ובא לישראל אמזון

עכשיו זה רשמי – אמזון נכנסת לישראל ומעלה את העסקים הישראלים על מזבח יוקר המחיה • מפעלים ועסקים רבים חשים מאוימים במקום לחשב מסלול רווחים מחדש • אמזון מבטיחה מחירים נמוכים כמעט בכל תחום ומניות הקניונים בצניחה

אמזון
אמזון

בעוד רבים מאיתנו תוהים מדוע המלחמה ביוקר המחיה לא הצליחה עד כה למרות הבטחות המדינאים, באה אמזון ועושה את מה שהיא רגילה לעשות בעולם, בלי ועדות ובלי שנכריח את עצמנו להאמין בתירוץ הזקן בעולם – "מה שרואים מכאן לא רואים משם".

לכל מי שתוהה מה יקרה ביום שאחרי כניסת אמזון לישראל, התשובה היא תחרות. מה שלא עשו המדינאים תעשה אמזון אחת. הבשורה לצרכנים בישראל היא לא רק באפשרות לקבל את המוצרים עד הבית בחינם בתוך חמישה ימי עסקים לכל היותר, אלא המחיר האטרקטיבי שיוצע לרוכשים מאמזון – שיהיה ברוב המקרים נמוך מהמחיר בו ניתן לרכוש את אותם המוצרים ברשתות החשמל פארם והמזון בישראל.

מזה מספר שנים חברת אמזון עוקבת באדיקות אחר מגמות הצריכה בישראל ומתאימה את עצמה לקראת השוק הישראלי. מאז אוקטובר 2017 הרחיבה החברה את מספר המוצרים הזמינים לישראלים בלא פחות ממיליון פריטים, מה שהביא לה גידול במכירות. מספר ההזמנות מאמזון שהגיעו לישראל עלה בתוך כארבעה חדשים ב-40% והנתונים מראים צמיחה בכל רגע נתון. לאחרונה, אתר אמזון פנה למוכרים ישראלים והזמין אותם להצטרף לתכנית מיוחדת המונגשת בשפה העברית, ולמכור ללקוחות בארץ באתר אמזון מקומי.

את זעקות השבר של היצרניות היבואנים והקמעונאים הישראלים אפשר לשמוע מכל עבר, אבל לא יותר  מזעקות הצרכן הישראלי על שהוא משלם הרבה יותר ביחס למדינות ה-OECD.

איגוד לשכות המסחר ודומיהם המנסים להגן על היצרנים היבואנים והעסקים בישראל, קוראים למיגור הבשורה המרעננת לכיסו של הצרכן הישראלי, אך נראה כי עוד הרבה קודם הישראלי כבר מבין שעם עבודה על המידות אפשר להזמין מוצר שיגיע בעוד שבועיים ולאו דווקא "כאן ועכשיו" – ולשלם הרבה יותר בזול.

האם העסקים בישראל צריכים לדאוג

נבואות הזעם ודמעות התנין של העסקים הישראלים לא מאחרות לבוא, לצורך העניין נגיש לכם מספר דוגמאות שיוכיחו את ההיפך הגמור.

את כניסת אקספון לשוק התקשורת, הגיעה חברה פחות חזירה שהחליטה לכבוש את שוק הסלולר ומבלי שאיש לא ישים לב היא לא מוטטה את חברות הסלולר המתחרות היא פשוט טלטלה את השוק או אז הגיע כחלון והביא לאיזון השוק. כל חברות הסלולר קיימות ואף התווספו להן חברות נוספות כמו רמי לוי גולן טלקום ודומיהם.

אם תרצו דוגמא נוספת בה לא היה מעורב הרגולטור בעשיית הרפורמה ממש – חברת הביטוח AIG האמריקאית שנכנסה לשוק בשנת 1995 וטלטלה את שוק הביטוח, החברה אמנם התבססה בשוק הישראלי אבל הביאה לתחרות של ממש בשל הקונספט של שירות טלפוני, הדומה לביטוח ישיר – ללא סוכני ביטוח, אלא באמצעות מוקדי מכירות ישירים ומערכות מידע מתוחכמות. כניסתן לשוק לא הביאה לחיסול המתחרים, אלא אילצה אותם להתייעל, לשפר את השירות ולהוזיל מחירים.

הודעת אמזון על כניסתה לישראל השפיעה על המסחר בבורסה שם מניות הקניונים צנחו יחד עם מניות רשתות האופנה והחברות המשווקות מוצרים חשמליים.

את החבל אי אפשר להחזיק בשני קצותיו, מצד אחד הרוב המוחץ מאזרחי ישראל הם שכירים שמשוועים ומצפים לראות שיפור ביוקר המחיה אך מאידך אותם שכירים מאוימים בשל כניסת אמזון לישראל, כוחו של השוק נבחן בדיוק כאן, היכן שאנחנו מחויבים ל"ישן מפני חדש תוציאו" כדי שנוכל לרכוש כאן בארץ זבת החלב, קוטג' במחיר שפוי.

אין לנו אלא לברך את אמזון בהצלחה הרבה מעבר למה שהם מצפים מעצמם, רק כך יבינו היצרנים היבואנים והחנויות הקמעונאיות שלכל שבת יש מוצאי שבת ויכיילו את מערכות התמחור שלהם מחדש אחרת הם יפשטו רגל, ועליהם כבר לא ישאר מי שירחם.

דביר כהן, הבעלים של חברת אמזון בקליק המלווה חברות ויזמים ישראלים בענף המסחר המקוון:  "החדשנות היא בהכרה של אמזון במוכרים הישראליים. אמזון פתחה את הפלטפורמה שלה ומאפשרת למעשה לכל מי שיש לו חשבון באמזון להגדיל את קהל היעד שלו ל-9 מיליון ישראלים. זה די קרוב למהפכה, וזהו צעד גדול לצרכן הישראלי ולמוכרים, שיכולים כעת למכור את מרכולתם ללא צורך בחוזי עתק מול גופי הפצה גדולים".

השארת תגובה