בעוד שבוע: ההילולא הגדולה מכולן

כמידי שנה, צפויים רבבות לעלות למירון ולהשתטח על ציונו של רשב"י, בהילולא הגדולה מכולן • בדקנו את היערכות ארגוני החירום וההצלה, משרד התחבורה וחברות האוטובוסים • כמה רכבות ייצאו בשעה? ומה מתכננת המשטרה?

הדלקה-בתולדות-אברהם-יצחק-צילום-פישל-רוזנפלד-3
הדלקה-בתולדות-אברהם-יצחק-צילום-פישל-רוזנפלד-3

ל"ג בעומר, הוא לכאורה אחד מהחגים הרגילים, אך בפועל יש סביבו המון הכנות ולוגיסטיקה. עשינו עבורכם קצת סדר, מה צפוי לנו ומי אחראי למה, וככל שנברנו בארגונים השונים, גילינו כל כך הרבה גורמים המעורבים בתחום וניסינו להביא את חלקם ולהציג לכם תמונה רלוונטית עבורכם, העולים למירון.

כדי שתהיו רגועים מבחינה בטיחותית, שוחחנו עם דוד קריספל, מנהל אגף מבצעים של איחוד הצלה ועם לייזר היימן סמנכ"ל איחוד הצלה, בכדי להבין ולהתרשם מהם על הנעשה בארגון בימים אלה לקראת ל"ג בעומר.

"אנו נערכים לקראת המבצע האבטחה הגדול לאבטחת שלומם של רבבות העולים לציון הרשב"י בל"ג בעומר". פותח דוד קריספל, "מאות מתנדבים, רופאים, חובשים, ופראמדיקים של איחוד הצלה יתפרסו בכל רחבי ההר ב-8 משמרות סביב השעון ויאבטחו את החוגגים. ראשי הארגון קיימו ישיבות היערכות עם כל הגורמים המקצועיים ואגף המבצעים נערך למבצע הגדול של השנה – מבצע שיחל משעות הבוקר של יום רביעי ערב ל"ג בעומר ועד לשעות הלילה המאוחרות של יום חמישי מוצאי ל"ג בעומר, לאחר מעמדי ההדלקה האחרונים על ההר".

קריספל מוסיף: "אחת התופעות המוכרות בהר מירון, התעלפויות ופציעות בתוך ההמונים. הפתרון שמסייע כל השנה, מסייע גם פה – מקום שרכב לא יכול לעבור בצל הצפיפות. יחידת האופנועים של הארגון תתפרס סביב כל הר מירון בכדי לתת מענה רפואי מהיר ויעיל לכל קריאה שתתקבל, הן מהחניונים הרבים בהם ישנם עומסים כבדים בדרך כלל, והן מהמתחמים השונים סביב ההר כולו. ראשי הארגון יחד עם אגף המבצעים של איחוד הצלה, קיימו בימים אלו ישיבות היערכות בשיתוף כל הגורמים המקצועיים המפקדים על מערך האבטחה במירון בל"ג בעומר, לקראת תחילת המבצע הגדול, וכן לתיאומים אחרונים מול כלל גורמי החירום הביטחון וההצלה שיפעלו במקום".

לייזר היימן, סמנכ"ל איחוד הצלה, מציין בשיחה עם 'קו עיתונות' כי "כחלק מהפקת לקחים מאירועי האבטחה בשנים עברו וכתוצאה מהצלחת המיזם בשנים עברו, יוצבו על ידי איחוד הצלה במתחם ההר 750 שלטי מספרי אזורים שייתלו ב-109 אזורים במירון שיסייעו רבות להגעה מהירה של החובשים וכלל כוחות החירום לפי הפניות שיתקבלו עם המיקום המדויק. למעלה מ-500 מתנדבים שיפעלו במשמרות סביב השעון. עשרות אופנולנסים, רכבי שטח, ואמבולנסים. מספר רופאים שיתנו מענה מיידי למקרים במרפאות שיטפלו במאות המקרים שיגיעו במהלך מבצע האבטחה למוקד החירום 1221 של איחוד הצלה".

מנכ"ל איחוד הצלה משה טייטלבוים מסר: "ארגון איחוד הצלה על מתנדביו הרבים משלמים בימים אלו את ההיערכות המקצועית למבצע האבטחה הרפואית במירון בימי ל"ג בעומר, המתנדבים מוכיחים את מסירותם בכל שנה מחדש למען הצלת חיים ומסייעים לנו לעבור את מבצע האבטחה בשלום וללא אירועים חריגים במיוחד. אני שמח ומודה על השת"פ המלא עם משטרת ישראל, ויתר הגורמים המקצועיים בשטח, מנכ"ל המקומות הקדושים הרב יוסי שוינגר, מנהל המקומות הקדושים צפון, הרב ישראל דרעי ועוד, על הירתמותם לסייע לפעילותנו תוך דאגה כנה שמתנדבי הארגון יוכלו לפעול בצורה המיטבית והיעילה לאבטחת ההמונים העולים למירון. אנו ממליצים לרבבות העולים כי בכל אירוע חירום רפואי הן במירון והן במהלך הנסיעה לחייג למוקד 1221 של איחוד הצלה בכדי לקבל את המענה הרפואי המהיר ביותר. מזכירים לציבור להיצמד לכללי הבטיחות והזהירות מאש וכן לאור האסונות שאירעו בשנים שעברו ממליצים לנסוע אך ורק בתחבורה הציבורית."

במקביל, נמסר ממד"א כי "לאחר הכנות נרחבות במשך חודשים רבים, מגן דוד אדום ערוך ומוכן לאבטח רפואית את מאות אלפי המתפללים שיגיעו להילולת הרשב"י במירון. מד"א בשיתוף ארגוני ההצלה ובתיאום מלא עם משטרת ישראל וכלל כוחות החירום והביטחון ינהל את האבטחה הרפואית באירוע ממוקד שליטה של מד"א שהוקם בהר מירון".

במהלך ההילולה במירון, מרחבי מד"א בצפון הארץ יפעלו בכוננות גבוהה ומיוחדת ולמעלה מ-200 אמבולנסים של מד"א שהוצבו לתגבור יהיו ערוכים לתת מענה לכל תרחיש ויעניקו טיפול רפואי מלא, מיידי ומקצועי לכל קריאה שתתקבל. כוחות מגן דוד אדום מכלל רחבי הארץ בשיתוף עם 23 ארגוני הצלה הפועלים תחת מד"א לאורך כל השנה, יאבטחו רפואית את מאות אלפי החוגגים.

במד"א אומרים כי לאחר הערכות והכנות שהחלו כבר בסיום ההילולה בשנה שעברה, מגן דוד אדום יחד עם מתנדבי כלל ארגוני ההצלה ובתיאום מלא עם משטרת ישראל, כלל כוחות החירום והביטחון והמרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים, ערוך ומוכן בהר מירון לקראת בואם של מאות אלפים להילולת הרשב"י. במקום יפעלו מאות רופאים, פראמדיקים, חובשים ומגישי עזרה ראשונה של מד"א וארגוני ההצלה, אופנועי מד"א, אמבולנסים, ניידות טיפול נמרץ, בימבולנסים ורכבי הצלה ייעודיים. כמו כן, המסוק הצפוני של מד"א-להק יעמוד בכוננות ויוזנק במידת הצורך.

מיום ד' ועד לתום ההילולה יפעל לראשונה בשטח מירון מוקד שליטה ובקרה מיוחד של מד"א ממשאית החפ"ק הלאומית של הארגון המאפשרת שימוש בטכנולוגיות מהמתקדמות בעולם. בשטח מירון הוקמו שתי מרפאות, הראשונה במתחם מד"א המרכזי צמוד לישיבת בני עקיבא, שתאויש ברופאים, פאראמדיקים וחובשים, והנוספת בסמוך לחניון שזיפרון לרגלי הר מירון, שתאויש גם היא באנשי מד"א. בנוסף, סמוך לקבר הרשב"י ובציר המהדרין ייפרס כוח עתודה רגלי של מאות פאראמדיקים וחובשים, שיעניקו מענה רפואי מיידי לכל צורך רפואי. בנקודות ההדלקה של האדמו"רים, יוצבו לראשונה חוליות משותפות של מד"א וארגוני ההצלה יחד עם משטרת ישראל וכיבוי אש.

מנהל מרחב ירדן במד"א, אורן אביטן אמר כי "כבכל שנה נערכנו לאבטח רפואית את הילולת הרשב"י במירון אליה צפויים להגיע מאות אלפי בני אדם במהלך ל"ג בעומר. את ההערכות שלנו התחלנו כבר בשנה שעברה, כאשר הופקו הלקחים הנדרשים. בחודשים האחרונים אנחנו פועלים בתיאום מלא עם משטרת ישראל, המשרד לענייני דת ועם שאר הגורמים הרלוונטיים. אנו פונים לקהל שצפוי להגיע להילולה להישמע להנחיות כוחות הביטחון ולהימנע מדוחק".

מנכ"ל מד"א, אלי בין, הוסיף כי "ההילולה במירון היא אחד האירועים הציבוריים הגדולים שמד"א נדרש להיערך לקראתו. מדי שנה, כוחות מד"א ערוכים בשטח ונערכים מראש למגוון רחב של תרחישים אפשריים, על מנת להעניק את המענה הרפואי הטוב, המהיר, היעיל והאיכותי ביותר לחוגגים. גם השנה נערכנו למגוון רחב של תרחישים קיצוניים, בנוסף להענקת טיפולים רפואיים למשתתפים שחלילה ייפצעו…"

בכל דרכך דעו

ובגזרה התחבורתית: בכל שנה ושנה, עולה שאלת התחבורה לסדר היום. עם ישראל שיודע הוא את הישועות הגדולות שבמקום ציונו של התנא האלוקי, לא מוותר על שהייה במקום ובתפילה ביום הגדול. התחבורה הציבורים בשנים האחרונות התייעלה במובנים רחבים. כעת מגיעים עם בשורה במשרד התחבורה ומספרים על רכבת שתסיע למירון. משרד התחבורה יפעיל מערך היסעים נרחב להילולת הרשב"י במירון, שיכלול לראשונה רכבות מיוחדות שיסיעו את מאות אלפי החוגגים במירון, לאורך כל שעות היממה. כך הודיע שר התחבורה והמודיעין ומ"מ שר החוץ, ישראל כץ.

במסגרת ההילולה, יופעל שירות רכבות לאורך כל שעות היום והלילה, מתחנות רכבת מרכזיות בכל רחבי הארץ. השירות יתבצע באמצעות החלפת רכבות בתחנת חיפה חוף-הכרמל. משם ימשיכו הנוסעים ברכבות מיוחדות לתחנת כרמיאל. בערב ל"ג בעומר (יום רביעי, 22 במאי), יופעלו שתי רכבות בשעה, לכל כיוון, מתחנת חיפה חוף הכרמל – כרמיאל, משעות אחר הצהריים ועד לשעה 01:00 לאחר חצות. מהשעה 01:00 בלילה ועד לשעה 05:00 לפנות בוקר (יום חמישי), תפעל בין התחנות רכבת אחת לשעה, בכל כיוון.

כמו כן, יופעלו רכבות מיוחדות מתחנות בני ברק וראש העין-צפון ישירות לתחנת כרמיאל, עם עצירות בתחנות פתח תקוה. הרכבות יצאו בשעות 17:00, 19:00, 20:48, 23:20 ו-01:00 בלילה. כמו כן, תופעל רכבת מיוחדת וישירה בשעה 18:00 מתחנת אשדוד עד הלום אל תחנת כרמיאל, ללא עצירות ביניים. בנוסף, יופעלו חמש רכבות ישירות מתחנת כרמיאל לתחנות בני ברק, פתח תקוה (קרית-אריה וסגולה) וראש העין-צפון. הרכבות יצאו בליל ל"ג בעומר (רביעי) בשעות: 23:06, 01:06, 03:06, 04:10, ו-10:06 בבוקר יום חמישי. רכבת מיוחדת וישירה נוספת תצא מתחנת כרמיאל לתחנת אשדוד עד הלום, ללא עצירות ביניים, בשעה 02:30 לפנות בוקר.

בל"ג בעומר (יום חמישי, 23 במאי), תוכפל תדירות הרכבות בקו חיפה חוף הכרמל – כרמיאל, לשתי רכבות בשעה, לכל כיוון. בתחנת כרמיאל ימתינו לנוסעים אוטובוסים מיוחדים שיסיעו אותם עד לקבר הרשב"י, בהצגת כרטיס משולב ברב-קו. מכירת הכרטיסים ברכבות תוגבל ל-650 מקומות לכל רכבת.

השר כץ ציין כי במסגרת מבצע ההיסעים הגדול, שמוביל משרד התחבורה, יבוצעו למעלה מעשרת אלפים נסיעות מכל רחבי הארץ, באמצעות למעלה מ-2000 אוטובוסים. בנוסף, יופעל מערך הסעות נרחב של קווי אוטובוסים ישירים למירון יופעלו מהערים הבאות: בני ברק, ירושלים, ביתר עילית, מודיעין עילית, בית שמש, אשדוד, חיפה, נתניה, טבריה, חצור, עפולה, קרית גת, רכסים, צפת, אלעד, טבריה, נתיבות ואופקים. ההגעה למתחם הקבר במירון תתבצע באמצעות עשרות אוטובוסים (שאטלים), שיופעלו עבור נוסעי האוטובוסים ללא תשלום מחניונים עין הוזים ופרוד. בעלי רכב פרטיים מופנים לחניונים בכרמיאל, חצור וצבעון, בעקבות הנחיית המשטרה, האוסרת על הגעה למירון עם כלי רכב פרטיים. 220 אוטובוסים יסיעו מהחניונים ללא תשלום את בעלי הרכב הפרטי והנוסעים למוקד ההילולה במירון.

מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה, אמיר אסרף, הדגיש כי מדובר באירוע מורכב ורב משתתפים, המחייב שיתוף פעולה בין כל הגורמים השונים ובכללם אגף התנועה במשטרת ישראל, המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים במשרד הדתות, מפעילי התחבורה הציבורית, הרשויות המקומיות ועוד. "הרשות נערכה למבצע מורכב זה במשך מספר חודשים, תוך הפקת לקחים משנים קודמות, במטרה לשפר את ההגעה להילולה ולשמור על הסדר באזור. אני קורא לציבור המשתתף בחגיגות ל"ג בעומר במירון, לעקוב אחר הפרסומים אודות לוחות הזמנים של התחבורה הציבורית ולרכוש מראש את כרטיסי הנסיעה לאירוע", הוסיף אסרף.

במבצע ההיסעים הגדול ישתתפו שבעה מפעילי תחבורה ציבורית, בהם חברת נתיב אקספרס, אגד, סופרבוס, אפיקים, דן בדרום, מטרופולין וחברת קווים. חלק מהחברות יופעלו כחברות קבלניות מטעם בעלי הרישיונות. השימוש בהיסעים למירון מותנה בהזמנת כרטיסים מראש, גם אם התשלום עליהם מתבצע באמצעות מנויי "חופשי חודשי" או "חופשי יומי". מכירת הכרטיסים הוקדמה לכעשרה ימים לפני ל"ג בעומר ועד 72 שעות לפני ההילולה. הזמנת הכרטיסים תבטיח לנוסעים את מועד הנסיעה הרצוי עבורם ותעניק למפעיל התחבורה הציבורית אפשרות להיערך כראוי למספר ההסעות הנדרש בכל שעת נסיעה. כמו כן, יופעל חדר מצב של משרד התחבורה בהר מירון, במטרה להעניק מענה מיידי לצרכי רישוי וניהול של מפעילי התחבורה הציבורית. זאת, החל מיום רביעי בבוקר ועד ליום חמישי בלילה. חדר המצב יאויש בדרג ניהולי של הרשות הארצית לתחבורה ציבורית וכל מוקדי היציאה של קווי האוטובוסים והטרמינלים השונים יאוישו גם הם בנציגי משרד התחבורה.

לצד משרד התחבורה, גם משטרת ישראל, נערכת בימים אלה להילולת רבי שמעון בר יוחאי בל"ג בעומר. המשטרה מייחסת חשיבות עליונה להיערכותה המבצעית ובמסגרת זו אלפי שוטרים ולוחמי משמר הגבול ייטלו חלק במבצע ויופעלו כלל האמצעים הטכנולוגיים העומדים לרשות משטרת ישראל, כל זאת במטרה לשמור על הסדר ולהבטיח את בטחון המבקרים באירוע. את המבצע בימי ההילולה והפיקוד על כלל כוחות המשטרה יוביל מפקד מחוז צפון ניצב אלון אסור וראש אגף התנועה ניצב אבי אדרי יפקד על מערך התנועה על כל היבטיו במבצע הרגיש והמורכב. "המשטרה פועלת להקל ככל שניתן בהגעה של החוגגים למירון, וכן למזער את הפגיעה בשגרת חיי תושבי האזור", אומרת המשטרה.

ההיערכות למבצע תבוצע בשלושה שלבים עיקריים לפי מה שמפרסמת המשטרה:

בשלב הראשון, שחל כבר בתחילת השבוע (12/5/19) הוצבו שוטרי משטרת ישראל סמוך למתחם ההילולה במטרה לשמור על הסדר במתחם לקראת האירוע.

השלב השני, והעיקרי של המבצע, יחול ביום רביעי ערב ל"ג בעומר (22/5) מהשעה 07:00 בבוקר ויסתיים ביום חמישי בסמוך לחצות. בשלב זה כ-5,000 שוטרים ולוחמים יפרסו בכל צירי התנועה המגיעים למירון במעגלי אבטחה היקפיים וברחבי המתחם והכל במטרה לאבטח את מאות אלפי המבקרים הצפויים לפקוד את המתחם.

השלב השלישי, יחול עם סיום ההילולה, שוטרי מרחב כנרת יפעלו במתחם במטרה להשיב את המקום לפעילות שגרתית סדירה.

כבכל שנה, ההילולה תתנהל סביב זמני הדלקה קבועים מראש. האירוע יפתח בהדלקה הראשונה, של חסידות באיאן, ביום רביעי בשעה 20:30, ויסתיים בהדלקת האחרונה של חסידות תולדות אהרון, ביום חמישי בשעה 19:00.

השארת תגובה