נתניהו ויעלון הקפיאו את התוכנית להפרדת התחבורה ביו"ש

ראש הממשלה ושר הביטחון החליטו להשהות את יישום התוכנית שהתכוונה להפריד בין נוסעים ישראלים ופלסטינים בתחבורה הציבורית ביהודה ושומרון

תחבורה ציבורית
תחבורה ציבורית

הביקורות עשו את שלהן. ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון משה (בוגי) יעלון סיכמו היום (רביעי) להשהות את ההפרדה באוטובוסים בין ישראלים לפלסטינים ביהודה ושומרון – זאת לאחר שרק בלילה דווח על התחלת המהלך. הפיילוט, שנועד בין השאר למנוע כניסה של שוהים בלתי חוקיים לארץ, עורר מחאה וביקורת משני צידי הקשת הפוליטית.

על פי התכנית, פלסטינים שנכנסים לישראל ישובו לבתיהם רק דרך אותו מעבר שממנו נכנסו, מבין ארבעה מעברים קיימים – ריחן, הל"ה, אליהו ואייל. לפיכך חזרתם לא תוכל להתבצע ישירות באוטובוס שנכנס לשטחי יהודה ושומרון אלא רק עד למחסום, ומשם באוטובוס אחר.

מוקדם יותר הבוקר תקף השר לשעבר גדעון סער את החלטת חבר מפלגתו, שר הביטחון משה (בוגי) יעלון. "ההחלטה שגויה וגורמת נזק חמור להתיישבות ביהודה ושומרון ולתדמיתה של ישראל בעולם", כתב בעמוד הטוויטר שלו. סער הוסיף וכתב כי החלטה שכזו אינה יכולה להישאר על כנה. "כיוון שברור שההחלטה הזאת תבוטל – כדאי לעשות זאת מהר כדי למזער את הנזק החמור לישראל ולהתיישבות".

ההחלטה עוררה במהלך שעות הבוקר תגובות משני צידיה של הקשת הפוליטית. בין המתנגדים לה, מלבד נציגי מפלגות השמאל והמרכז נמצאים גם אנשי ימין ביניהם גם ראש מועצת יש"ע לשעבר דני דיין, שאמר כי "ההחלטה היא טעות גדולה – זעקותיהם של אלה שבנו גדר כדי שפלסטינים לא יסתובבו לידם ברחוב היא צביעות גדולה. אני נגד שתי ההחלטות".

ח"כ מוטי יוגב מהבית היהודי גינה את "הלחצים ההיסטריים של השמאל שממשיכים להשפיע על המדיניות". יוגב, שתמך בהפרדה, אמר כי "ההחלטה של שר הביטחון הייתה החלטה מקצועית ולא פוליטית, החלטה שהתקבלה בעקבות ישיבות מטה במשרדו ובעקבות ישיבות מקצועיות שניהלנו בוועדת חוץ וביטחון".

ח"כ אורן חזן (ליכוד) אמר כי הוא "הוכה בתדהמה" בעקבות הודעת ראש הממשלה ושר הביטחון על ביטול ההליך.

ח"כ עפר שלח, יו"ר סיעת יש עתיד, תמה על הזגזוג הפתאומי: "האם זו מדיניות חדשה של משרד הביטחון, לקיים עבודת מטה מעמיקה, לקבל החלטה מטומטמת, לקבל את כל הנזק הבינלאומי והפנימי שנגרם ואז לבטל אותה?". שלח פנה בנושא לסגן שר הביטחון הנכנס, ח"כ אלי בן-דהן, שאמר שלא היה מודע לביטול. גם בדיון בכנסת הודה בן דהן כי לא עודכן: "אני חדש בתפקיד".

ח"כ תמר זנדברג ממרצ אמרה בתגובה כי "כנראה שעבודת המטה לא הייתה עד כדי כך מקיפה, אם היא שונתה תוך כמה שעות, וטוב שכך, כי אין עבודת מטה שיכולה להצדיק אפרטהייד, ולא חשוב כמה ממוסדות הביטחון והמדינה יהיו שבויים בידי כוחות גזענים ושפלים. עד כאן".

השארת תגובה