מרומא לירושלים: מנורת הפיוס של צעירי גרמניה

קבוצת צעירים גרמניים אספה 120,000 אירו לבניית מנורת זהב, העתק ממנורת המקדש המופיעה על שער טיטוס • ראש העיר קיבל את התשורה והיא תוצב לראווה בירושלים

מנורה
מנורה

היא מצופה זהב, מתנשאת לגובה 150 ס"מ ומשקלה 120 ק"ג. במשך שנה וחצי עמלו 11 צעירים מגרמניה, חלקם צאצאים לחיילי אס-אס, על שחזור מדויק של מנורת המקדש המופיעה על שער טיטוס. את העלות, כחצי מיליון ₪, תרמו אלפי גרמנים שחלקם מכרו את תכשיטיהם. בשבוע שעבר, הגיעה המנורה במסע ההפוך מרומא לירושלים והתקבלה על ידי ראש העיר ירושלים, משה ליאון בטקס חגיגי.

דגם המנורה העשוי אלומיניום ומצופה בזהב במשקל של 120 ק"ג נבנה על ידי 11 צעירים מגרמניה (שניים מהם משוויץ ומהולנד) במשך כשנה וחצי. שלושה מ-11 היוזמים ובהם אלכס דיצה, ממובילי הפרויקט הם צאצאים למשפחות של חיילי אס-אס ורואים סמליות מיוחדת בדרך שעושה המנורה חזרה לישראל.

הפרויקט כולו מומן מתרומות של מאות ואלפי משפחות ויחידים מרחבי גרמניה שביקשו להצטרף לפרויקט בשל משמעות הפיוס ואהבת ישראל. במהלך התקופה נאספו מהציבור הגרמני כ-120 אלף יורו (כחצי מיליון שקל). בין התורמים היו גם משפחות שתרמו את הזהב ומכרו תכשיטים כדי להצטרף לפרויקט הפיוס.

מנורת שבעת הקנים יצאה מגרמניה במסע סמלי דרך העיר רומא, שם נערך טקס לפני שער טיטוס ומשם עשתה המנורה יחד עם 11 יוצריה את דרכה בספינה מיוחדת ומשלחת שהפליגה מחופי איטליה והגיעה לנמל חיפה לפני כשבוע.

עם הגעת המנורה במסע מחיפה לירושלים, התקיים ביום שני, ב' באייר, טקס ציבורי במוזיאון ליהדות איטליה (רחוב הלל 25) ולאחריו נערך טקס חגיגי בעירית ירושלים במעמד ראש העיר, מר משה ליאון, שחשף את המנורה שניתנת כתרומה לעם היהודי, כשהכוונה להציב את דגם המנורה במקום שייבחר בעתיד בעיר ירושלים.

לוקה-אליאס הזל, יוזם הפרויקט מדגיש כי הפרויקט כולו הוא מחווה של רצון טוב וסימן לפיוס וכפרה תוך הצגת סולידריות עם העיר ירושלים ומדינת ישראל. לדבריו "מנורת שבעת הקנים היא סמלה של מדינת ישראל וגם בשבילנו היא סמל המדבר בקול רם יותר ומשמעותי יותר מכל המילים. באנו להזדהות ולברך את מדינת ישראל והעם היהודי ולהעניק לעיר ירושלים בלב רחב ובהזדהות מלאה את התשורה הצנועה הזאת. אנו רוצים לאחל חג עצמאות שמח לכל עם ישראל".

לוקה וחבריו החליטו לבנות את דגם המנורה בדיוק כפי שזו מתועדת בשער טיטוס ברומא, לשם הובאה לאחר חורבן בית המקדש. בתבליט מופיעים שבויים יהודים המובלים כפופים לרומא, כשהם נושאים את מנורת המקדש, את מזבח הזהב ואף כלי נגינה. בכך למעשה החלה תקופת הגלות, בציפייה לביאת משיח צדקנו. עם קום המדינה הוחלט לאמץ את המנורה משער טיטוס כסמל המדינה.

השארת תגובה