"לא מסוגלת לראות את הסרטון"

מקרה חמור במיוחד של בריונות שוטרים כלפי נער מיוחד בשכונת מקור ברוך • תיעוד האלימות הופץ ברשת וגרר גל תגובות חריף במיוחד • במערכת הפוליטית דורשים למצות את הדין עם השוטרים

יהיו שיקראו למה שראו בליל ל"ג בעומר אלימות סדיסטית: בסרטון שיצא ביום רביעי בלילה, רואים כמה שוטרים ממשמר הגבול, מכים בחוזקה ובאיבוד דעת וצלם אנוש ילד בעל מוגבלות שכלית המתגורר בדירה של 'שיח סוד'. בעת הלינץ' באותו נער, שומעים ברקע אנשים שצועקים לשוטרים כי מדובר בילד בעל בעיה נפשית, אך השוטרים בשלהם מסרבים להניח לילד אומלל שצורח בבכיות קורעות לב וקורא לאימו שתחזיר אותו לביתו.

"תצילו אותי, תצילו אותי", צועק הילד כשלידו עומדת שוטרת ובקור רוח בזוי לועסת מסטיק. הרקע על פי מה שנטען ברשת: ביטול מדורת ל"ג בעומר בשכונת מקור ברוך בירושלים שנענתה בהתנגדות של כמה נערים שארגנו את המדורה. מדריך בשיח סוד סיפר בשיחה עם התקשורת כי הילד צעק משהו לעבר בלשית משטרה, דבר שעורר את זעמם של השוטרים במקום וגרר את האלימות הקשה, כשבתיעוד נראה הילד מדמם על הרצפה כשמספר שוטרים מעליו. למרות שנאמר לשוטרים כי מדובר בילד מוגבל שכלית, ואף דימם בזירה מפניו כתוצאה מהמכות שחטף, החליטו השוטרים לקחת אותו לתחנת המשטרה למעצר. לאחר התערבות מנהל המוסד שהגיע לתחנת המעצר, הוא שוחרר וטופל במקום על ידי חובש. כעת מתאושש הנער מהאירוע בדירת 'שיח סוד'.

אמו אמרה בשיחה עם העיתונאי אלימלך זילברשלג כך: "שברו לו את הפלאפון ועד לרגע זה לא הצלחתי להשיג אותו. תיכף אצא לבקר אותו. לא חושבת שאני מסוגלת לראות את הסרטון"

ראשון המגיבים היה ח״כ ינון אזולאי שקרא להדחת השוטר שהכה את הילד האוטיסט, ״תקיפת הילד מבחילה ובלתי אנושית, השוטר שהיכה את הנער, סדיסט ולא ראוי לשרת במשטרה. אני קורא לשר לבט"פ להדיח את השוטר המכה לצמיתות, ולהשעיית שאר השוטרים שהיו בזירה ולא מנעו זאת עד לבירור העניין״.

ח״כ אילן גילאון (מרצ) פנה במכתב למח"ש: ״תוכן הסרטון מדאיג והתמונות מזעזעות. אני קורא לכם לחקור את המקרה ולהפנותו לחקירת מח״ש. למשפחתו של הבחור כמו גם לציבור כולו, מגיעות תשובות על התנהלות שנראית שערורייתית, אלימה וחסרת פרופורציות.״

יו״ר מרצ, ח״כ תמר זנדברג, הגיבה על אלימות המשטרה ושיגרה מכתב למפכ"ל בנושא: ״אלימות משטרתית היא איום על הדמוקרטיה והיא תמיד מופנית קודם כלפי מוחלשים, מיעוטים, חסרי קול. פונה הבוקר למפכ״ל המשטרה בדרישה לחקור את המקרה ברצינות, למצות את הדין ובעיקר להסיק מסקנות עומק ורוחב להתנהלות המשטרה מול אזרחים״.

סגן שר החינוך ח"כ מאיר פרוש בתגובה לסרטון המזעזע: "הלב דומע כשחושבים על אותו נער מיוחד ועל מה שעבר. הצפיה בתיעוד האלימות הקשה שספג היא בלתי נסבלת והשנאה וחוסר האנושיות שמפגינים השוטרים היא מתחת להבנת בן אנוש. אני דורש ממפכ"ל המשטרה ומהשר לבטחון פנים למצות את הדין באופן מידי עם האחראים לפשע הזה ולהשעות אותם מהמשטרה לאלתר".

חה"כ יאיר לפיד שבתו גם היא בעלת אוטיזם הגיב כך: "זה סרטון מזעזע שפוצע את הלב ומרתיח את הדם. המשטרה חייבת לבדוק את העניין הזה בדחיפות".

גם הרשת לא יכלה שלא להוקיע אירוע חריף שכזה והתגובות היו רבות: "לא פחות מהאלימות הקשה נגד נער עם לקות נפשית, מטרידה אותי השתיקה הרועמת של מג"ב והמשטרה הבוקר. עד כה אף אחד לא לוקח אחריות ומתנצל", כתב העיתונאי יקי אדמקר. חבר הכנסת לשעבר מיכאל בן ארי אמר כי מדובר בתוצאות פירות ההסתה נגד החרדים. "יש פירות להסתה של הלפידים לדורותיהם. דם החרדים הותר. אכזריות, רוע, ואטימות. לא היה שוטר אחד שניסה לעצור את הטירוף, את הרוע הצרוף. אם היה מדובר בילד ערבי אוטיסט כבר היה דיון באו"ם והשוטרים היו אזיקים בתא של אלאור אזריה אבל כאן שקט, הסכמה, הבנה, הוא חרדי אז נפוצץ אותו", כתב.

ג'וש בריינר מ'הארץ' אמר כי מדובר בסרטון קורע לב. "למה הנער שברור שסובל מבעיות וברור שאינו ראש ארגון פשיעה נעצר על ידי 10 שוטרים באלימות מטורפת שכזו"? העיתונאי בצלאל קאהן הגיב ואמר כי זו "אכזריות על גבול הסאדיסטיות". העיתונאי חיים פרידלנדר כתב: "הידעתם?! העונש על העלבת שוטר בישראל נע בין רצח לרצח במכות". העיתונאי אריק בנדר ממעריב אמר: "המשטרה חייבת להשעות לאתר את השוטרים שהיו מעורבים בהכאת ובמעצר הילד האוטיסט אתמול בירושלים. פשוט מזעזע ונורא והשר לביטחון פנים בכבודו ובעצמו צריך להתנצל בפני הציבור על ההתנהגות הברוטלית של אנשיו".

ממשטרת ישראל נמסר: "במהלך פעילות המשטרה אתמול לאכיפה של הקמת מדורות העלולות לסכן חיי אדם בשטחים אסורים בשכונת מקור ברוך בירושלים, נתקלו השוטרים באלימות מצד עשרות מתפרעים שכללה זריקות אבנים, חפצים ותקיפת שוטרים".

אלדד יניב תהה בטוויטר "איך השוטרים האלה עוד לא בחקירה במח״ש???" העיתונאי אבי מימרן שגם לו יש ילד בעל אוטיזם כתב כך: "גיבורי מג"ב מול נער אוטיסט. הוא צועק: ימאמי, מאמי, רוצה הבייתה…' האזרחים אומרים להם שהוא נער הלוקה בשכלו, שהוא חניך 'שיח סוד'". העיתונאי אבי רבינא סיפר את סיפורו האישי: "זה מזעזע ומקומם!! כאח לילדה עם אוטיזם זה מרתיח וכואב שבעתיים!! אלו נשמות הכי רגישות שיש. מי ירפא את הצלקות שעבר אם אפשרי בכלל?"

העיתונאי חיים הר זהב הגיב: "אני לא משתף את הסרטון כי הוא באמת קשה לצפייה, אבל אספר לכם שיש בו נער חרדי, אוטיסט, שהמון של מג״בניקים מדביק לרצפה כשפניו זבי דם. אין לזה הצדקה. לא אכפת לי מה היה שם קודם, לא אכפת לי מי התחיל, לא אכפת לי מה הנסיבות: נער אוטיסט הוכה עד זוב דם על ידי שוטרים. זה מחריד."

המשטרה הגיבה למקרה הזוועתי: "מתחקור ראשוני של האירוע עולה שבמהלך הפעילות תקף צעיר את אחת השוטרות. במהלך המעצר החשוד התנגד, התפרע ונפצע בפניו. מיד לאחר מעצרו ועם בירור מוגבלותו החליט קצין המשטרה שנכח בשטח על שחרורו לאלתר והוא טופל במקום ע״י מד״א. יחד עם זאת, נסיבות האירוע נבדקות ויתוחקרו במלואן".

תגובת מנכ"ל שיח סוד, הרב שמעון לוי לתיעוד האלימות המשטרתית כלפי הנער: "אנחנו מצטערים על המקרה החמור והמיותר.  במקביל לטיפול המקצועי שניתן לנער. אנו פועלים בתיאום עם המשפחה ובליווי משפטי על מנת לעמוד על זכויותיו.  נקיים שיח עם המשטרה ונעשה הכל כדי שמקרים קשים כאלו לא יישנו."

השארת תגובה