חברה קדישא חדשה לציבור הליטאי בירושלים

בעקבות אפליית הציבור הליטאי בשירותי הקבורה בירושלים, מוקמת חברה קדישא חדשה שצפויה לטלטל את המערכת • חברי הכנסת נותנים גיבוי, עסקנים ורבנים נרשמו כחברי עמותה, גבירים מחו"ל גויסו והמהלך יוצא לדרך – כל הפרטים

אילוסטרציה: בית עלמין
אילוסטרציה: בית עלמין

מהלך דרמטי: בשבועות האחרונים מתגבשת מאחורי הקלעים יוזמה להקמת חברה קדישא חדשה בירושלים, יוזמה שצפויה לשמוט את האחיזה הלופתת של החברות הקיימות, הנהנות מכוח רב עוצמה. היוזמה נמצאת בשלבים מתקדמים כשבשלב ראשון, מוקמת עמותה שמזוהה עם בכירי 'דגל התורה', רבנים ואנשי חסד. לחברה החדשה יקראו 'חברה קדישא הדגל'.

מזה תקופה ארוכה, הולכות ומצטברות תלונות של משפחות הנמנות על הציבור הליטאי בירושלים, על כך שבבואן לקבור את יקיריהן, הן נתקלות בקושי רב. המקרה האחרון שסוקר בהרחבה ב'קו עיתונות' ושדחף ליציאת היוזמה החדשה לדרך, היה בפטירתו של הרב שלום דוד ביננפלד ז"ל, מחשובי אברכי 'מיר', שבשל טענות ומענות נדחה על ידי החברות קדישא ומשפחתו נאלצה להלין את גופתו ולבסוף לרכוש חלקת קבר בכסף רב.

בכדי להבין את המצוקה, חשוב להבין את "כוחות השוק" והגורמים השולטים היום במתי ירושלים. על הנייר, המדינה חייבת לספק קבורה חינם לכל נפטר, והיא זו שמקצה את המשאבים עבור החברות קדישא דרך הביטוח הלאומי, הקצאת שטחי קבורה ותשלום. בשנים האחרונות ולאור מצוקת מקום, יכולה החברה קדישא להציע קבורה בקומות, דבר שלא מקובל בציבור החרדי.

במצב הזה, עולה כוחן של החברות קדישא המחזיקות בחלקות קבורה ובידיהן להחליט מי ייקבר והיכן. לכל חברה קדישא קיימים קריטריונים שונים לזכאים לקבורה חינם ומי שלא – נאלץ לשלם במיטב כספו. בין החברות הגדולות בירושלים ניתן למנות את 'קהילת ירושלים', 'חברא קדישא פרושים' ו'חברה קדישא חסידים'.

בסיטואציה שנוצרה במהלך השנים, השליטה המרכזית במרבית החברות קדישא נמצאת בידי אנשים המזוהים עם הציבור החסידי, מה שמביא לטענת רבים, למצב של אפליה.

במספר פניות שהגיעו לידי 'קו עיתונות' ושנבדקו ביסודיות, עולות טענות קשות ומבוססות של משפחות מהציבור הליטאי, שמצאו את עצמן בשעתם הקשה, מול מצב בלתי אפשרי של סירוב מצד החברא קדישא, חוסר הצלחה להשיג מקום קבורה, היטלטלות מגורם אחד למשנהו, ובעיקר מחסור בכתובת מרכזית שתעניק מענה. בכל פעם זה נופל על קריטריון אחר, אך השורה התחתונה מעלה תחושה של חוסר נכונות להגיע לקראת המשפחות. בחלק מהמקרים הושגה חלקת קבר רק לאחר הפעלת אינספור מנופים, קשרים ותחנונים.

בשבועות האחרונים החליטו עסקנים ליטאיים להיכנס לעובי הקורה, להפשיל שרוולים ולצאת לדרך. על פי התכנית, תוקם חברה קדישא חדשה שתורכב באופן רשמי ומלא מאנשי 'דגל התורה' בירושלים, וש"תתחרה" בחברות קדישא הקיימות. מדובר במהלך מורכב שכרוך בשלב הראשוני בהקמת עמותה ובהמשך בעמידה מול הרשויות, קבלת הקצאות למקומות קבורה והקמת כל האופרציה שסביב הקבורה.

לאור מורכבות המהלך, נרתמו חברי הכנסת של 'דגל התורה' לסייע בהקמה. ל'קו עיתונות' נודע כי מי שנמצא בסוד העניינים עוד מהשלבים הראשונים הוא יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני שהודיע על התגייסות מלאה. מלשכת גפני סירבו להתייחס לפניותינו בנושא.

מי שמלווה כלכלית וארגונית את ההקמה הוא יפתח נאמן, כלכלן, איש פיננסים ויועץ עסקי. ברשימת חברי העמותה העתידית ניתן למצוא שמות דומיננטיים ביותר בקרב ציבור בני התורה בירושלים, ביניהם:

הרב יצחק שולזינגר, מנהל קופת הצדקה של רמת שלמה; הרב משה גרשוני, מנהל גמ"ח מרכזי בירושלים; הרב בנימין הכהן מונק, מאנשי החסד ועסקני ישיבת מיר; הרב צבי פוברסקי, ראש ישיבת דברי אמת; הרב שלמה חנוך ורנר, מנהל קרן רא"ם ור"מ בישיבת דברי אמת; הרב יוסף שרם, ר"מ ישיבת המסילה; הרב שלום קולדצקי, מנהל איגוד בני הישיבות; והרב מרדכי מנחם ויינגוט, יועץ חינוכי.

בימים הקרובים, יעלו היוזמים לבתיהם של גדולי ישראל לקבל את ברכתם לקראת הקמת העמותה.

במקביל, החל מסע גיוס משאבים לצרכי ההקמה, כשמספר אילי הון כבר התחייבו לתרום 2 אמבולנסים לחברה קדישא. "השאיפה שלנו היא לפתור אחת ולתמיד את אפליית הציבור הליטאי ולהיות הכתובת לכל משפחה בשעת האבל, ללא עיכובים, בירוקרטיה, ואינטרסים סמויים", אומר אחד הגורמים המעורבים. "בנוסף, השאיפה שלנו היא לא לסחוט משפחות בתשלומים ולהתבסס על כספי ביטוח לאומי עם תגבור של נדיבי עם".

השארת תגובה