היסטוריה: הפרטת אגד יוצאת לדרך

כמעט פה אחד החברים הצביעו בעד הפרטה • אחרי שקיבלה חצי מיליארד שקלים מהמדינה אגד תהפוך לחברה • כל חבר יקבל מיליון שקל עם השלמת המהלך

אוטובוסים חשמליים של אגד
אוטובוסים חשמליים של אגד

1,300 חברי אגד השתתפו בהצבעה לשינוי מבני בחברה, בשל אזהרותיו של יו"ר אגד אבי פרידמן את חברי הקואופרטיב כי אי אישור התוכנית יביא להיעלמותה של אגד, 91% מהם הצביעו בעד יציאה להפרטה. הסכם ההפעלה שנחתם עם המדינה, הכולל לוחות זמנים להשלמת השינוי המבני ולהכנסת משקיע מבטיח את פעילות אגד ל־14 השנים הבאות.

לפני כחודש וחצי אישרה ועדת הכספים העברה תקציבית של כחצי מיליארד שקלים למימון הסכם הפעלה חדש בין המדינה לאגד שנחתם בסוף 2018 ויהיה בתוקף עד 2029. במסגרת ההסכם תהפוך אגד מקואופרטיב לחברה שתמכור 50% ממניותיה למשקיע חיצוני, תנאי חברי אגד ישמרו, שכר הנהגים יעלה, ו-30% מקווי החברה יוצאו לתחרות.

בנוסף, סכום אסטרונומי זה נועד להעלאת שכר הנהגים בתחבורה הציבורית. בשל מצוקת הנהגים בענף בכלל ועל מנת לשפר את תנאיהם הוסכם בין משרד התחבורה, האוצר ומפעילי התחבורה הציבורית, על הזרמה של יותר מ-200 מיליון שקל לצורך מטרה זו בלבד.
חודש וחצי אחרי – הענין הובא לחברי אגד שהצביעו בעד. המשמעות היא שאגד תירשם כחברה לכל דבר ותמכור מחצית ממניותיה למשקיעים חיצוניים. עם תום ביצוע המהלך צפויים כ־1,300 חבריה לזכות בסכום של כמיליון שקל לכל אחד. עקרי התכנית: שנתיים לאחר מכירת 50% ממניות החברה למשקיע אחד או לקבוצת משקיעים, רשאי כל חבר לחייב את המשקיע לרכוש ממנו את המחצית השנייה של המניות.

הערכת השווי של אגד עומדת על מיליארד ו300 מיליון שקלים לפי חישוב של שווי הפעילות העומד על 3.6 מיליארד בהפחתת חובות פיננסיים העומדים על סך 1.9 מיליארד ולאחר הפחתת 25% שיעברו לקופת המדינה. מדובר במהלך שירשם בספרי ההיסטוריה ככזה ששינה את פני התחבורה הציבורית בישראל לאור יציאתו של הקואופרטיב הגדול במדינה לעצמאות ניהולית.

על פניו נראה כי הפיכתה של 'אגד' לחברה בע"מ, תוביל לשינוי ביחסה לנוסעים. האם תלונות הנוסעים במגזר החרדי על תפקודה של 'אגד' בערים החרדיות יסתיימו? תלוי את מי שואלים. הרי כבר קודם לכן, עם השנים ופתיחת השוק והמכרזים לחברות נוספות הצטמצם הכוח המונופולי של 'אגד', כשעוד ועוד קווים בלא מעט ערים עברו לתפעול חברות מתחרות, אך למרבה הצער גם כשזה קרה המצב לא נעשה טוב יותר לא בהפעלת החברות החדשות ולא ביחסה של אגד לדרישות המגזר החרדי ועל כן מוקדם לקוות לשירות טוב יותר.

התקווה שעוד נותרה עם המעבר להיותה של אגד מופרטת וכחברה בע"מ שתנהל דו"חות רווח והפסד כמו חברה לכל דבר, היא שימת הדגש על אחריות חברתית ותפעולית לצרכי הישרדות ורשימת רווחים למשקיעים.

במסגרת ההסכם אגד תהיה מחוייבת לחדש את צי האוטובוסים שלה, כפי הנדרש מכל החברות בכל 10 שנים במקום בכל 15 שנים הנהוגה כיום. מבין 1,300 החברים באגד, כ-1,000 הם נהגים. בקואופרטיב ישנם עוד 4,500 עובדים שאינם חברים.

השארת תגובה