ליטאי? אין עבורך קבר בירושלים

סיפור מזעזע שהתחולל השבוע ממחיש את המשבר הקשה בסוגיית הקבורה בעיר • גופתו של אחד מחשובי האברכים ב'מיר' המתינה לקבורה עד בוש • מי אשם במצב והאם הליטאים מופלים לרעה?

הרב דב פייבוש ז"ל
הרב דב פייבוש ז"ל

ביום שבת הלך לעולמו הרב משולם דוד ביננפלד ז"ל, אב ל-12 ומחשובי האברכים בישיבת 'מיר'. פטירתו הכואבת נפלה בימי השבעה של חמיו, הרב דב פייבוש ז"ל.

ואם לא די למשפחה באבלה הכבד, נאלצה היא להתמודד בחוסר אונים מול בירוקרטיה של חברה קדישא, כשהם מוצאים עצמם ללא חלקת קבר. למרבה הכאב והאבסורד, המשפחה נאלצה להלין את גופת המנוח.

הסיפור של משפחת ביננפלד הוא סיפור על כאב וסבל אנושי אך גם סיפורה של תופעה. במספר חוזר של מקרים, נתקלו משפחות ליטאיות בקושי לקבל חלקת קבר ליקיריהן, על פי הטענות בשל הרכב הנהלות החברה קדישא הפועלות בירושלים.

"בהתחלה פנתה המשפחה ל'קהילת ירושלים', החברה קדישא הגדולה בעיר, שהציעה קבורה בקומות, מה שלא מקובל אצלנו", מספר ל'השבוע בירושלים' אחד מידידי המנוח. "אחרי זה פנינו לחברה קדישא של ה'פרושים', שבמקור אמורה להיות הכתובת למשפחות ליטאיות, אבל הם אמרו שהנפטר לא שייך לתחומיהם".

למה אברך ירא שמים לא זכאי לקבורת הפרושים? על פי ידיד המשפחה, זאת בשל "חטאו" בחבישת גערטל ותפילה בנוסח ספרד, מה גם שהוריו לא קבורים בחלקות הפרושים. לחברה קדישא יש הסבר שונה, ראו בתגובה.

באישון ליל, פנתה המשפחה לחבר הנהלת 'חברא קדישא חסידים', שדווקא גילו רצון טוב ותושייה והציעו חלקת קבורה מיידית בהר הזיתים. משיקוליה, בין היתר בשל כך שהחלקה המוצעת לא הייתה בוודאות באזור חרדי, המשפחה ביקשה פתרון אחר.

"למעשה יוצא שהיום, אברך ליטאי שנפטר בירושלים אין לו קבר", מאשים ידיד המשפחה ומביא מספר דוגמאות על קשיים של משפחות ליטאיות. "החסידים שולטים בכל החברות קדישא, גם בזו שאמורה הייתה להיות החברה של הציבור הליטאי".

בדמעות, הוא מתאר את הסבל העצום של האלמנה והילדים, שבשעתם הקשה וכשהמת מוטל לפניהם, מוצאת עצמה מטורטרת ממקום למקום וצריכה לנהל משא ומתן עם שלל גורמים.

בסופו של דבר, נאלצה המשפחה לרכוש בכסף רב חלקת קבר מחברא קדישא פרטית בשם 'אגודת אחים אנשי אמריקה' מיסודם של תלמידי ישיבת מיר, וההלוויה יצאה ביום ראשון להר הזיתים.

אנחנו לא הכתובת

בשיחה עם יצחק גלבשטיין, מנהל חברה קדישא פרושים, מביע הוא הזדהות עם כאב המשפחה, ואומר: "הייתה לי תחושה נוראית, לא ישנתי כל אותו לילה". גלבשטיין מתאר את מצוקת המקום המאלצת אותם להציב קריטריונים מסוימים מאד למי שיזכה לחלקת קבר.

לדברי גלבשטיין, החברה קדישא של פרושים נותנת מענה לאנשים הנמנים על קהילות מייסדיה, כולל חסידויות רבות, כמו גם שהחברה קדישא החסידית קוברת ליטאים. בגלל מחסור בקבורת שדה על פי ההלכה, נקבעו קריטריונים קשיחים, "קריטריונים ברזל, טאבו שאי אפשר לפתוח".

"במקרה של יהודי המשתייך קהילתית לאחד מהכוללים אותם אנחנו משרתים ועל שמם אנחנו בנויים, אם אין לו בני משפחה שטמונים בחלקה אחרת – הוא ייטמן אצלנו. גם אם זה נניח חרדי מנווה יעקב, יוצא אזור ספציפי באוקראינה שאנחנו לא אמורים לשרת, אבל אם הוא לומד בכולל ומשתייך לאותן קהילות, אנחנו נשרת אותו ואצלנו זה יהיה בחינם", אומר גלבשטיין.

הוא מוסיף ומסביר: "לבוא ולפתור בעיה של אדם שהוריו קבורים במקום אחר – אין לנו מספיק מקומות. אותה חברה קדישא שטיפלה בקבורת הוריו ומשפחתו, מחויבת לטפל גם בו, זה שהם טוענים שאין להם קבר בחינם או באדמה? – אנחנו לצערנו לא יכולים לתת מענה לכל הציבור שרוצה קבורת שדה".

במקרה הנוכחי, מסביר גלבשטיין כי הוריו של המנוח וכן חמיו שנפטר באותו שבוע, נקברו בחלקות אחרות, ומשכך, הם אינם יכולים לספק עבורו מענה, שלבסוף יהיה על חשבון מישהו מהקהילה.

את הטענה לפיה הציבור הליטאי מופלה לרעה, דוחה גלבשטיין בנחרצות: "ממש לא. יש להם יותר מענה מהחסידים. אצל החסידים על פי רוב יצטרכו לשלם עבור הקבר, אצלנו למעלה מ-80% מאותם נפטרים שצריכים להיקבר ולא קנו חלקה בחיים – לא משלמים שקל. מי ששייך לפרושים לא ישלם שקל, אצל אחרים לפעמים לא, הרבה פעמים כן".

נמשיך לעקוב, ויעלה את מצוקת המשפחות האבלות. יש לכם זווית אישית? נתקלתם במקרים דומים? שלחו לנו את הפרטים למייל: office@kav-itonut.co.il

7 תגובות
  1. הליטאים בדיוק כמו הספרדים, במקום להתייחס בעניניות למצבים המתפתחים בשטח – טוענים קיפוח…
    אל תפתחו את התיק הזה, כי אחרת נראה שאתם המקפחים הראשיים. בכל התחומים.

  2. כותרת מאוד בעייתית.
    אל תהיו זולים וצהובים כאלו.
    כאילו יש באמת בעיה עם חסידים וליטאים
    כל אחד יודע שיש מצוקת קבורה לכל החוגים וזה אכן עולה מאוד הרבה כסף..
    ולליטאים ייאמר הרפו מתחושת הקורבנות והמסכנות כי כבר יצאתם מכל החורים.

  3. אז בעצם הבעייה לא היתה מציאת קבר אלא מציעת קבר ללא תשלום?

  4. לא מבין. לא מבין. לא מבין.

  5. מצד אחד הוא נגד החברה של חסידים אחר כך נגד החברה של הליטאים אך לפי התגובה של הרב גלברשטיין הרי שהליטאים במצוקת מקומות
    בקיצור הגיע הזמן להעלות את רמת הכתבעם והכתבות

  6. אחדות בעם ישראל. מישהו מצא חיוך? אפילו קטן?

  7. בושה וחרפה כל ההאפליות האלו.
    אנחנו כולנו בריאת בורא עולם.
    איפה אהבת ישראל?? אהבת חינם??.
    כל עם ישראל ערבים זה לזה.
    כולם היו באחדות בהר סיני.
    מזה השנאה הנוראית בימים האלו?
    אל תתפאלו שאחר כך שומעים אסונות.
    זה בגלל הד רים האלו. .
    בושה .בושה. ובושה

השארת תגובה