הצרפתים נגד הרכבת הקלה: פגיעה בזכויות אדם

פרישתה של 'סיטיפס' מהפעלת הרכבת הקלה, פותחת את הדלת לשחקנים חדשים שיתמודדו על כלי התחבורה הירושלמי • אחת הקבוצות שגובשו טוענת: השותפה הצרפתית מסרבת לגשת למכרז בגלל הסכסוך הישראלי-פלסטיני

דרמה במכרז להפעלת הרכבת הקלה בירושלים: חברת הרכבות הצרפתית שאמורה הייתה לגשת למכרז בשותפות עם חברות ישראליות, הודיעה כי היא מנועה מלהשתתף בטענה כי "הפרויקט פוגע או עלול לפגוע בזכויות אדם".

המרוץ להפעלת הרכבת הקלה בירושלים התעצם לאור כוונתה של המפעילה הנוכחית, חברת 'סיטיפס', לפרוש מהמכרז המתחדש. המכרז החדש כולל את הפעלת הקו הקיים (האדום) והקו העתידי (הירוק).

למכרז אמורים לגשת 3 קבוצות, המורכבות כל אחת ממספר חברות ענק בתחום התשתיות, ייצור קרונות וקרנות השקעה.

אחת הקבוצות התארגנה בשותפות של חברת הרכבות הצרפתית "אלסטום", והחברות הישראליות "דן" ו"אלקטרה". במכתב ששלחו שתי החברות האחרונות לראש הממשלה ולשר האוצר ושתוכנו נחשף ב'חדשות 12', ביקשו הם הארכה של המכרז בשלשה חודשים, בשל התפתחות בלתי צפויה.

"ביום שישי האחרון התקבלה בתדהמה עמדתה הרשמית של 'אלסטום' ביחס להשתתפותה במכרז, אשר הלכה למעשה מונעת מדן ואלקטרה את היכולת להגיש הצעה במכרז", כתבו החברות לנתניהו ולכחלון, והסבירו את מניעי הביטול: "עמדה זו מבוססת כולה על הסכסוך הישראלי פלסטיני, ונקודת המוצא שלה היא שהמכרז לכאורה פוגע או עלול לפגוע בזכויות אדם".

לצד בקשת הדחייה, התקוממו החברות הישראליות על השותפה הצרפתית: "לא מתקבל על דעתנו, כמו שלא צריך להתקבל על דעתו של איש, שחברה שפועלת במדינה ידידותית כצרפת, שאף, למיטב הבנתנו, לממשלת צרפת השפעה מכרעת עליה, תחרים מכרז כה חשוב בבירתנו הלאומית", כתבו לראש הממשלה ושר האוצר.

בפנייתם, שכאמור צוטטה ב'חדשות 12', כתבו נציגי חברות 'דן' ו'אלקטרה' כי "מתן יד להתנהלות זו הוא השלמה עם גורמים העוינים את עצם קיומה של מדינת ישראל ואת ירושלים בירתה".

השארת תגובה