פומפדיתא: כשר לכל ימות השנה

יום עיון פומפדיתא
יום עיון פומפדיתא

עם תום חג הפסח, והאתגר הכשרותי הכבד שהוא מציב בכל שנה מחדש לגופי הכשרות השונים, זימן מכון תורני "פומבדיתא", שכבר נודע בפעולותיו התורניות הענפות, יום עיון מיוחד שהוקדש לנושאי כשרות המזון לכל ימות השנה. כי הנה כן, אתגר זה, מורכב לא פחות מאשר האתגר הראשון, ובמיוחד בתקופה שמיד לאחר חג הפסח והחזרה לשגרת החמץ, ובפרט בעולם דינאמי, טכנולוגי ומשתנה.

במסגרת יום העיון, שהתקיים באולמי הדקל בביתר עילית, בהשתתפות חברי מכון "פומבדיתא" וקהל רחב, נשמעו שיעורי הלכה אקטואליים ומרתקים ביותר, מפי רבנים בעלי הוראה, ומומחים בתחום הכשרות, אשר צברו ניסון רב ופרקטיקה עשירה בתחום הכשרות, ובנאומיהם שפכו אור על מגוון שאלות פרקטיות ומעשיות, כמו גם על נקודות הטעונות חוות דעת של מומחים בתחום.

בעקרון, ולכתחילה, ייעדו המארגנים את יום העיון עבור ציבור האברכים, המקפיד על כשרות קלה כבחמורה, בכדי להעמיק בקרבו את המודעות ואת הידע כיצד להפעיל את המטבח היהודי כדת וכדין, בכל פרטיו ודקדוקיו, ולא עבור הציבור שכשרותו אומנותו ומקצועו – אך עד מהרה, הודות לשורת הנואמים המרשימה, גילו בו ענין והתעניינות גם משגיחי כשרות במפעלי ענק, וממוני כשרות במוסדות ציבור כמו בתי מלון, בתי חולים, צבא ומשטרה, אשר באו להחכים עוד ועוד, להעשיר ידע הלכתי ומקצועי, וגם בכדי להתעדכן בחידושים ובזיופים שהתגלו לאחרונה. ביניהם היו כאלה שהגיעו במיוחד ליום העיון מבני ברק, מבית שמש ומאשדוד. במעמד הובעה תודה לסגן ראש העיר, הרב דוד זלץ, ולחבר מועצת העיר הרב חיים ברגר, על סיועם לקיומו של יום העיון.

מערך השיעורים וההרצאות שהשתרע על פני קרוב לשש שעות רצופות, עמוסות בידע ובהכוונה מעשיים, נגע במכלול של נושאי כשרות העומדים על סדר היום. על חידושים ועל זיופים, על חדשות ועל חשדות, על מכשלות ועל משוכות, על חרקים ועל תולעים. חלק מההרצאות לוו במצגות ובשקפים שהמחישו את הדברים.

בין הנואמים, היו רבנים מכשירים, אשר הודות למומחיותם ההלכתית והמעשית רחבת ההיקף בשדה הכשרות, הם ניצבים בקו החזית מזה רבות בשנים מול מכת זיופים וכזבים מצד המגדלים, החקלאים והיצרנים, בעיקר הפרטיים, מהארץ ומחו"ל, אשר יראת השם, אינה משמשת אור לנתיבתם, וממילא גם אינם רגישים לעוון אכילת מאכלות אסורות, טריפות ושרצים. בנאומיהם העלו צרור קטן של דוגמאות לתרמיות וזיופים שחשפו בעבודת הקודש שלהם, להזיר את כנסת ישראל ממאכלות איסור.

השיעורים נמסרו בידי הגאונים: רבי ישראל ברזובסקי שליט"א חבר בד"ץ אגודת ישראל ובד"ץ ביתר עילית, רבי דוב לנדא שליט"א מומחה בעל שם בכשרות המזון, רבי משה ויא שליט"א בעמח"ס בדיקת המזון כהלכה, רבי אברהם חיים שרייבמן שליט"א מועד הכשרות של בד"ץ העדה החרדית, ורבי שלו' דוב שפיצר שליט"א רב קהילת ברכת יצחק ורב מערכת הכשרות בקדימה-צורן.

השיעורים הוקדשו לע"נ הרה"ג ר' מרדכי יעקב ב"ר דוד אלימלך מילר ז"ל, רו"מ ת"ת הדר ציון, ע"י משפחתו תבלח"ט, במלאת השלושים לפטירתו.

בתווך, באמצע השיעורים, הציגו המשתתפים שאלות וקושיות, שהתפתחו לדיונים ערים, ולא אחת גרמו לסערת-רוח תורנית בחלל האולם, ועד מהרה היו שראו בכינוס, ולא בכדי, שולחן גבוה לבירורים הלכתיים העומדים ברומו של עולם הכשרות, הנוגע לכל בית יהודי בארץ ובעולם.

תגובה אחת
  1. מה זה פומבדיתא?

השארת תגובה