הסוף ל'חגיגות' – יחויבו לסמן אריזה שהוקטנה

עשרות מוצרים שהוקטנו בשנים האחרונות נשאו את הסימון "אריזה חדשה" • כעת, ברשות להגנת הצרכן הבינו שמדובר בהטעיה • סוף לייקור מחירים באמצעות הקטנת המארזים?

אילוסטרציה: מארזים
אילוסטרציה: מארזים
עכשיו באשדוד: דירה החל מ-1.100.000 ש"ח

שיטת החברות היצרניות והמשווקות לייקור המוצרים בדרך עקיפה, החלה לאחר מחאת יוקר המחיה, תקופה בה החברות תכננו להעלות מחירים אך נבלמו בשל תודעת ציבור שלילית. אלא שחברות רבות פיתחו את השיטה הנועזת של הקטנת מוצרים ללא שינוי במחיר, או אז הרשות להגנת הצרכן דרשה את המינימום מהחברות הללו – סימון המצהיר על "אריזה חדשה".

אלא שלאחרונה החלו חברות רבות ליקר את מוצריהן כשהן רוכבות על השיטה החדשה ומסתמכות על הוראת הרשות תוך סימון דליל שבסופו של דבר הפך להטעיית הציבור בחסות הרגולטור. מוצרים שנמצאים על המדף מחייכים אלינו עם סימון "אריזה חדשה" נראים לנו כמו מוצרים חדשים או לפחות כמו אריזה נוחה יותר, כשבפועל, מדובר במוצר שהמחיר שלו התייקר.

בהודעה שהוציאה הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן נכתב כי היא מזהה מגמה מדאיגה של הקטנות מוצרים לשם העלאת מחירים, ועל כן היא מחמירה את הנחיית הממונה על הגנת הצרכן מ-2006, לגבי השקיפות על הקטנת מוצרים – "על אף שצרכן רציונלי אמור להתייחס באופן זהה להעלאת מחיר ולהקטנת מוצר באותו שיעור, המחקרים מוכיחים כי הצרכנים לוקים בכשל רציונלי-התנהגותי, ומתקשים יותר לשים לב להקטנת הכמות ולעבד את משמעותה", כך לפי הודעת הרשות להגנת הצרכן.

רשימת המוצרים שהוקטנו ארוכה מכדי לעלות על דפי העיתון אך חלקה בוודאי תעיר אתכם לבחון מחדש את ההעדפות שלכם. בשנת 2018 הוקטנו מארזי מזון לתינוקות סימילאק, קפסולות כביסה של המותג אריאל, מוצרי פסטרמה של זוגלובק, תחליב רחצה הוואי, ג'ל כביסה פרסיל, שמפו פנטן  וחלק ממוצרי טבעול. השנה הוקטנו קרם גוף וזלין, שמפו סיוס ומרכך אלביב של לוריאל ותחליב הרחצה כיף.

את ההצגה כבשה קימברלי קלארק שהקטינה מספר מוצרים בשתי פעימות בחצי השנה האחרונה – מספר שקיות אשפה של ניקול הופחתו, מספר חיתולי האגיס צומצם, טישו צבעוני של לילי הצטמקו ב 10 דפים. קודם לכן קיצרה החברה את נייר הטואלט – שמורת טבע ומולט וקיצצה במספר המגבונים באריזות האגיס וכן באריזות הטיטולים. המטרה: ייקור המוצרים באופן שלא ירגיש הצרכן.
לפי ההנחיה החדשה של הרשות, יש לשפר את הגילוי לצרכן, יש להדגיש את שיעור ההקטנה, אין להשתמש במילה "חדש" כי אם "מופחת", יש לפרסם את השינוי בחזית המוצר למשך חצי שנה. ברשות מזהירים מפני הסנקציות העלולות להגיע להטלת עיצום כספי במקרה הטוב, ובמקרה הפחות טוב הפרה של ההוראות החדשות תהווה עבירה פלילית בגינה יוגש כתב אישום.

הכללים החדשים ייכנסו לתוקף בעוד שלושה חודשים. הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן עו"ד מיכאל אטלן כתב: "הרשות תמשיך לאכוף את יידוע הקטנת המוצרים לצרכנים ולהילחם בהטעיות הצרכן בכלל, תוך יצירת כללי משחק ברורים יותר".

השארת תגובה