מתגוננים: Don’t Fry Day – יום מקדם ההגנה

ב-24 במאי יציין העולם את "יום מקדם ההגנה" ♦ מהו SPF וממה בדיוק אנחנו מתגוננים?

חשיפה לא מבוקרת לשמש מסוכנת וגורמת לעלייה בשכיחות סרטן העור (מלנומה) הנחשב לגידול הסרטני הנפוץ בעולם.

כידוע, העור זוכר את הנזק הנגרם לו מחשיפה לשמש. הנזק למבנה הגנטי של תאי העור מתרחש בילדות ובנעורים ומתבטא עשרות שנים מאוחר יותר. כמו כן יש משמעות לרקע גנטי ולמינון קרינה מצטבר. חטאי הנעורים ניכרים על העור כבר משנות ה-30 ואילך, בצורת כתמים חומים למיניהם, ריבוי נמשים, שומות, כתמים לבנים על האמות והשוקים (המאובחנים לעיתים בטעות כפטריות), גידולי עור וקמטים, זאת כמובן לצד נזקים מידיים יותר של חשיפה ממושכת לשמש בדמות כוויות, אדמומיות ושלפוחיות, וכשזו תמונת המצב, אין פלא שהשוק מוצף במקדמי הגנה (מסנני קרינה) המבקשים להציע הגנה נרחבת ככל הניתן נגד הטווח המסוכן.

אז מה זה בכלל SPF ואיך בוחרים את המספר המתאים?

15, 30 או 50 – כולנו מכירים את המספרים שמתנוססים על אריזות התכשירים שאמורים להגן על עורנו מפני השמש. מדובר בראשי התיבות Sun Protection Factor, או במילים אחרות מקדם ההגנה מהשמש.

משמעות מקדם ההגנה היא משך הזמן שהתכשיר נשאר אפקטיבי. למשל, אם ללא הגנה העור היה מתחיל לפתח אדמומיות בתוך עשר דקות, תכשיר הגנה עם SPF 15 מכפיל את הזמן הזה פי 15, התוצאה, 150 דקות של הגנה מקרני השמש. הבחירה במקדם ההגנה המתאים היא לפי מידת הרגישות של העור הפרטי שלכם. ההמלצה הגורפת היא להשתמש במקדם הגנה 15 לכל הפחות – באופן יומיומי (ללא חשיפה מוגברת לשמש בחוף הים למשל או בבריכות השחיה).

UVA ו-UVB

אף תכשיר אינו מגן מפני 100% מהקרינה האולטרא סגולה (UV של השמש, שחשיפה מוגברת אליה עלולה לגרום נזק ל-DNA ולהתפתחות גידולים סרטניים). בכל הנוגע לסכנה לעור שלנו, מדובר בשני סוגי קרינה: UVA (אורך גל ארוך) ו-UVB (אורך גל קצר יותר). בעבר חשבו שהסוג השני הוא הסיבה המרכזית לדאגה, אך כיום ידוע גם על נזקים שנגרמים כתוצאה מקרינת UVA.

רוב הקרינה שמצליחה לחדור את האטמוספירה היא קרינת UVA. בעבר חשבו שהיא לא מזיקה לשכבה החיצונית ביותר של העור, אך כיום יודעים שהיא תורמת להיווצרות גידולים באפידרמיס ומאיצה את הזדקנות והתקמטות העור. מיטות שיזוף, אגב, מפיקות קרינת UVA רבה והמשתמשים בהן חשופים עוד יותר לסיכונים הכרוכים בקרינה זו. UVB היא הקרינה שגורמת לאדמומיות בעור ולכוויות שמש, ויש לה השפעה מכרעת על היווצרות גידולים סרטניים בעור. קרינה זו חזקה במיוחד בקיץ, בשעות הצהריים.

רוב תכשירי ההגנה מנסים להציע הגנה נרחבת ככל האפשר נגד טווח הקרינה המסוכן ומכילים חומרים שונים: כימיקלים ש"בולעים" את הקרינה וכן חלקיקים שמחזיקים אותה. ודאו שהתכשיר שאתם רוכשים מגן מפני שני סוגי הקרינה המזיקים – UVA ו-UVB.

השארת תגובה