אסונות בשחקים וגם הקשר הישראלי

האמריקאי שריסק את המטוס כמחאה חברתית, טייקונית התעופה שנספתה בהתרסקות מטוסה הפרטי והתרסקות תמוהה בחצר בית כלא

שברי המטוס. צילום שי וקנין TPS
שברי המטוס. צילום שי וקנין TPS
עכשיו באשדוד: דירה החל מ-1.100.000 ש"ח

גל השמועות על התרסקות מסוק על גג בניין גבוה בלב מנהטן, הכניס השבוע אלפי אנשים לכוננות גבוהה, מחשש שהטרור מכה שוב, זכר לימי קריסת מגדלי התאומים. הסוף, למקרה שלא התעדכנתם, היה טוב בהרבה. מדובר בהתרסקות שנגרמה מכשל טכני עקב מזג האוויר הסוער.

'כל ישראל' יצא בעקבות כמה מקרי התרסקויות מוזרות ומעניינות ומביא בפניכם סיפורים לא שגרתיים על אסונות תעופתיים שהסתיימו באורח טראגי, אך לאו דווקא מסיבות לאומניות.

האדם הראשון שנהרג בתאונה אווירית שבה היה מעורב כלי טיס כבד מן האוויר היה אוטו ליליינטל. ליליינטל היה חלוץ בבניית כלי טיס כבדים מן האוויר לא ממונעים. הוא נהרג ב-10 באוגוסט 1898, כאשר הדאון שעליו גלש התרסק.

תומאס את'ולן סלפריג' (Thomas Etholen Selfridge) היה האדם הראשון שנהרג בתאונה בה היה מעורב כלי טיס ממונע כבד מן האוויר. ב-17 בספטמבר1908 התרסק המטוס שבו טס, עקב השתחררות מדחף המנוע הימני. טייס המטוס היה אורוויל רייט, שנפצע קשה בתאונה.

ההתנגשות הראשונה באוויר בין שני מטוסי נוסעים אירעה ב-7 באפריל 1922, מעל פיקרדיה, בצרפת. שני מטוסים דו-כנפיים, האחד בריטי והשני צרפתי, התנגשו זה בזה עקב ערפל ומזג אוויר גרוע. כל שבעת הנוסעים ואנשי הצוות בשני המטוסים נהרגו.

התאונות החמורות ביותר

אסון המטוסים בטנריף, ב-27 במרץ 1977, הוא אסון התעופה הכבד ביותר, שבו עיקר הנפגעים היו נוסעי מטוסים. האסון אירע כאשר מטוס בואינג 747 של חברת התעופה KLM התנגש על המסלול בטנריף במטוס בואינג 747 אחר, של חברת פאן אם. התאונה, שהביאה למותם של 583 בני אדם, נגרמה עקב טעויות טייס, טעויות פקח, בעיות תקשורת, ערפל ועומס בנמל התעופה.

התרסקות טיסה 123 של ג'פאן איירליינס ב-12 באוגוסט 1985 היא האסון הכבד ביותר שבו היה מעורב מטוס אחד. 520 נוסעים נהרגו כאשר מטוס בואינג 747 של חברת ג'פאן איירליינס התרסק; ההתרסקות הייתה תוצאה של אובדן לחץ פתאומי, שאירע בשל תחזוקה לקויה. אובדן הלחץ גרם לשבירת הגה הכיוון ולקריעת צינורות הידראוליים, דבר שהביא לאובדן השליטה על המטוס ולהתרסקותו. רק ארבעה נוסעים נותרו בחיים.

התאונה האווירית החמורה ביותר שאירעה בשל התנגשות באוויר בין שני מטוסים אירעה ב-12 בנובמבר 1996, מעל הכפר צ'ארקי דאדרי בהודו. מטוס בואינג 747 בטיסה 763 של חברת סעודיה, שהמריא משדה התעופה בדלהי, התנגש במטוס איליושין Il-76 בטיסה 197 של חברת אייר קזחסטן שהנמיך לנחיתה באותו שדה תעופה. התאונה אירעה כאשר הטייס הקזאחי הנמיך מתחת לגובה שאושר לו; 349 נוסעים ואנשי צוות נספו. לא היו ניצולים.

ב-3 במרץ 1974 התרסק מטוס מקדונל דאגלס DC-10 בטיסה 981 של חברת טורקיש איירליינס ביער מצפון מזרח לפריז, צרפת, זמן קצר לאחר ההמראה מנמל התעופה אורלי. 346 הנוסעים ואנשי הצוות נספו. סיבת ההתרסקות הייתה התפרקות דלת תא המטען, שהביאה לירידה חריפה בדיחוס הפנימי במטוס. ירידת הלחץ הביאה לקריסת הרצפה שמעל דלת תא המטען, קריסה שהביאה לניתוק כבלי ההיגוי ולאובדן שליטה של הטייסים על הגה הגובה, הגה הכיוון ואחד ממנועי המטוס. המטוס נכנס לצלילה חריפה והתרסק. זו הייתה תאונת המטוס החמורה ביותר עד אסון המטוסים בטנריף.

הקשר הישראלי

בנמל התעופה בן-גוריון אירעו מספר תקריות ותקלות בטיחות שהיו על סף תאונת תעופה. החמורה שבהן ארעה ב-30 בנובמבר 1970 בשעה 2:53 בלילה, כאשר מטוס מטען מדגם בואינג 707 של חברת התעופה TWA בטיסה TW691 החל את נסיעת ההמראה שלו בדרכו לנמל התעופה הבינלאומי של פרנקפורט ולקנזס סיטי.

הטייס, שקיבל אישור המראה ממגדל הפיקוח, הבחין על המסלול שלפניו במטוס תובלה מסוג סטרטוקרוזר של חיל האוויר הישראלי שנגרר על ידי טרקטור במסגרת תרגיל צבאי. גם הסטרטוקרוזר וגם הטרקטור הגורר נסעו ללא אורות.

טייס הבואינג ניסה ברגע האחרון להסיט את המטוס ימינה, אך ללא הועיל. כנפו השמאלית של הבואינג פגעה בזנבו של הסטרטוקרוזר ושני המטוסים החלו לבעור. הבואינג המשיך בנסיעתו ימינה, ירד מהמסלול ועלה באש בשדה שלף סמוך. שלושת אנשי הצוות של הבואינג ניצלו אך שני נהגי הטרקטור ומכונאי במטוס הסטרטוקרוזר נהרגו ושני המטוסים נהרסו כליל.

ב-10 במאי 1977 התרסק מסוק יסעור בבקעת הירדן במהלך תרגיל. כל 54 הצנחנים ואנשי הצוות שהיו בו נהרגו. החקירה מצאה שהאסון נגרם עקב טעות אנוש. תאונה זו תוארה כתאונת המסוק החמורה ביותר בהיסטוריה, עד לאסון המסוקים מעל שאר ישוב.

ב-4 באוקטובר 1992 התרסק מטוס מטען מדגם בואינג 747 של אל על, בטיסה 1862, על שני בנייני מגורים בשכונת ביילמר, בדרום מזרח אמסטרדם. המטוס המריא זמן קצר לפני כן מנמל התעופה סכיפהול. מיד לאחר ההמראה ניתק מנוע מס' 3 מהכנף, פגע במנוע מס' 4 וניתק גם אותו. המטוס שב לנחיתה בנמל, אך לא הצליח להגיע והתרסק. שלושת אנשי צוות המטוס ונוסעת שהייתה עימם נהרגו, וכן נספו 39 אנשים על הקרקע בשכונת המגורים שלתוכה התרסק המטוס.

בליל 4 בפברואר 1997 התנגשו באוויר שני מסוקים מדגם CH-53 סי סטאליון, יסעור, של חיל האוויר. המסוקים היו במשימת תובלת כוחות למוצבי צה"ל ברצועת הביטחון בדרום לבנון. המסוקים התנגשו מעל היישוב שאר ישוב, וכל 73 החיילים ואנשי הצוות שהיו בהם נהרגו. סיבת התאונה לא הובררה במלואה, אך נראה שנבעה מטעויות אנוש ואי-הקפדה על נוהלי בטיחות. בעקבות התאונה הוקם להק האוויר למסוקים. הייתה זו תאונת המטוס החמורה ביותר בהיסטוריה התעופתית הצבאית עד להתרסקות מסוק צבאי רוסי ב-2002  בה נהרגו 127 בני אדם.

ב-4 באוקטובר 2001 התרסק מטוס נוסעים מדגם טופולב 154 של חברת S7 איירליינס הרוסית, בטיסה מנמל התעופה בן-גוריון לנובוסיבירסק. המטוס התרסק מעל הים השחור כתוצאה מפגיעת טיל קרקע-אוויר מדגם SA-5, שנורה על ידי צבא אוקראינה בעת תרגיל, ופגע במטוס בשוגג. 66 הנוסעים, רובם אזרחים ישראליים, ו-12 אנשי הצוות נספו באסון.

ובחזרה להווה

רגעים של דריכות וחרדה נרשמו השבוע (11.6.19) בצהרי היום במנהטן שבניו יורק, לאחר שמסוק אזרחי התרסק על גג בנין בן 54 קומות. תושבי העיר שהיו עדים למחזות הקשים של התרסקות בנייני התאומים לאחר שמטוסי נוסעים התנגשו בהם על ידי טרוריסטים נתעבים וגרמו להם לעלות באש, לא יכלו שלא לחשוב שאולי מדובר במתקפת טרור חדשה שהוצאה לפועל באופן דומה.

עם זאת, כעבור זמן קצר התברר כי אין מקום לחשש מפני טרור, וכי מדובר בהתרסקות של מסוק שטייסו לא הצליח להנחית אותו כראוי, בגלל ראות לקויה ומזג האוויר הסוער ששרר באותה שעה באזור. עוד נמסר כי הטייס שעל המסוק נפצע ומאוחר יותר נקבע מותו, וכי חלק מדיירי הבנין שעל גגו התרסק המסוק, פונו מהמקום מחשש פן תפרוץ שרפה. לדבריהם הורגש הרעידה חזקה ברחבי הבניין בשעה שהמסוק פגע בו והתרסק עליו.

כשהמטוס הופך לכלי משחית

בסיפור שלפנינו, בשונה מסתם התרסקות או אסון תעופה, התרסקות זו בוצעה במכוון ע"י איש קשה-יום אשר מאס במוסדות הממשלה והשלטון והחליט להענישם באופן קשה ומסעיר כאחת. עם זאת חשוב להדגיש, כי מושחתים קיימים גם קיימים, ותיקונים בממשל יכול שחייבים להתבצע, אך המציאות היא שמעשיהם הנואשים לא הובילו לשום מקום. הנזק של מעשה נקמה משולח רסן לא יהפוך את העולם לטוב יותר, ואולי ההיפך.

ג'וזאף סטאק היה מהנדס בן 54. הוא נולד בפנסילבניה, התייתם בגיל ארבע וגדל בבית יתומים קתולי.

סטאק סיים את לימודי ההנדסאות ועבר לגור באוסטין, טקסס, שם פתח עסק משלו בשנת תשמ"ה (1985). הצרות שלו עם הממשלה החלו בשנת תשנ"ד (1994) כאשר לא טרח לשלם מסים כנדרש, למדינה ולממשלה הפדראלית. לאחר ששירותי מס ההכנסה חייבו אותו בתשלום של 126,000 דולר עבור מסים שלא שולמו בתוספת ריבית, נאלץ להכריז על פשיטת רגל. בשנת תשס"ד, עיקלה מדינת טקסס את העסק שלו, וכעבור שנה ביטל מס ההכנסה את מעמדו המיוחד כיועץ תוכנה.

בשלב זה, סטאק רתח מזעם על האופן בו הממשלה טיפלה בתיק שלו, והוא נשבע לנקום בה. כאשר שירותי מס ההכנסה ערכו ביקורות חשבונות על מצבו הפיננסי, הוא החליט שהגיעה השעה לעבור מדיבורים למעשים.

מכתב הזעם

מאוחר יותר, התברר לחוקרים כי הוא התחיל לכתוב מכתב זועם ומאשים בב' אדר תש"ע, יומיים לפני ההתקפה המתוכננת. במהלך היומיים הבאים הוא תיקן את המכתב 27 פעמים. השינוי הסופי נערך בשעה 12:42 בבוקר המתקפה.

במכתבו הזועם, תוקף סטאק את הממשלה מכל זווית אפשרית. הוא כולל בכעסו גינוים חריפים על הסיוע הפיננסי שהממשלה העניקה למוסדות להלוואות כספים. הוא מגנה את הפוליטיקאים, תאגידים גדולים ביניהם ג'נרל מוטורס, איגודים מקצועיים, חברות לביטוח בריאות ואף הכנסייה הקתולית.

הוא האשים את ממשלת ארה"ב בניצול אזרחים תמימים. הוא כתב על שיחה שהייתה לו עם אלמנה חסרת כל מעולם לא קיבלה את הפנסיה המגיע לה. הוא תקף את הממשלה על הסיוע הכספי שהעניקה לחברות התעופה שנפגעו קשות בעקבות מתקפת הטרור של ה11 בספטמבר, אך לא סייעה למהנדסים שנפגעו גם הם בעקיפין. הוא קורא גם לאמריקאים לצאת למרד עקוב מדם נגד הממשלה המצלת אותם, הוא שפך בוז וחמה על כל סובביו ועל כל מי ומי שהיה יכול לזרוק עליו את אשמת היותו לא יוצלח.

סטאק ממשיך גם לפרט במכתבו את הסבל הרב שנגרם לו בשל חובותיו לממשלה ולרשות המיסים, הוא מפרט את מאבקו מול שירותי המסים שבמיוחד עורר את זעמו – הסניף באוסטין שערך לו ביקרות חשבונות מקיפה. הוא מסיים את מכתבו במילים הבאות: ראיתי פעם כתבו כי הגדרתו של אי שפיות היא: "חזרה שוב ושוב על אותו תהליך, תוך כדי ציפייה שהתוצאה תהיה לפתע שונה". סוף סוף אני מוכן להפסיק עם הטירוף הזה. נו, מיסטר אח-גדול ממס הכנסה, בא ננסה משהו שונה, קח את ליטרת הבשר שלי ותישן טוב.

המתקפה

סטאק קיבל רישיון טיסה בשנת תשנ"ד והחזיק בבעלותו מטוס פייפר דקוטה קטן, שאוחסן בנמל התעופה העירוני של ג'ורג'טאון, בתמורה לתשלום שכירות חודשית בסך 236 דולר עבור מקום בהאנגר. ייתכן שהוא קיבל את ההשראה שלו מן המחבלים שביצעו את מתקפת הטרור המפורסמת על בניני התאומים. הוא החליט להשתמש במטוסו כיד ללמד את מס ההכנסה לקח. הוא התכונן לקראת המתקפה כאשר פירק ממקומם את מושבי הנוסעים והחליף אותם במיכלי דלק ענקיים כדי שהם יעצימו את עוצמת הנזק שתיגרם לבניין בו הוא תיכנן לפגוע.

סטאק החל את יום המתקפה בהצתת ביתו, שהיה שווה 230,000 דולר. לפני שיצא אל שדה התעופה, השוכן במרחק 32 ק"מ משם. הוא הגיע למקום, טיפס לתוך תא הטייס והודיע למגדל הפיקוח שהוא עומד להמריא לכיוון דרום. בעודו ממתין לאישור המראה. בשעה 9:45 הגיע האישור. הואר המריא ואז יצר קשר עם הפקח האחראי על התנועה האווירית: "תודה על עזרתך יום טוב".

כעבור עשר דקות, הבחין סטאק ביעדו. בניין מס ההכנסה בן ארבע הקומות באוסטין, טקסס. הוא הנמיך את חרטום מטוסו וצלל לתוך הבניין בשיא המהירות. בניין זה, בו עבדו כ-190 איש נמצא בין בנינים רבים אחרים, השייכים לממשל המקומי והפדראלי, סמוך לכביש המהיר. מעוצמת ההתנגשות של המטוס בבניין, נוצר כדור אש ענקי, ומיד לאחר מכן נשמע קול פיצוץ עז.

סטאק כמובן נהרג במקום, וכמוהו ורנון הנטר, מפקח בן 68 של מס הכנסה, שלושה עשר עובדים נוספים נפצעו במתקפה, שניים מהם אנושות.

שברי זכוכית התעופפו לכל הכיוונים, כולל הכביש המהיר שעבר מתחתיהם, שם נחתה חתיכת מתחת גדולה על השמשה הקדמית של מכונית והעיפה אותה החוצה. מכוניות נוספות נפגעו משברים מתעופפים אך לגודל הנס הנהגים לא נפגעו.

בדיוק אז, ברגע ההתרסקות, עבר במקום ברכבו רובין דהייבן, זגג וחייל לשעבר. הוא מיהר לעצור בשולי הכביש ירד בחופזה מן המשאית שלו, ובעזרת סולם שלו הצליח לחלץ חמישה אנשים מתוך הבניין העולה בלהבות. קבוצת כבאים שהתאמנו בסמוך, נחפזו גם הם להגיע למקום ולחלץ אנשים שנלכדו בתוך הבניין הבוער כולו.

בינתיים, סביב ביתו של סטאק התאספה קבוצה גדולה של כבאים שנאבקו בלשונות האש ששרפה את ביתו. תוך כדי עבודה, נודע להם על ההתרסקות מטוסו של סטאק לתוך בניין מס הכנסה. ביתו נשרף כמעט כליל.

ברגע שנודע לרשויות בוודאות מאין הגיעה המטוס מיהרו שוטרים לנמל התעופה העירוני של ג'רוג'טאון וסגרו את המקום. בעוד יחידה אחרת בודקת את מכוניתו של סטאק לוודא שיא אינה ממולכדת.

בעקבות ההתרסקות, נסגר זמנית בניין מס הכנסה. שישה ימים לאחר ההתרסקות עבר הבניין בדיקה יסודית בה התברר כי המבנה עצמו נותר יציב ולמרות הנזקים העצומים שחולל, החליטה ההנהלה לשפץ אותו מחדש.

טרור או לא?

המחלקה לביטחון פנים יצאה בהצהרה לפיה התרסקות המטוס לא הייתה מעשה טרור למרות העובדה שמיד לאחר ההתרסקות הוזנקו מטוסי קרב לאוויר. משטרת אוסטין ו-FBI אישרו אף הם את המסקנה אליה הגיעה הממשלה.

על מסקנה זו חלקו שני חברי קונגרס מטקסס, וכן ארגונים מוסלמיים שונים שנפגעו מהצהרה זו שמשמעותה כי רק אילו היה הטייס מוסלמי הרי שמעשה זו היה נתפס כמעשה טרור.

למרבה האירוניה, זמן קצר לאחר המקפה, הכריזו ארגוני השמאל כי ההתרסקות בוצעה על ידי שמרן קיצוני כמו המפגע באוקלהומה, שכעס על ממשל אובמה. אך הם מיהרו לחזור בהם, לאחר פרסומו של המכתב הזועם שהשאיר סטאק. כעת התברר מעבר לכל ספק כי מעשהו זה לא מעשה טרור הוא אחא של אחד שמאס בסיבוכי הבירוקרטיה, ותקף את כולם על היותו בעל חוב עצום למס ההכנסה.

מספר אנשים קיצוניים ברחבי אמריקה כאלו המתנגדים לממשלה הכריזו על סטאק כגיבור בשל ההתקפה שלו על הממשל השנוא ביותר – מס הכנסה. בתו של סטאק שהתגוררה באותה תקופה בנורבגיה ציינה בראיון לתקשורת כי אביה היה גיבור, מכיוון שהוא נקט בצעד קיצוני נגד עוולה של ממשלה שלמה. אך היא חזרה בה מאמירתה בעקבות סערה תקשורתית שגרמה. מפקח מס ההכנסה שנהרג במתקפה הותיר אלמנה ושישה ילדים. האלמנה, הגישה תביעה נגד אלמנתו של סטאק שהבעיה בגלוי את אהדתה לקורבנות, כשהיא מאשימה אותה כי ידעה על תוכניותיו של בעלה ולא דיווחה לאף גורם שהיה יכול למנוע זאת.

בעלת חברת תעופה נספתה בהתרסקות מטוסה

אסון תעופתי זה לא היה מעסיק את התקשורת ברחבי העולם כמו כל התרסקות מטוס שמתרחשת בכל ימי שני וחמישי, אלמלא הדמות המעניינת שנספתה בו: אשת העסקים הרוסית נטליה פילבה, בעליה של חברת התעופה הרוסית השנייה בגודלה S7 שבעבר נקראה סיביריה איירליינס. באסון נהרגו גם הטייס ואדם נוסף. עדיין לא ברורה הסיבה שגרמה להתרסקות אך מדובר ככל הנראה בכשל טכני. המטוס התרסק בעיירה איגלצבאר שבגרמניה סמוך לפרנקפורט, המטוס התרסק בשטח פתוח בלא שגרם נזק סביבתי.

על פי 'פורבס' הונה של פילבה ובעלה איש העסקים ולדיסלב, מוערך בכ-600 מיליון דולרים. חברת S7 מחזיקה בצי של 96 מטוסים שמגיעים ל-181 יעדים ב-26 מדינות בעולם. לחברה יש הסכם "שותפות קוד" עם חברת התעופה הישראלית 'אל-על': החברה הישראלית מבצעת טיסות למוסקבה והחברה הרוסית מבצעת משם טיסות המשך בתוך רוסיה.

בין החברה לבין ישראל יש גם קשר דם: שמה הקודם של החברה הוא 'סיביריה איירלינס'. ביום שלישי ז' בחשון תשע"ב -4 באוקטובר 2001 למניינם התרסקה טיסה מספר 1812 של החברה שיצאה מתל-אביב לנובוסיברסק שבסיביר. טיל קרקע-אוויר ששוגר במסגרת תרגיל בידי צבא אוקראינה פגע בטעות במטוס והפילו למרבה הטרגדיה.

באסון זה נספו 66 הנוסעים ואנשי הצוות, בהם 51 בעלי אזרחות ישראלית, אסון זה היה האסון התעופתי הקשה ביותר בישראל והראשון איתו נאלצו הרשויות להתמודד, מכיוון שזו הייתה ההתרסקות הראשונה לאחר פיגועי 11 בספטמבר. ברוח אותם הימים, ומפחד המצמית של מחבלים שיבצעו פיגועים דומים כפי שנשמעו איומים מפיהם של ארגוני טרור כלפי ישראל, הרי שבתחילה חשדו שמדובר באירוע טרור, אך למפרע כאמור, נודעה הסיבה המצערת.

התרסקות מטוס בחצר בית כלא

לא ברור אם זו הייתה פעולה מכוונת של אנשים שחבריהם היו כלואים בכלא, ורצו לרמז להנהלה כי הגיע השעה לשחרר אותם, או סתם כשל טכני שהביא להתרסקותו. מטוס קל התרסק מוקדם יותר היום (שני) בחצר של בית כלא במחוז ריברסייד, כך עולה מהודעה שנמסרה מרשות התעופה הפדרלית (FAA). תחילת האירוע בשעה 12:10 בצהריים (שעון מקומי), אז התקבל דיווח במשרד השריף של מחוז ריברסייד על מטוס שחווה "מקרה חירום" בסמוך לעיר נורקו (Norco).

רק בן אדם אחד, הטייס, היה על גבי מטוס ה-Northrop N9M, כך אישרו גורמים ב-FAA. עם זאת, לא ידוע כרגע מהו מצבו. איש לא נפגע על הקרקע, אך רשות התעופה מסרה כי "נזק כבד" הוסב למטוס. בצילומים שפורסמו ע"י גופי תקשורת מקומיים, ניתן לראות כי המטוס ככל הנראה נשרף כליל לאחר הפגיעה, למרות שחלקים ממנו (כולל לפחות צמיג אחד) עדיין נותרו שלמים.

פרטים נוספים טרם פורסמו ע"י משרד השריף, שמסר כי חוקרי המועצה לבטיחות בתעבורה (NTSB) נמצאים בדרך לזירה. מה שברור כי שחרור מוקדם הם לא השיגו עד היום הזה.

השארת תגובה