כלי רכב ל-80 מקומות חניה ויבוצע פיתוח של מרחב הכניסה ליער.

כמו כן, בסמוך לצומת הרחובות לשם וצביה ויצחק יוקם חניון ל-50 מקומות חניה, ובעתיד מתוכנן בקצה הקו חיבור של רחוב דלה פרגולה ושכונת מורדות גילה, באמצעות דרגנועים אל תחנת הרכבת ברחוב מרגלית.

***

העבודה על ה'קו הירוק' של הרכבת הקלה, שאחת משלוחותיה תגיע לשכונת הר נוף דרך רחוב כנפי נשרים עד הכיכר בכניסה לשכונה, יוצרת פלונטר לא קטן לתושבים בזמן עבודות ההקמה, בשל העובדה כי העבודות להקמת הקו תתנגשנה עם העבודות להקמת כביש 16, שיעבור אף הוא בסמוך לשכונה.

לשכונת הר נוף, בה מתגוררות אלפי משפחות, יש שלוש כניסות: הכניסה הראשית לשכונה מרחוב כנפי נשרים וכניסה נוספת מרחוב בית הדפוס. מלבד שתי אלו ישנה כניסה 'אחורית' דרך יער ירושלים, אך זו תיחסם בקרוב למשך 18 חודש בעקבות סלילת כביש 16 שיחל במוצא ויסתיים בגבעת מרדכי, כשלאורכו יוקמן מחלפים באזור הר נוף וקרית משה.

הקמת כביש זה, שתיצור כניסה חדשה לירושלים, תסתיים בעוד כשנה וחצי, בו בזמן שגם העבודות על הקמת 'הקו הירוק' יחלו. המוקש: לצורך עבודות התשתיות להקמת הקו – הצפויות להימשך לפחות שנתיים, צפויים שיבושים קשים ברחוב כנפי נשרים בו יעבור הקו, מה שאמור להגביר דרמטית את הלחץ בכניסה לשכונה, לאור העובדה שבמקביל תיסגר גם הכניסה מהיער, כאמור.

לפני כחודשיים, משהגיעה התוכנית ללשכתו של מ"מ ראה"ע ומחזיק תיק תכנון ובניה אליעזר ראוכברגר, שאמור לתת את אישורו כמחזיק התיק, הוא החליט להשהות את תחילת העבודות עד שיימצא פתרון הולם, ככל שניתן, לאלפי תושבי השכונה לתקופת העבודות, במטרה למנוע 'מצור' על השכונה.

בישיבה ראשונית שנערכה בלשכתו בהשתתפות הגורמים הרלוונטיים, כולל צוות המינהל הקהילתי של הר נוף, הוצגו מספר חלופות אפשריות להקלה על זרימת התנועה עבור תושבי השכונה, הסוחרים והציבור שמגיע לאזור – כגון הרחבת המסלולים ברחוב בית הדפוס ושיפור התנועה ברחוב באמצעות הסרת חניות וכדומה, וכן ביצוע בשלבים באופן מוקפד של עבודות התשתית בכנפי נשרים, כדי לצמצם את החסימה וההפרעות ולהקל באופן מקסימאלי על זרימת התנועה.

מחר, יום חמישי בערב, ייערך באולם של המנהל הקהילתי מפגש תושבים נרחב ביוזמת ראוכברגר ובהשתתפות מהנדס העיר וכל גורמי המקצוע הרלוונטיים, יחד עם חבר המועצה ומחזיק תיק תחבורה דוד זוהר, כאשר תושבי השכונה מוזמנים להגיע ולבחון את הפתרונות המוצעים, לתת את התייחסותם לתוכניות במטרה להגיע להבנות ולפתרון המקסימאלי עבורם.

מ"מ ראה"ע ויו"ר ועדת תכנון ובניה אליעזר ראוכברגר מסר: "חובה עלינו לעשות כל שניתן כדי להקל במקסימום האפשרי על עשרות אלפי תושבי הר נוף וכל הבאים לרחובות כנפי נשרים ובית הדפוס. נעשה כל מה שניתן, והעבודות ייצאו לדרך רק אחרי שנהיה בטוחים שעשינו את המקסימום האפשרי לצמצום פגיעה באורח חייהם של התושבים. ברור שבסופו של דבר נדרשת מידה רבה של סבלנות בתקופה זו, כאשר בסופן הרכבת שתגיע לאזור תקל ותיטיב משמעותית עם עומסי התחבורה הרבים הקיימים באזור".

השארת תגובה