בחירות • לילה מכריע: כל התסריטים

האם ליברמן ירד מהעץ בדקה ה-90, או שמא החרדים ילכו לקרתו צעד נוסף? • האם יימצא פיתרון בדמות עריק מ'כחול לבן' ומדוע עלו יחסי גנץ ולפיד על שרטון? • וגם: איחוד כולנו והליכוד, המתווך שהוזעק מלונדון והקרב המסתמן על הקול הרוסי

ולפעמים החגיגה נגמרת. נתניהו ושותפיו החרדים
ולפעמים החגיגה נגמרת. נתניהו ושותפיו החרדים

בעוד כחמישה חודשים, ביום ז' חשוון תש"פ, אמורים היו אזרחי ישראל לצעוד לקלפיות בבחירות לכנסת ה-21. אז נכון, התרגלנו שקואליציות לא שורדות קדנציה שלמה והבחירות הולכות ותוכפות, אבל לתסריט מופרך, בו עוד לפני התאריך המקורי של הבחירות לכנסת ה-21, נספיק להצביע כבר לכנסת ה-22 – איש לא פילל.

בליל הבחירות, ראש הממשלה בנימין נתניהו התבשם על נצחונו המופלג. 35 מנדטים למפלגתו, רוב מוחלט לגוש הימין, וליתר ביטחון הוא דאג לקבל טלפונים מראשי הסיעות המותשים על התחייבותם להמליץ אך ורק עליו להרכבת הממשלה.

גם ניהול המו"מ הקואליציוני התנהל בשאננות. הסעיפים שעלו וירדו בטיוטות ההסכמים היו נראים כמו חלוקה ידידותית בין חברים וותיקים. למעט קצת כותרות ושרירים שהפגינו במפלגות השותפות – הצדדים היו נראים לקראת סגירה, לשמחת לב כל הצדדים.

בתחילת השבוע הכל התפוצץ. הסיבה הרשמית – חוק הגיוס. ליברמן מתעקש שבלי העברת חוק הגיוס אותו גיבש כשר ביטחון, ככתבו וכלשונו – אין ממשלה. הח"כים החרדים מנסים לעגל פינות, נתניהו מציע פתרונות, השר לשעבר אריאל אטיאס משפץ מתווה מסוים, אך לשווא. מבחינת ליברמן, אין על מה לדבר.

במערכת הבחירות, מכונת התעמולה של יו"ר 'הליכוד' ירתה לכל עבר. הוא נלחם על קולות מימין, לא נרתע לנגוס בשותפים טבעיים, ואפילו בציבור החרדי נתן את עינו בסדרת ראיונות של הרגע האחרון. בסקטור אחד הוא לא נגע. ציבור יוצאי מדינות חבר העמים. בהוראת ראש הממשלה, קמפיין הליכוד נמנע מלעשות חריש עמוק בתקשורת ובשפה הרוסית, מתוך מטרה לשמור על ליברמן מעל אחוז החסימה. כעת, נתניהו מקבל כתף קרה ממי שהיה אמור להיות פרטנר מובן מאליו.

חידת ליברמן

את האמירות החד משמעיות שלו נגד כל פשרה, השמיע ליברמן לאורך כל הדרך. כבר ביום שני שעבר הודיע במסיבת עיתונאים חגיגית כי הוא מנתק טלפונים וכי עד שייענו חמשת המ"מים שלו (ביניהם סמכויות בתיק ביטחון, יד קשה מול עזה ופנסיות לקשישים) אין לו על מה לשאת ולתת.

בערב יום ראשון, התכנסה מועצת גדולי התורה של 'אגודת ישראל' בהרכב חלקי במעונו של האדמו"ר מביאלה בירושלים. מנהיגיה הרוחניים של הסיעה שהניפה את נס ההתנגדות לחוק הגיוס, התכנסו להכריע כיצד ניתן להתגמש בחוק המדובר. ההחלטה שיצאה מהפגישה הייתה דרמטית. יש הסכמה למתווה אטיאס, שעיקרו, המכסות המיועדות לגיוס ייקבעו בהחלטת מממשלה ולא יהיו חלק מהחוק.

למרות שמדובר בשינוי רחוק מהנוסח המקורי אותו ביקש ליברמן, נדמה היה שהנה, הוצב הסולם שיגרום לליברמן לרדת מהעץ, לקפל ציוד ולהציג חזות של ניצחון. הודעת 'הליכוד' ששוגרה תוך דקות חיזקה את הנראטיב. "מועצת גדולי התורה קיבלה את מתווה ראש הממשלה בעניין חוק הגיוס. זאת פריצת דרך שמאפשרת להשלים את חוק הגיוס. כעת הכדור עבר לאביגדור ליברמן – אם יסכים, יש ממשלת ימין עוד הערב", אמרו.

אלא שליברמן לא חשב להתקפל. עד מהרה הוציא הודעה בה אמר כי אין על מה לדבר, והאשים את הליכוד בכך שלא מצליח "להפעיל לחץ על המפלגות החרדיות והרבנים שעומדים מאחוריהן". ח"כ בצלאל סמוטריץ' ניסה את כוחו בשכנוע כשכתב לליברמן: "גלה אחריות ותן תשובה חיובית עוד הערב, ויאללה בוא נקים ממשלת ימין טובה ונשנה את העולם. פוליטיקה היא אומנות של פשרות ואתה יודע את זה". גם בטובות זה לא עבד.

אל הלא נודע

את הדרך למשכן הכנסת ביום שני, עשו הח"כים כשבאמתחתם פיג'מות. לכולם היה ברור שהם ניגשים לקראת יום עבודה ארוך שאחריו לילה גורלי, משמע סידורי לינה בירושלים ושעות של שעמום ועצבים מרוטים.

על-הבוקר, הגיש ח"כ מיקי זוהר, זרועו התורנית של ראש הממשלה, הצעת חוק לפיזור הכנסת ה-21, וזאת בכדי למנוע חלילה אפשרות שיחלוף המועד להרכבת ממשלה מבלי שתהיה לנתניהו קואליציה, או אז יחזרו המושכות לידי הנשיא ריבלין שעל פי חוק, אמור להעניק את הזכות להרכיב ממשלה לאחד מבין חברי הכנסת בעל הסיכויים להצליח במשימה.

כעת הקרב מתנהל בכמה ראשים. מצד אחד מנסים להגיע להסכמות עם ליברמן כדי למנוע את הסאגה של בחירות חוזרות, מצד שני צריכים להתחיל לגבש רוב להצעה לפיזור הכנסת, הסכמות על תאריכים, סוגיית מימון הבחירות ועוד כהנה וכהנה.

לרוב, בימי שני מתכנסות הסיעות בחדריהן בכנסת כשבפתח הישיבה ניתנת הצהרה לתקשורת ושאלות עיתונאים. התעניינות השגרתית בישיבות של 'ישראל ביתנו' תואמות את גודלה, אך הפעם החדר היה דחוס לעייפה. מחוץ לחדר, בזמן שיו"ר המפלגה נשא דברים, נצפו גדודי אנשים רכונים על המסכים, צופים בשידור חי בהצגה הכי טובה בעיר.

משך דקות ארוכות, חבט ליברמן בכולם, בעיקר בחרדים. "הממשלה הנוכחית היא לא ממשלת ימין אלא ממשלת הלכה, אנחנו לא שותפים להקמת ממשלת הלכה", שיגר חיצים. הוא תיאר את "ההקצנה החרדית" שמגיעה עד למאבקי שבת בגן חיות התנ"כי; האשים אותם ב-120% אחוזי הצבעה בבחירות, ולקינוח השתעשע על חשבון נתניהו כשהסביר שכמויות הלחצים שהוא מפעיל עליו רק נותנות לו מוטיבציה להתבצר בעמדתו ולגרור לבחירות.

מעט לאחר ישיבת הסיעה של ליברמן, הודיעה דוברות ראש הממשלה על הצהרה לתקשורת בשעה 20:00. בינתיים, הכנסת גועשת ורועשת. במליאה נישאים נאומי בכורה של ח"כים טריים, במסדרונות כולם מתרוצצים, מנסים לגשש, לאלתר פתרונות.

בינתיים מוזעק מלונדון מתווך חדש. שמואל חייק, יליד כפר סבא שהפך לאיש עסקים ובכיר בקהילה היהודית בבירה הבריטית, המחזיק בהשפעה כבדה על פוליטיקאים רבים. את ליברמן, הגדיר בעבר כאחד "מהמנהיגים הגדולים שקמו בארץ".

מיטיבי רואי יכלו להבחין בין המתרוצצים במסדרונות שני אישים, מתניה אנגלמן וגיורא רום, מועמדים יחידים לתפקיד מבקר המדינה, שמנסים לגייס תמיכה לקראת ההצבעה בעוד שבועות מספר. אנגלמן הוגש כמועמד הקואליציה, אך המצב בו אין קואליציה מרחיק אותו מהתפקיד הנכסף.

כחלון חוזר לליכוד

ובינתיים בליכוד, מתחילים להנדס את הרכב הרשימה החדשה שתרוץ בבחירות שבדרך. המהלך המשמעותי שצפוי לצאת לפועל בין אם יהיו בחירות ובין אם יחזרו לשגרה, הוא הטמעת מפלגת 'כולנו' של כחלון בתוך 'הליכוד', תמורת שריונים של ארבעת חברי הכנסת במקומות ריאליים.

כחלון, ליכודניק במקור, נצמא בנקודת שפל. את הבחירות הוא סיים עם תחושת אכזבה כבדה מהציבור שלטעמו לא גמל לו קולות על כל הטוב שהרעיף כליו כשר אוצר. כעת הוא נאלץ לקפל את הדגל אותו הניף בעבר, כמגן בית המשפט. שהלא, בכדי להיכנס לקואליציה העתידית, יצטרך כחלון לתמוך בחוק החסינות או בכל הצעה שיביא נתניהו להציל את עורו, למרות שבעבר התנגד לכך, והוא סופג על כך ביקורת צולבת מעמיתיו בכנסת ומהתקשורת.

חבר מפלגתו רועי פולקמן יצא השבוע למפגיני 'כחול לבן' שהגיעו לפתח ביתו, והסביר להם כי לאור כך שמפלגתו זכתה לארבעה מנדטים בלבד, אין להם את היכולת להשפיע והכוח להתנגד לחוקים הפרסונאליים שמביא נתניהו. פולקמן, ח"כ מוערך ואיש רעים להתרועע, לא ציפה לביקורת הנוקבת שהוא יספוג מהתירוץ שלא התיישב על לבו של איש.

מצדו של כחלון, השתלבות בליכוד היא כמעט מוצא אחרון של כבוד מהמצב, אך במפגלת 'הליכוד' לא כולם שמחים בבואו. חברי הכנסת בתחתית הרשימה חוששים מכך שהם ישלמו את המחיר ויימצאו את עצמם אחרי קדנציה קצרה מדי מחוץ למשכן, וגם חברי מרכז וראשי סניפים לא אוהבים שחבורת משוריינים תזיז את הגבינה שלהם.

למחרת, ביום שלישי, הדברים נסגרו סופית. בתהליך מהיר, הביא נתניהו לאישור מוסדות המפלגה את שריון נציגי 'כולנו'. כחלון יוצב במקום החמישי, השר אלי כהן מקום 15, השרה יפעת שאשא ביטון במקום ה-29, ואת המקום ה-35 יקבל ח"כ רועי פולקמן.

תחילה הובאה ההצעה לאישור מזכירות הליכוד, אלא שמסתבר כי היא אינה ברת סמכות לעסוק בנושא. חברי הכנסת מיכל שיר ואריאל קלנר מהליכוד, נפגעים פוטנציאליים מהשריונים של כחלון, עתרו לבית הדין של המפלגה נגד הדיון במזכירות. נתניהו נערך לדברים ומגשש את דרכו להצבעה מהירה של חברי המרכז.

איילת שקד, ללא ספק כוח אלקטוראלי משמעותי, עושה את דרכה לליכוד, אך טרם ברור האם זה יקרה כבר בסבב הנוכחי. הדיווחים בנושא מעלים את מפלס החרדה של הח"כים המכהנים מציפוף השורות, ובמקרה הזה גם בכירי שרי הליכוד נכנסים לכוננות, מחשש למתמודדת חזקה שתעמוד מולם בבואם להתמודד על הכתר, ביום שאחרי בנימין נתניהו.

מאתרים את נקודת התורפה

וגם ניסיונות נואשים של עריקות, נעשים כל העת. בלשכת ראש הממשלה מנסים לאתר חוליה חלשה, בעיקר ב'כחול לבן', שתסכים להצביע בעד הקמת הממשלה או לפחות לצאת מההצבעה. תיאורטית, ללא חמשת מנדטי ליברמן, מספיקה אצבע אחת שתיעדר בכדי לכונן קואליציה, אבל בלשכת נתניהו הסתפקו האם ניתן לסמוך על אצבע אחת ברגע האמת, כמו גם חשש תדמיתי, הכיצד ייראה מנהיג דגול שסחף את המדינה ואת העולם, ולבסוף מקים קואליציה על חודו של קול.

במצב הרגיש, כל תיעוד אקראי של מפגש בין ח"כים במשכן מקפיץ את יחידות הכוננות. תמונת מזכיר הממשלה עם ח"כ גדי יברקן גוררת דיווחים על תפקיד שהוצע לו תמורת עריקה; על הח"כית החרדית עומר ינקלביץ' נקשרות אגדות אורבניות על פניות מגדולי ישראל, ועוד כהנה וכהנה.

מאוחר יותר תהפוך תמונה של גדעון סער עם אביגדור ליברמן לסנסציה של ממש, כאילו ובכוח מפגש אקראי להוכיח את תיאוריית הקשר של נתניהו על ציר ליברמן-סער שנועד להדיחו. גם תמונה של קבוצת ח"כים מהליכוד שיצאו בין ההצבעות להיטיב את ליבם במסעדה ירושלמית סמוכה למשכן, הובילה לדיווח על 'קבוצת מורדים' פנים-ליכודית שהחליטה להתנגד להצעת חוק פיזור הכנסת.

חריקות בכחול לבן

בשלב זה, באופוזיציה התיאורטית בוחנים את צעדיהם. המצב האופטימאלי מבחינתם הוא להגיע ליום רביעי בחצות ליל, אז פוקע המועד בו נתניהו רשאי להקים ממשלה, לא לתת לחוק לפיזור הכנסת לעבור, ואז הכדור יעבור למגרש שלהם, או שמא לנציג אחר מהליכוד שיקים איתם ממשלה. בפועל הם מבינים שמדובר בתסריט בלתי אפשרי.

באולם נגב הגדול הסמוך למזנון החלבי, מתכנסת 'כחול לבן' בצהרי היום לישיבת סיעה. ראשית ניתנות הצהרות רשמיות. גנץ משדר נחישות להחליף את נתניהו, לפיד כצפוי תוקף את החרדים.

"באם אנחנו הולכים לבחירות, האם כחול לבן תרוץ במתכונתה הנוכחית עם בני גנץ בראשה?" הפנה כותב השורות שאלה לחלל רביעיית ההנהגה, וגנץ מכבד את יאיר לפיד לענות: "מה שאתם רואים פה זה כחול לבן, על כל השאר – נדון בהמשך", אומר לפיד ובכך מאשש בעקיפין את הדיווחים על מתחים בלתי פוסקים בצמרת הנהגת פדרציית 'כחול לבן'.

בישיבה הסגורה שלאחר מכן, נרשמו רגעי מבוכה בין החברים. נציגי תל"ם, צביקה האוזר ויועז הנדל, בוגרי לשכת נתניהו ואנשי ימין מובהקים, החרימו את מחאת הענק שקיימה האופוזיציה במוצאי שבת בתל אביב, זאת לאור השתתפותו של ח"כ איימן עודה. החברים ביש עתיד זעמו על ההיעדרות אך יותר מכך על התבטאויות שהגיעו לאחר מכן. ברגעי הלהט הטיח לפיד בהאוזר: "אתה לא תטיף לי מוסר".

מפלגה זעירה בשם 'העבודה' זכתה אך היא לכותרת נאה במהלך היום, בזכות דיווח של העיתונאי יובל קרני ב'ידיעות' על הצעה שקיבל יו"ר המפלגה אבי גבאי מצד אנשי 'הליכוד', להצטרף לממשלה תמורת וויתור על חוק החסינות ופסקת ההתגברות. ההצעה נדחתה.

בשעה 20:00 וקצת, מתייצב ראש הממשלה נתניהו בפני המצלמות. הוא שב ומדגיש את חשיבות ממשלת הימין בראשותו, ומסביר עד כמה ליברמן מחבל באינטרס במחנה.

שעה קלה קודם, קיבל נתניהו חיזוק מדהים מנשיא ארה"ב דונלד טראמפ שבחר להתערב בסערת הפרלמנט הישראלי בציוץ הבא: "אני מקווה שהדברים יסתדרו וביבי ואני נוכל להמשיך להפוך את שיתוף הפעולה בין אמריקה לישראל לחזק מתמיד", כתב טראמפ, ונתניהו הציג זאת בגאווה גדולה.

לסיום, שיגר נתניהו עקיצה כואבת לליברמן: "עדיין נשאר זמן. עוד אפשר להתעשת, נותרו 48 שעות. אפשר לעשות הרבה דברים ב-48 שעות", אמר נתניהו בקריצה, זכר להבטחתו של ליברמן לחסל את איסמעיל הנייה בתום שתי יממות לכהונתו כשר ביטחון.

בשעות של חוסר בהירות, 'הליכוד' מזגזג בין הוראה לח"כים שלא להתקיף יותר את ליברמן אישית – אולי לקראת פתרון – לבין הוראה "לאחר הערכת מצב מחודשת – אש חופשית נגד ליברמן". נתניהו קובע ראיון לערוץ בשפה הרוסית – איתות להסתערות שלו על המגזר במקרה של בחירות – מבטל, ואז קורא לחדרו את המראיינת ומעניק ראיון קצר.

השעות הולכות ונוקפות, והצדדים הולכים ומתכנסים להצבעה בקריאה טרומית על הצעת החוק לפיזור הכנסת. החברים שחלקם כבר נמנמו בלשכות, הובהלו למליאה. "אם את צועקת עליי אני לא נכנס", נשמע יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין מטיח במרכזת הסיעה, שירתה צרור צעקות שהחרידו את המסדרונות.

כעת, ההצגה עוברת לחדרה של הוועדה המיוחדת בראשות ח"כ מיקי זוהר שאמורה להכין את החוק. בניגוד לזחיחות של היו"ר שנהנה מכל דקת השתעשעות באופוזיציה, הרי שבפועל האופוזיציה בהובלת ח"כ אבי ניסנקורן וח"כ אחמד טיבי הצליחה לכופף את מפלגת השלטון בסדרת מהלכים משמעותית. הנושא העיקרי שנדון היה בחירת תאריך לבחירות, לצד סוגיית המימון והפרוצדורה.

לקראת השעה 2:00, לאחר סיום הדיון וההצבעה בוועדה, עולים הח"כים למליאת הכנסת להצביע על הצעת חוק פיזור הכנסת בקריאה ראשונה. החברים מוותרים על התענוג במיצוי זמנם לנאום על הבימה, ובהצבעה זיזה החוק מאושר ברוב ניכר. תאריך הבחירות החדש הוא: י"ז אלול תשע"ט.

יום שלישי בבוקר. חוסר השינה לא נותן את אותותיו והניצים שומרים על תפקוד מלא. מפלס החרדה עולה וירד בקצב לא סדיר. לרגעים נדמה שהנה, נרשמת פריצת הדרך שתוריד את כולם מהעצים, לרגעים נראה שכלו כל הקיצין, ועל הכנסת ה-21 נגזרה כליה בטרם עת.

נכון לשעת כתיבת השורות, ערפל גדול מכסה את השדה הפוליטי. חברי הכנסת דרוכים במשכן, המתווכים השונים מנסים את כולם וכמובן, חילופי האשמות בלתי פוסקים בין הדוברים.

קשה אפילו לקבוע איזה תרחיש ייחשב לנס ומה המסלול היותר ריאלי, אך במידה והצדדים יתכנסו להסכמות, הצדדים יצטרכו לחתום בחופזה על הסכמים קואליציוניים ולהתפלל שמלאך השכחה יגזור על כולנו לשכוח מכמויות הרפש שהטילו זה על זה.

באם לא, קרוב לשעת חצות לילה שבין רביעי לחמישי, תעלה בכנסת הצעת החוק לפיזור הכנסת, שבמידה ותעבור, תיקח אותנו לבחירות חדשות, בעומק ימי הרחמים והסליחות.

תשעה מי יודע? – התרחישים

  1. יש ממשלה. ליברמן יורד מהעץ בדקה ה-90 ומסכים לפורמט החרדי של חוק הגיוס. 65 ח"כים בקואליציה.
  2. יש ממשלה. החרדים יורדים מהעץ בדקה ה-90 ומסכימים לפורמט של ליברמן בחוק הגיוס. 65 ח"כים בקואליציה.
  3. יש ממשלה. חלק מהמפלגות החרדיות (דגל וש"ס) מסכימות לחוק הגיוס כפי שהוצע בקדנציה הקודמת. אגודה ממתינה בחוץ עד אחרי העברת החוק. 61 ח"כים בקואליציה.
  4. יש ממשלה. ליברמן מסרב לחוק הגיוס אבל מוכן להמתין באופוזיציה מבלי להפיל את הממשלה עד שהחוק יעבור. 60 ח"כים בקואליציה.
  5. יש ממשלה. ליברמן והחרדים נכנסים ומסכימים על חופש הצבעה לישראל ביתנו בחוק הגיוס, שיעבור בפורמט החרדי בתמיכת המפלגות הערביות והשמאל. 65 ח"כים בקואליציה.
  6. יש ממשלה. ליברמן נשאר בחוץ אבל ח"כים אחרים מהאופוזיציה מפתיעים ומצטרפים או כבודדים או כשליש סיעה.
  7. אין ממשלה ואין פיזור הכנסת. הסיעות חוזרות להתייעצות אצל הנשיא ונתניהו משיג שוב רוב – כל התסריטים אותו דבר, למשך 21 יום נוספים.
  8. אין ממשלה ואין פיזור הכנסת. הסיעות חוזרות לנשיא והוא מפתיע ומטיל את הרכבת הממשלה על בכיר אחר בליכוד (סער, למשל) מה שפותח את האפשרות לצירוף כחול לבן לממשלה.
  9. אין ממשלה ויש פיזור הכנסת. הולכים לבחירות תוך 90 יום.
השארת תגובה