מד"א פורש דפיברילטורים בערים

טקס חנוכת תחנת מדא המשופצת בלוד - צילום סתיו ארביב דוברות מדא 28.10.18 (1)
טקס חנוכת תחנת מדא המשופצת בלוד - צילום סתיו ארביב דוברות מדא 28.10.18 (1)

אתמול התקיים טקס חנוכת עמדת דפיברילטור ראשונה מסוגה אשר מוצבת במתקן ריהוט רחוב בכיכר רמב"ם ברמת גן, בהשתתפות ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן, מנהלת שירותי ההצלה והעזרה הראשונה במשרד הבריאות מירי כהן, מנכ"ל חברת JCDecaux פיליפ רו, ומנכ"ל מד"א אלי בין * סגן שר הבריאות יעקב ליצמן שלח ברכה לרגל המאורע * במקביל, פורש מד"א דפיברילטורים בנקודות ייעודיות ביישובים שונים ברחבי הארץ, ובמקומות הומי אדם

במקרה של דום לב, כל דקה היא קריטית. עד כמה? בכל 60 שניות שחולפות ללא טיפול, מרגע האירוע, פוחתים סיכויי ההישרדות של החולה ב-7%-10%. ככל שמכת חשמל מתקבלת מהר יותר, הסיכוי של החולה לחדש את פעילות הלב גדל.

חיים רבים כבר ניצלו באמצעות מכשיר הדפיברילטור של מגן דוד אדום, שכל אזרח יכול להפעיל בקלות, ללא ידע רפואי מוקדם. המכשיר נותן מכות חשמל על פי הצורך, מכתיב את קצב ההחייאה, ומספק הוראות הפעלה קוליות וחזותיות ברורות. במקביל, הדפיברילטור מתחבר למוקד החירום של מד"א, כשהמפעיל מקבל הנחיות נוספות מהחובשים והפראמדיקים במוקד 101. באותו הזמן, צוותי מד"א מקבלים פרטים על המטופל עוד בדרכם למקום האירוע.

אתמול נחנכה עמדת דפיברילטור ראשונה מסוגה, שעומדת לבדה באמצע כיכר, בתוך ארון ייחודי במתקן ריהוט רחוב. במקרה של אדם שהתמוטט על רקע לבבי וזקוק למכת חשמל, מי שהתקשר להזעיק את מד"א עבורו יקבל מידע על הדפיברילטור הקרוב ביותר, ויוכל להפעילו לבד, עד להגעת צוותי מגן דוד אדום למקום, ולהציל את חייו של החולה.

הדפיברילטור הראשון במיזם הוצב במתקן ריהוט רחוב בכיכר רמב"ם בעיר רמת גן. מדובר בשיתוף פעולה של מד"א, משרד הבריאות, עיריית ר"ג וחברת JCDecaux, מיוזמות פרויקט זה, שביצעה מיזמים דומים בחו"ל. המטרה היא לקיים עוד שיתופי פעולה רבים בערים ברחבי הארץ. זאת, כדי להרחיב כמה שיותר את פרישת מכשירי הדפיברילטור, כך שבזמן אירוע רפואי מסכן חיים, החובשים והפראמדיקים במוקד החירום של מד"א מקבלים מידע על מקום הימצאות החולה, ועל פי מפת עמדות הדפיברילטור שתשולב במערכות מד"א, מפנים את האנשים שלצדו לעמדת הדפיברילטור הקרובה ביותר.

במקביל לעמדות הדפיברילטורים ברחובות הערים, מרחיב מד"א את פרישת מכשירי הדפיברילטור גם ביישובים קטנים יותר ובמקומות הומי אדם, שלאו דווקא מחויבים על פי חוק הצבת הדפיברילטורים (דוגמת שווקים, מדרחוב וכדומה).

סגן שר הבריאות, הרב יעקב ליצמן: "ערך הצלת החיים הוא מקודש ואין שני לו בחשיבותו. לצורך כך, משרד הבריאות פועל באופן נמרץ כדי לקצר את זמני התגובה להצלת חיים, באמצעות הצבת מכשירי החייאה שיהיו זמינים ונגישים לציבור הרחב, שלו תפקיד חשוב בהצלת חיים. הצבת מכשיר ההחייאה ברמת גן, מהווה את הסנונית הראשונה להצבתם של מכשירי החייאה נוספים ברחבי מדינת ישראל, ובכך מקצר באופן משמעותי את זמני התגובה לביצוע החייאה, על מנת להציל יותר חיים".

מנהלת שירותי ההצלה והעזרה הראשונה במשרד הבריאות, מירי כהן: "הצבת מכשיר החייאה במרחב הציבורי הוא עוד שלב ביישום התכנית הלאומית 'כולנו מצילים חיים' שמוביל משרד הבריאות, יחד עם מגן דוד אדום, להגברת המענה הראשוני להצלת החיים ולהגדלת סיכויי ההישרדות של אנשים במצב של דום לב. הדבר מעמיד את מדינת ישראל בשורה הראשונה של המדינות המתקדמות ביותר, המיישמות תכניות לאומיות להצלת חיים".

ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה הכהן: ״מכשיר הדפיברילטור של מד״א שמוצב כאן הוא בשורה לציבור, ולו אם חיים של אדם אחד ינצלו. יש כאן משהו חדשני, שבעבר אי אפשר היה לעשות – לשמור מכשיר יקר ערך במקום ציבורי ונגיש לציבור. אנחנו גאים להיות הראשונים בישראל שברחובותיהם מוצבת עמדת דפיברילטור מצילת חיים, ופנינו כבר אל המכשירים הבאים״.

מנכ"ל JCDecaux, מר פיליפ רו: "JCDecaux גאה לספק שירותים מגוונים לרשויות וגופים ציבוריים ברחבי העולם ואנו גאים על יציאתו לאור של פרויקט חדשני וחשוב זה בישראל. אנו מודים למד"א, לעיריית רמת גן, למשרד הבריאות וליתר השותפים שסייעו להוצאתו של פרויקט זה לאור. זהו צעד מבורך עבור עיריית רמת גן כעיר חכמה הלכה למעשה. אנו תקווה כי יוצבו מכשירי דפיברילטור נוספים במתקני ריהוט רחוב בעיר רמת גן ובערים נוספות ברחבי הארץ ויסייעו בכך להצלת חיים".

מנכ"ל מד"א, אלי בין: "יש כאן בשורה מיוחדת במינה לציבור. באמצעות מכשיר הדפיברילטור שמוצב כאן יוכל כל אחד בזמן אירוע חירום רפואי לתת מכת חשמל מצילת חיים. הטכנולוגיה של מגן דוד אדום מביאה את הקדמה הרפואית לרמת גן, ואני מייחל לפרישה בעוד ערים רבות. אני מודה למשרד הבריאות ולסגן השר ליצמן, לראש העיר ולחברת JCDecaux, על שיתוף הפעולה".

השארת תגובה