107 ימים: ישראל חוזרת לקלפיות

ימין שהוא שמאל: עקשנות חסרת טעם שהפגין יו"ר ישראל ביתנו, איווט ליברמן, מנעה הקמת ממשלת ימין-חרדים והובילה את ישראל לבחירות נוספות, פחות מחודשיים אחרי הקודמות • סיקור מיוחד

הגוש החרדי בדרך לבחירות
הגוש החרדי בדרך לבחירות

כנראה שנאומי הניצחון במוצאי הבחירות היו מיותרים לכל הנואמים, נתניהו כמו גנץ. ראש הממשלה בנימין נתניהו נאלץ השבוע לרשום תקדים בישראל ולצאת לבחירות כיוון שלא הצליח להרכיב ממשלה. ביום רביעי בשעת חצות, עסקו בכנסת בהצבעה על פיזור הכנסת ובין כל התומכים בפיזור, היה אחד שהיה אחראי לכל זה: אביגדור ליברמן. אויב הציבור החרדי ששם לעצמו להסית ולפלג בשביל אינטרס פוליטי קשה לפיצוח. האיש הזה בתקופה האחרונה, כתב טורים ובהם השמיץ את הציבור החרדי בכדי לראות את ראש הממשלה בסיטואציה אולי יותר קשה אפילו מהחקירות.

ידוע בכל הסכם קואליציוני, כי ברגע שדברים מתנגשים, הרי שצד אחד מוותר והשני מוותר והכל בא על מקומו בשלום. אולם הפעם, חבר הכנסת ליברמן לא היה מוכן, אלא לדבר שבשום פנים ואופן החרדים לא יכולים לקבל. החרדים התפשרו ככל שיכלו ומועצת גדולי התורה של אגודת ישראל, כבר הסכימה לחוק של ליברמן, רק ביקשה את היעדים והמכסות יהיו בשליטת הממשלה ולא בחוק עצמו. אבל שום דבר לא עזר.

כך, במשך שבועות ארוכים ניסה נתניהו לגשר בין הדרישות של ליברמן להעביר את חוק הגיוס ככתבו וכלשונו ללא שינויים לבין הדרישות של המפלגות החרדיות לשנותו במעט. בעקבות כך, נעשו ניסיונות ביממה האחרונה כשעוד היה אפשר לצרף לממשלה את מפלגת העבודה בראשות אבי גבאי ואף הוצעו מספר תיקים, ביניהם הביטחון והמשפטים, אך גבאי סירב לכך. כמו כן, במפלגת הליכוד ניסו לגייס חברי כנסת ממפלגת כחול לבן שיערקו לטובת משרה או ראשות וועדה אך כאמור, ללא הצלחה ומשום כך נאלצו להכריז על בחירות חדשות.

ראוי לציין כי שעה קלה לפני ההצבעה הסופית ביום רביעי בלילה על פיזור הכנסת בקריאה שניה ושלישית, פורסם מבתיהם של גדולי ישראל מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי ומרן נשיא מועצת חכמי התורה הגר"ש כהן כי ניתנה הוראה למפלגות החרדיות להתגמש אף יותר, ובלבד שלא לגרור את ישראל לבחירות מיותרות, אך גם לזאת סירב ליברמן בעקשנות תמוהה. למפרע, התברר כי ראייתם הרחבה של גדולי ישראל מנעה מערכת בחירות שתתמקד בחוק הגיוס, וכעת היא תעסוק בעיקר בשאלת זהותו של ליברמן והדגל החדש של שנאת חרדים שהוא מניף.

התגובות: "מיותר והזוי"

הבית היהודי- האיחוד הלאומי הגיבו טרם ההליכה לבחירות: "מתוך אחריות ציבורית לעתיד מחנה הימין החליטה הערב סיעת הבית היהודי האיחוד הלאומי להצביע בעד פיזור הכנסת ה21. הערב תתכנס מפלגת הבית היהודי להקמת מטה הבחירות".

יו”ר יהדות התורה, סגן שר הבריאות ח”כ יעקב ליצמן הגיב לפיזור הכנסת: "קיום בחירות חדשות כחודש אחרי הבחירות האחרונות, מנוגד לרצון העם ומנוגד לכל הגיון בריא. מדובר בכפיה פוליטית ללא שום סיבה אמיתית, תוך בזבוז משווע של מיליארדים מיותרים שיכולים ללכת לדברים חשובים כמו תוספת משאבים למערכת הבריאות, לחינוך או כל מטרה אחרת לטובת הציבור.

"השימוש הציני בחוק הגיוס הוא תירוץ מקומם שנועד לבלבל את הציבור, במטרה להסית נגד הציבור החרדי ולגרוף הון פוליטי על גביו. לימוד התורה היה תמיד ויישאר תמיד ערך חשוב ונעלה בעם ישראל. שמירת מעמדם של בני הישיבות שתורתם אומנתם תמיד היה היסוד להצטרפות שלנו לכל ממשלה ולכל קואליציה. ברור לכל אחד שלא נוכל להסכים לשום חוק שמגביל לומדי תורה בישראל. לאורך כל הדרך הודענו כי לא נוכל להסכים לקביעת יעדי גיוס ומכסות לבני ישיבות בחוק הגיוס. לא הפתענו אף אחד ופעלנו ביושר ובשקיפות. מי שמנסה לכפות על יהדות התורה יעדי גיוס ומכסות בחוק, בניגוד לאמונתנו, בניגוד להוראות שקיבלנו ממועצת גדולי התורה – חותר נגד ממשלת ימין ופועל ממניעים פוליטיים להפיל את ראש הממשלה מסיבות אחרות.

"יחד עם ראש הממשלה נתניהו וצוות המשא ומתן של הליכוד הפכנו כל אבן בדרך למניעת בחירות חדשות. לצערי דחה אביגדור ליברמן כל פשרה וכל ניסיון להידברות והסכמה. במקום זאת, יצא למסע הסתה פרוע ומשמיץ, נגד הציבור החרדי ומנהיגיו, תוך האשמה בדברים שלא היו ולא נבראו. ההיסטוריה תשפוט הובלת מדינת ישראל למערכת בחירות מיותרת והזויה, תוך ניסיון להסית בין האוכלוסיות והמגזרים, בניגוד לרצון רוב העם".

יו"ר "דגל התורה" ח"כ משה גפני אמר כי, "התנהלנו לאורך כל המו"מ על פי הוראתם של מרנן ורבנן גדולי ישראל, ניסינו בכל דרך למנוע בחירות מיותרות. משנכפה עלינו, אנחנו ערוכים לבחירות חוזרות, הציבור שלנו הוכיח ויוכיח שוב את נאמנותו ואת הציות שלו לגדולי ישראל. היה לנו שיתוף פעולה עם ליברמן הרבה פעמים. יש לו בעיה והציבור צריך לדעת את זה – הוא שונא את ראש הממשלה נתניהו. נקודה. ורכב על הציבור שלנו עם כל מיני סיפורים של חוק הגיוס כתרנגול כפרות. אני מכיר היטב את המנטליות הישראלית, – אביגדור ליברמן לא יעבור את אחוז החסימה. הציבור לא יסלח לו".

טרם ההצבעה תקף יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן את מפלגת הליכוד והאשים אותם בהליכה לבחירות: "מדינת ישראל הולכת לבחירות בעקבות סירוב החרדים לוותר על נושא חוק הגיוס". הוא הוסיף: "הליכוד נכשל בהקמת קואליציה והם נושאים בכל האחריות, לא נאפשר להקים ממשלת הלכה".

ח"כ רפי פרץ יו"ר איחוד מפלגות הימין הצהיר: "היו הרבה ניסיונות גישור בין החרדים וליברמן, החלטנו שאנחנו הולכים עם ההצבעה כדי לשמור על הגוש. ברגע שהתקבלה ההחלטה, אנחנו רוצים שזה יהיה מהיר. לא מצליח להבין מה מניע את ליברמן, זה כואב לי מאוד. ניסינו לגרום לזה שנמצא את החיבור".

יו"ר ש"ס השר דרעי אמר לחברי הסיעה: "ביקשתי הערב סליחה מנתניהו על שבמשך חודש שכנעתי אותו שליברמן ייכנס לממשלה. נתניהו אמר לי כל הזמן שליברמן פועל באופן אישי נגדו ולא ייכנס לממשלה. לצערי הוא צדק".

השר צחי הנגבי ממפלגת הליכוד: "אני בבית הזה 31 שנים. הייתי בסרט הזה פעמיים, כשהימין הפיל את עצמו. זו הפעם השלישית. אני מאמין שהציבור הימני יפיק את הלקחים. בפעם הבאה הקואליציה שלנו תקבל יותר מ-60 מנדטים ולא נעמוד לסחיטה של אף אחד".

ליברמן הוא שמאל

תשאלו את ביבי איך מנטרלים פוליטיקאים. הוא יענה לכם שמצמידים להם את הכינוי "שמאל", כך גם עשה לליברמן השבוע. אחרי ההצבעה על פיזור הכנסת, ביבי נעמד מול העיתונאים השונים ותקף בצורה חריפה ביותר את ליברמן כמו שלא נהג עד היום: "ליברמן לצערי הוליך שולל את המצביעים שלו , לא הייתה לו שום כוונה מהרגע הראשון לבצע את מה שהוא אמר".

נתניהו המשיך: "הוא הציב דרישה ועוד דרישה, וכל פעם שהדרישה שלו הייתה נענית היה מעלה דרישה חדשה. בהתחלה לא הבנתי את זה, החרדים התחילו, הלכו לקראתו. קשקוש. הליכוד לא גמר עם המפלגות. גמרנו עם כולן. כשכחלון אמר סיימנו את ההסכם אבל אני לא רוצה לחתום לפני ליברמן. היה לנו שישים ויחד איתו 65. הוא לא התכוון להגיע להסכמות. הוא רצה בצורה הכי ברורה להפיל את הממשלה הזאת משיקולים של לקושש כמה קולות, כך הוא חושב, הוא לא יצליח".

עוד הוסיף נתניהו "ליברמן הוא עכשיו חלק מהשמאל" מאחר ש"הוא לא נותן את קולו לממשלת הימין". על טענותיו של ליברמן, שלפיהן האחריות לבחירות מוטלת על הליכוד, אמר נתניהו כי מדובר ב"קשקוש". ראש הממשלה הוסיף כי גם יו"ר כולנו, משה כחלון, אמר "טוב, סיימנו את ההסכם, אבל אני לא רוצה לחתום לפני שליברמן חותם".

"היו לנו 60", המשיך נתניהו. "הוא לא התכוון להגיע להסכמות. הוא רצה בצורה הכי ברורה להפיל את הממשלה הזאת והוא עושה את זה משיקולים של לקושש כמה קולות. ככה הוא חושב, אבל הוא לא יצליח. הוא גורר מדינה שלמה לעוד חצי שנה של בחירות. בשמונה חודשים אביגדור ליברמן גורר את המדינה פעמיים לבחירות בגלל גחמות אישיות בגלל הרצון והניסיון לקבל עוד כמה מנדטים פשוט לא יאומן, פשוט לא יאומן".

נערכים לבחירות

הבחירות למעשה יתקיימו ב–17 בספטמבר בי"ז אלול. שבועיים לפני יום הדין האמיתי, היהודי יעמדו להבדיל גם הפוליטיקאים לדין. שאלת השאלות בשמאל, למה נתניהו טוען שהוא נאלץ ללכת לבחירות, הרי יכול היה ראש הממשלה להחזיר את המנדט להרכבת קואליציה לנשיא ראובן ריבלין והוא היה מטיל את מלכת הרכבת הממשלה על מישהו אחר. ולשאלה טובה יש גם תשובה ברורה: ראש הממשלה יטען בצדק שאם הוא לא הצליח להרכיב ממשלה, בוודאי שגנץ לא יצליח להביא בתור פוליטיקאי צעיר עם 45 ממליצים בלבד.

השאלה המשמעותית יותר עליה יכולים לענות רק בעלי רוח הקודש, האם אנחנו לא נכנסים למעגל שלא נגמר בו לא יהיו 61 מנדטים בלעדי אביגדור ליברמן. אפשר על סמך נתונים ידועים לנסות בכל אופן להבין מה יהיה, זה עוד לפני שדיברנו על פיצולים אפשריים, כמו כן חיבורים כאלה ואחרים שעשויים לשנות את כל המפה הפוליטית.

כחול לבן: כבר בערב הבחירות לא היה מאוד רגוע בין חוסן לישראל לבין יש עתיד. כל אחד טען שהקמפיין עושה נזק למטרה המשותפת. בהמשך חילוקי הדעות היו סביב הגישה לציבור החרדי כאשר לפיד קורא להסית ולהשמיץ. אבל השיא היה כעת ערב היציאה לבחירות כאשר הצהיר לפיד בראיון שלא בטוח שהוא יהיה מקום שני בכחול לבן בבחירות הבאות. הוא הספיק אמנם לחזור בו ולומר כי גנץ יעמוד בראש, אך חילוקי הדעות כבר בצבצו וגלשו לתקשורת. כך או כך, לא נראה שלפיד יהיה מסוגל למשך תקופה ארוכה לחיות באותה מתכונת וייתכן וכבר לפני הבחירות, מפלגתו תפרוש מהאיחוד.

כולנו: מזכירות הליכוד אישרה ברוב גדול את הצעת ראש הממשלה נתניהו למיזוג עם כולנו. יושב ראש כולנו משה כחלון ישובץ במקום החמישי ואילו חברי הכנסת הנוספים ישוריינו בין המקומות ה-15 ל-35. בניסיון לשכנע את חברי המזכירות לאשר את ההצעה לשריין ארבעה מקומות ברשימה לחברי סיעת כולנו טען ראש הממשלה נתניהו בישיבה, "יחד עם כחלון נקבל יותר מ-40 מנדטים". מזכירות הליכוד אישרה ברוב גדול את הצעת ראש הממשלה נתניהו למיזוג עם כולנו. יושב ראש כולנו, משה כחלון, ישובץ במקום החמישי, אלי כהן במקום ה־11, יפעת שאשא ביטון במקום ה־29. רועי פולקמן היה אמור להיות משבץ במקום ה־35, אך הוא הודיע על פרישתו מהחיים הפוליטיים.

איחוד הרשימות עם כולנו זוכה לביקורת חריפה בקרב פעילי הליכוד. מהלך האיחוד הואץ עקב האיום בקיום בחירות חוזרות בעוד כשלושה חודשים, אבל יתבצע גם אם ברגע האחרון הבחירות לא יתקיימו. כאמור, כחלון ואנשיו קיבלו ארבעה שריונים ברשימה – אחד בכל העשירייה – כשיו"ר כולנו ממוקם רק במקום החמישי.

במהלך הישיבה אמר נתניהו על המיזוג: "אני אמרתי לכם אז '40 מנדטים', אנחנו נהיה אפילו יותר עכשיו". ח"כ גדעון סער, שיידחק כתוצאה מאיחוד הרשימות למקום השישי, החרים את הישיבה, ושני חברי כנסת נוספים התנגדו והגישו עתירה נגד לגיטימיות ההחלטה לבית הדין של המפלגה.

העבודה: מבחינת מפלגת העבודה הצעד הראשון לאחר ההחלטה על בחירות הוא הליכה לפריימריז על רשות המפלגה. בימים שלאחר ההחלטה תתכנס הנהלת המפלגה על מנת לקבוע תאריך לקיום הבחירות המקדימות, ולאחר מכן הוא יאושר בוועידת המפלגה. חרף הדיבורים על איחוד אפשרי עם מרצ, אמר יו"ר סיעת העבודה, ח"כ איציק שמולי: "ככל שאני יודע לא הייתה פניה כזאת. אנחנו שואפים לקיים את הפריימריז כמה שיותר מהר, כדי לאפשר למפלגה להתארגן כהלכה ולקיים קמפיין בחירות מוצלח. שוקל התמודדות על רשות המפלגה".

הליכוד: במקביל להחלטה על האיחוד עם כולנו, קבעה מזכירות הליכוד כי במידה והכנסת תפוזר ויתקיימו בחירות נוספות, נתניהו יהיה מועמד המפלגה לראשות הממשלה. כמו כן, לא יתקיימו פריימריז חדשים והרשימה לא תשתנה, זאת כמובן מלבד דחיקתם של חלק מחברי הכנסת מטה ברשימה בעקבות השריונים. "נעביר חוק נורווגי מרובע", אמר ראש הממשלה נתניהו בישיבת המזכירות. "ארבעה חברי כנסת שירצו להיות שרים יצטרכו לוותר על המקומות שלהם בכנסת". אחד השיריונים המדוברים: שרת המשפטים היוצאת שעתידה על פי הערכות לרוץ במסגרת הליכוד.

גם במפלגות שלא נכנסו לכנסת הנוכחית מתחילים להיערך לבחירות חוזרות. גורמים בימין החדש הצהירו כי המפלגה תתמודד בבחירות ו"תבצע חבירות" עם גורמים נוספים במערכת הפוליטית – גם אם שקד לא תרוץ במפלגה. כך גם מפלגתו של פייגלין. אורלי לוי אבקסיס, שרשימתה "גשר" לא עברה את אחוז החסימה בבחירות האחרונות, טרם הגיבה פומבית לאפשרות של הליכה לבחירות, והיא תשקול את צעדיה הפוליטיים ככל שהעניין יתברר כסופי.

השארת תגובה