אל תבנו על קמפיין, רק תפילות יעזרו

טוב שהבחירות נקבעו לחודש אלול, עת היכלי התורה עמוסים באלפי בחורי ישיבה ואברכים עמלים. הציבור החרדי יצטרך הרבה זכויות

GRODKA-nnh05xp7e51p1vf6nttr2xrpkg8v35vtjqnwpyojsg
GRODKA-nnh05xp7e51p1vf6nttr2xrpkg8v35vtjqnwpyojsg

 

סביב שולחן עמוס ברוגאלך טריים ופיצוחים, ח"כי 'יהדות התורה' פרקו בשבוע שעבר את זעמם על 'אויב החרדים' החדש – ישן, איווט האיום ליברמן. הם לא איבדו זמן, יממה לאחר פיזור הכנסת, התכנסו הפוליטיקאים החרדים בבית 'אגודת ישראל' בבני ברק לפתיחת מטה הבחירות לקראת הסבב הנוסף שיתקיים בעיצומם של ימי הרחמים והסליחות.

פתיחת מטה חדש לא הייתה שם, המיתוג הישן מהבחירות שעברו נשלף מהמחסנים וגפני וליצמן עסקו בדבריהם בעיקר במתקפה על ליברמן המאכזב. כן, אותו ליברמן שהם צעדו איתו שנים רבות והסתחבקו איתו ואף הסתכסכו האחד עם השני בגלל מועמדו לראשות העיר ירושלים משה ליאון.

קללה אחת, נוסח שונה

היה מרתק לבחון את הבדלי הגישות בין הח"כים הליטאים לאחיהם החסידים, בעת שנדרשו להגדיר את רמת רשעותו של ליברמן ביחס ל'אויב החרדים' הוותיק יותר יאיר לפיד. בעוד שהחבר'ה מ'אגודת ישראל' ראו בליברמן 'עוכר ישראל' קלאסי וכלשונם של ליצמן ואייכלר, "לפיד הוא נבילה וליברמן הוא טריפה", ורק "חבל שלא ידענו את האג'נדה שלו לפני הבחירות בירושלים" – אצל הליטאים ההגדרות היו חלוקות ועמוסות בלומדע'ס.

הדור הצעיר והרענן בדמותו של ח"כ יעקב אשר – טען שליברמן כלל לא מתעניין בחרדים ובחוק הגיוס, אלא "הוא רק רוצה להפיל את נתניהו, זוהי האג'נדה שלו. החרדים היו תרנגול הכפרות שלו".

מנגד יו"ר המפלגה הליטאית גפני שלף נאום עתיק שמזכירתו מצאה בארכיון הדיגלאי ברחוב הרב כהנמן, שבו הוא התריע כבר לפני 17 שנים על כך ש"ליברמן הורס את הימין מבפנים". בראיונות לתקשורת גפני אמר ש"ליברמן הוא כפוי טובה ורשע".

בין לפיד לליברמן

אם נעקוב אחרי היסטוריית ההתבטאויות של לפיד וליברמן בנושאי דת ומדינה והמגזר החרדי, נגלה הבדל חד ומעניין שמצייר קו חלוקה ברור בין השניים. ליברמן לא שונא את המגזר החרדי, יש לו יועצים ומקורבים חרדים, אשתו דתייה והוא עשה שנים רבות דילים עם החרדים, כלשונו של נתניהו.

ליברמן שונא את התורה ואת ההלכה, אחרת איך תסבירו את הדחף ההזוי שלו להתפאר מעל כל במה באכילת שרצים ופיגולים ולהבליט את חילול השבת שלו. בשונה מאיווט, התחושה היא, שלפיד לא שונא את ההלכה ואת הדת, הוא מתעב את המגזר החרדי ובעיקר את עסקניו.

אם הגדרת החלוקה הזו אכן נכונה, היא עשויה להעיד משהו על ה-DNA של הפוליטיקאים החרדים. בעוד שעם 'שונא דת' כמו ליברמן, אפשר לעשות שנים רבות דילים וללגום עימו בקבוקי יין ישן, עם 'אויב החרדים' לפיד – אסור אפילו להחליף מילה.

גם כשליברמן פער את פיו נגד קדשי ישראל, הפוליטיקאים החרדים דממו. בחדרי חדרים הם הסבירו לנו כי "לא ראוי לתקוף אותו, הוא לא באמת אויב שלנו, הוא מדבר את קהל המצביעים שלו". הם ויתרו על 'חובת המחאה' בשביל המשך החברות עם הפריץ. עכשיו זה מתהפך עליהם ועל כולנו. נס שגפני מצא נאום ישן לפני 17 שנים, שמוכיח בפני כל, שמאז ומעולם איווט היה איום.

אפילו הקלפיות רועדות

טוב שהבחירות נקבעו לחודש אלול, עת היכלי התורה עמוסים באלפי בחורי ישיבה ואברכים עמלים. הציבור החרדי יצטרך הרבה זכויות. תוצאת הבחירות עלולה להכות בנו – המגזר החרדי, באכזריות. המנדט השמיני של 'יהדות התורה' כלל לא מובטח, הערבים צפויים להתאחד ולהגדיל את כוחם, ליברמן אף הוא עלול לגדול ויהיה קשה לראש הממשלה נתניהו לשחזר את קמפיין ה'געוולד' שוב ולשלוף את השאננים מחופי הים.

בסיטואציה שכזו, עדיף שלא להסתמך רק על הדיגיטל של 'יהדות התורה' ועל עצרות החיזוק של ש"ס, אלא על לומדי התורה, אלו שבשבילם התפזרה הכנסת ה-21.

הכותב הוא מנהל האקטואליה והחדשות ברדיו 'קול ברמה'

השארת תגובה