זה אפשרי: הכנסת הקצרה בתולדות המדינה

ח"כ מיקי זוהר הגיש הבוקר את הצעת החוק להקדמת מועד הבחירות • נפתלי בנט מתכוון להתמודד, אך טרם יודע איך ועם מי • החרדים מבקשים: לא בפתיחת הזמן

נתניהו
נתניהו

יו”ר הוועדה המסדרת, ח”כ מיקי זוהר, הגיש הבוקר למזכירות הכנסת את הצעת החוק לפיזור הכנסת ה-21, בהתאם להחלטת שרי הליכוד אתמול.

על פי ההצעה המסתמנת ייערכו הבחירות לכנסת ה-22 ב-3 בספטמבר 2019-ג’ אלול תשע”ט, פחות מחמישה חודשים לאחר הבחירות לכנסת ה-21.

עם זאת, במפלגות החרדיות מתנגדים לקיים את הבחירות בג׳ אלול, מה שיפגע בפתיחת ‘זמן אלול’ בישיבות.

בכוונת הליכוד להביא את הצעת החוק להצבעה ראשונה בכנסת כבר היום אחר הצהריים, ולתזמן את השלמת החקיקה ליום רביעי בלילה, עם פקיעתו של המועד בו רשאי נתניהו להודיע לנשיא על הרכבת ממשלה חדשה.

העברת חוק לפיזור הכנסת מונעת מנשיא המדינה ראובן ריבלין להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על בני גנץ, ובאופוזיציה כבר שוקלים כיצד להיאבק בכוונת הקואליציה להקדים את הבחירות.

במפלגת מרצ אומרים כי יקבלו הכרעה בנושא החוק שהונח על שולחן הכנסת במהלך ישיבת הסיעה.

“אחרי שתיבדק היתכנות לממשלת מרכז-שמאל”. במפלגה הוסיפו כי “מרצ לא תהיה כלי שרת בידיו של אף אחד”.

גורמים במפלגת הימין החדש מתייחסים לראשונה לסיטואציה ואומרים: “המפלגה תתמודד בבחירות ותבצע חבירות, עם שקד או בלעדיה”.

גם שרת המשפטים שקד התייחסה הבוקר בנאום בכנס לשכת עורכי הדין השנתי המתקיים באילת: “חשבתי שזה נאום פרידה ממשרד המשפטים ושבשבוע הבא אעזוב את רחוב צלאח א דין. אבל לפוליטיקה חוקים משלה ואי אפשר לדעת מה יהיה עד יום רביעי. מה שכן אני יכולה לומר – שהפרסומים מאתמול בענייני אינם נכונים”.

סקר שנערך אתמול עבור “מעריב” מעלה כי לו הבחירות לכנסת ה־22 היו נערכות היום, היה גוש הימין מתחזק ל־68 מנדטים לעומת 65 בבחירות שנערכו לפני חודש וחצי.

על פי הסקר, שנערך על ידי מכון המחקר פאנלס פוליטיקס בראשות מנחם לזר, בבחירות חדשות היה הליכוד בראשות נתניהו שומר על כוחו – 35 מנדטים, ואילו כחול לבן בראשות גנץ הייתה נחלשת במנדט – 34 מנדטים.

הסקר מעלה עוד כי במקרה של בחירות חדשות, שתי המפלגות החרדיות, ש”ס ויהדות התורה, היו שומרות על כוחן – 8 מנדטים כל אחת. חד”ש־תע”ל בראשות איימן עודה ואחמד טיבי מתחזקת בסקר ועולה מ־6 מנדטים כיום ל־7 מנדטים.

העבודה בראשות אבי גבאי לא מצליחה להתאושש ונותרת עם 6 מנדטים בלבד.

לעומת זאת, ישראל ביתנו בראשות אביגדור ליברמן, מחולל המשבר הקואליציוני הנוכחי בשל עמדתו העיקשת לאשר את חוק הגיוס כפי שאושר בקריאה ראשונה, עולה מ־5 ל־6 מנדטים. גם איחוד מפלגות הימין בראשות בצלאל סמוטריץ’ עולה בסקר ל־6 מנדטים לעומת 5 בבחירות האחרונות.

מפלגת השמאל מרצ בראשות תמר זנדברג מתחזקת בסקר במנדט אחד ועולה ל־5 מנדטים. ההפתעה הפעם היא כניסתה לכנסת של מפלגת הימין החדש בראשות נפתלי בנט ואיילת שקד – שמגיעה בסקר ל־5 מנדטים.

הסקר מנבא רעות לשתי מפלגות: כולנו בראשות משה כחלון ורע”ם־בל”ד, שכל אחת מהן קיבלה בבחירות האחרונות ארבעה מנדטים. אם ייערכו בחירות חדשות, הן צפויות להישאר מתחת לאחוז החסימה.

תגובה אחת
  1. שלום וברכה.
    כפי הנראה ליברמן מקבל ממון מהקרן החדשה לישראל.

השארת תגובה