שערוריה:קברו את גר הצדק בקבורה נוצרית

בזמן שאשתו היהודייה מבקרת את ילדיהם בארץ ישראל, מיהרו בני המשפחה הנוצרים במקסיקו ובחסות הרשויות קברו את גר הצדק בקבורה נוצרית • כעת מתרכז מאבק בזירה המשפטית לקבלת אישור להעברת הגופה לקבר ישראל

אילוסטרציה: בית עלמין
אילוסטרציה: בית עלמין

שערוריה במקסיקו: גר צדק יהודי, שנפטר בפתאומיות ביום שלישי השבוע במקסיקו, בזמן שאשתו, נמצאת בישראל לביקור אצל ילדיהם היהודים המתגוררים בארץ – נקבר בחתף בקבורה נוצרית ומבלי שהתקבלה לכך הסכמת אשתו היהודייה.

תחילתו של הסיפור השערורייתי בפנייה בהולה שהגיעה ממקסיקו לרב ישראל מאיר ריאני מייסד ארגון הרבנים בנועם. על הפרק עמדה בתחילה שאלת מעמדו היהודי של הגר, שכן בשל העובדה כי קיימת תקנה הנאכפת בכל הקהילות המקומיות שלא לגייר כלל במקסיקו, נאלצו קודם כל להביא להכרה בגיורו של המנוח, שהקפיד על קלה כבחמורה. הדבר הוסדר במהירות בהתערבות ארגון בנועם.

מי שליוו את הסאגה במקסיקו, הם הרב משה צ'יקורל רבה של הקהילה הספרדית טורקית במקסיקו יחד עם נשיא הקהילה וחברי הקהילה, שנכנסו לעובי הקורה, על מנת לדאוג להביא את גר הצדק לקבורה יהודית, למרות שהוא לא היה חבר בקהילה ומיקום מגוריו היה במרחק שש שעות נסיעה מהקהילה היהודית הקרובה ביותר.

מהארץ ליווה את הפעילות הרב ריאני, שנכנס אל גדולי הרבנים בישראל וביקש את התערבותם בסיפור, לאחר שנודע כי למשפחה אין את הסכום הנדרש להבאתו לקבר ישראל, כולם התגייסו במהירות.

הראשון לציון הרב יצחק יוסף, הרב הראשי הרב דוד לאו, נשיא מועצת חכמי התורה של ש"ס הרב שלום כהן, יו"ר בנועם הרב זמיר כהן ורבנים נוספים, כולם פנו למנהיגה הרוחני של הקהילה הרב משה צ'יקורל, עודדו אותו וחיזקו אותו על החלטת הקהילה לממן את הוצאות הלוויית גר הצדק, ולהביאו לקבר ישראל.

אלא שכאן הדרמה רק החלה. עקב מגבלות החוק המקסיקני, נאלצו להגיע להחלטה עד לשעה 21:00, אמש, לפי שעון ישראל. אולל למרות שהקהילה היהודית הסכימה לממן את ההוצאות הנדרשות לקבורה יהודית, מספר בני משפחה נוצרים (לא כל ילדיו של הגר התגיירו אתו), התערבו והחלו לדרוש ולהתעקש על קיום לוויה נוצרית.

היחידה שהייתה יכולה לפי החוק המקסיקני לסתור את בקשתם, היא אשת המנוח – שהייתה אז על טיסה שעשתה את דרכה מישראל למקסיקו. מכאן החל מירוץ נגד השעון להעלות את הטייס לשיחה ולבקש לקרוא לאישה שתאשר קיום קבורה יהודית.

יו"ר זק"א, יהודה משי זהב ומתי גולדשטיין, הפעילו את מירב המאמצים, וכבר הצליחו להשיג אישור לעלות את הטייס על הקו, כדי שיעביר את בקשת האישה לשלטונות המקסיקניים, אלא שאז התברר שבני המשפחה הנוצרים של גר הצדק הצליחו להקדים את כולם וכבר ערכו למנוח טקס לוויה נוצרי וקברו אותו בבית הקברות הנוצרי בעיירת מגוריו.

כעת מתרכזים בקהילת הרב צ'יקורל במקסיקו ובארגון "בנועם" בפעילות משפטית מול השלטונות במקסיקו, כדי לאפשר את הוצאת הגופה, ולהעבירה למקומה הראוי לה – בקבר ישראל.

השארת תגובה