מה בין תורה למנוחה?

טאוור_מיטה
טאוור_מיטה
עכשיו באשדוד: דירה החל מ-1.100.000 ש"ח

"מה את עושה כאן?" היא שאלה אותי. לא זיהיתי אותה, היא נראתה מבולבלת ואפופת דאגה.

זה היה מפגש נשי אישי בשישי בצהרים, כשבחוץ, בצל, 46 מעלות.

מפגש שהזכיר לי מהי מנוחה ומהי פרופורציה בחיים.

״אין להם רולר״ היא מלמלה בדאגה. מהר מאוד הבנתי שרולר הוא כינוי לשלגון שוקו וניל. ״והבת שלי יושבת באוטו ודופקת ראשה בזגוגית: "אמא, רולר. אמא, רולר״, היא המשיכה.

זכרתי שביתה הבכורה היא ילדה מיוחדת, שבכל יום שישי מגיעה הביתה לשבת. חשבתי על המנוחה שיש לה, , וזכרתי להגיד לה׳ יתברך תודה על השיעור ועל ההכנה שקיבלתי לסדנה שלי בנופש נשים בניר עציון שתהיה בעוד כמה ימים.

הסתכלתי על הנשים בסדנה בחשש ובדאגה. חמישים וחמש נשים שהמשותף ביניהן הוא שהן זכו להיות אימהות לילדים עם צרכים מיוחדים. כולן יצאו לנפוש קצת מהעבודה הרבה והמאמץ הכרוכים בגידול ילד כזה. לנוח.

מה המשותף בין יום שבת קודש לתורה? המנוחה. וזה גם המשותף בין שניהם לבין הגאולה.

אבל מהי מנוחה? ומדוע שבת היא מנוחה, אולי בשביל הקב״ה היא מנוחה, אבל עבורנו?!

ואולי נבדוק גם למה התורה היא מנוחה, הרי רק לפני שבוע בפרשת בחוקותי העמקנו שהתורה נקנית בעמל ויגיעה…

המדבר, שבו ניתנה התורה, מסמל את שיאו של חוסר המנוחה. על המדבר נאמר: "לא ישב אדם שם" – אין בו התיישבות ומנוחה. ולכן דווקא מתן התורה במדבר מלמד על המשכת המנוחה גם במדבר, ומשם לכל העולם.

פרשת במדבר מתחילה בסיפור על מניין בני ישראל. מניין קשור עם קביעות והתיישבות – דבר כלשהו שאפשר למנות אותו, יש לו גדר הלכתי ש"אינו בטל לעולם", אינו מתערבב ומתבטל מגדרו גם בתוך כמות גדולה ממנו לאין שיעור. אם כן, מודגשת בכך החדרת הקביעות וההתיישבות בעולם.

בזמן מתן תורתנו בכל שנה ניתנת התורה (באופן חדש) מחדש, והיא ניתנת למטה דווקא ("לא בשמיים היא"), באופן שמתווסף חידוש במנוחה שבעולם – מובן שבני ישראל צריכים בכל שנה לקבל את התורה (מחדש) באופן חדש. והחידוש בזה צריך להיות ביתר שאת וביתר עוז, ובשני הקצוות: קבלת התורה מחדש מתוך הכרה בנותן התורה (ביטול), ושהתורה היא תכלית כל הבריאה כולה, ובמילא מביאה היא לחידוש במנוחה בעבודתו של היהודי, ומנוחה בעולם.

יש להוסיף חידוש בכמות ואיכות לימוד התורה – הן בלימוד פרקי אבות בשבתות הקיץ, כאשר לפחות משנה אחת או יותר נלמדת בעיון. כן יש להוסיף בלימוד השיעורים הכלליים של חומש תהילים ותניא (חת"ת) כפי החלוקה שלהם לימים.

ושימי לב לדבר מעניין – לשיעורי חת"ת יש שייכות מיוחדת לשבועות:

חומש הוא ספרו של משה רבינו (שקיבל בשבועות את התורה),

תהילים הוא ספרו של דוד המלך (שנפטר בשבועות)

וספר התניא הוא תמצית תורתו של רבי ישראל הבעש"ט (שגם הוא נסתלק בשבועות).

– ויהי רצון שההוספה והחידוש הללו יוסיפו במנוחה – עד מנוחת כל העולם, שתבוא על ידי ביטול כל הסתרות הסתרי הגלות, כולל השאלות בפרטי הגאולה ומשיח.

 

השארת תגובה