כרוניקה של מו"מ ידוע מראש

המו"מ הקואליציוני מתנהל במסלול הצפוי של סחבת ללא הפתעות, כשברור מה כל אחד ידרוש ויקבל – מלבד יהדות התורה • הסיבה בגללה הח"כים החרדים צריכים להצטרף לדרישת הקיצוץ בתאגיד 'כאן'

דוד חכם
דוד חכם

המבוי הסתום שנראה השבוע במשא ומתן הקואליציוני בין נציגי הליכוד לשותפות הקואליציוניות העתידיות היה צפוי וידוע מראש.

נתחיל בליברמן, הוא תמיד ידע לשחק את המשחק של הקשה להשגה. ליברמן, שייך לדור הקודם יותר של הפוליטיקה. ולכן משחקי החתול ועכבר שלו כל כך צפויים וידועים. הנסיעה שלו לחו"ל יום לאחר הבחירות, הנסיעה שלו הצפויה שוב בימים הקרובים, וכנראה עוד כמה משפטים של איומים שמאחוריהם אין ולא כלום, משפטים שנשמע שוב ושוב בימים הקרובים, שאין להם שום משמעות מעשית. ליברמן יודע שאין לו צ’אנס ללכת שוב פעם לבחירות אחרי שניצל בעור שיניו מאחוז החסימה.

נעבור לכחלון, הכוח שלו במיקוח הוא קטן. במיוחד אחרי שקיבל הבטחה מראש הממשלה לקבל שוב פעם את תיק האוצר. (לא ברור לי למה כחלון מתעקש על התיק הזה שלא ממש הוסיף לו אהדה בציבור, מה גם שככל הנראה הולכים לקיצוץ רציני מאוד בגלל הגירעון שיש בקופת האוצר) כוחו לא יהיה חזק כמו בממשלה הקודמת, לכן יש להניח שבימים הקרובים נראה אותו כבר מתיישר עם הליכוד, אולי הוא יצטרף לליכוד ואולי לא, אבל כוחו אינו גדול כאמור.

נעבור לסמוטריץ׳ והרב רפי פרץ, גם להם יש דרישות גבוהות מאוד יחסית למפלגה המונה חמישה מנדטים, הדרישה שלהם למשרד המשפטים מלא מלא בנוסף למשרד החינוך מלא מלא ייתכן ותתקבל, אבל גם אם לא תתקבל הדרישה, אין להם את הפריבליגיה להכשיל הקמת ממשלת ימין.

נעבור לש"ס, שם המצב נראה הרבה יותר חלק ופשוט. אריה דרעי שהיה הראשון להודיע על תמיכה חד משמעית בנתניהו קוצר כעת את הפירות. יחסיו עם נתניהו הרבה יותר טובים מבעבר, ולכן יש להניח שש"ס תשוב לשלוט במשרד הפנים, הנגב והגליל, דתות, ואולי עוד איזה תופין אחד או שניים. מה גם שלא נראה שיש קשיים מיוחדים במו"מ בין שתי המפלגות הללו. (לא מהפגישות הרשמיות של הצוותים אני מתרשם כך. המו"מ האמיתי בין ש"ס לליכוד, כמו בין שאר המפלגות, מתקיים בחדרים ומקומות הרחוקים מעיני הציבור והתקשורת).

נעבור ליהדות התורה, שם המצב הוא קצת מורכב יותר. ביהדות התורה עדיין שיכורים משמונת המנדטים שהם קיבלו, ולכן גם יש אצלם בלבול די גדול במה לדרוש מנתניהו. ינהגו חכם שם ביהדות התורה אם ישבו בינם לבין עצמם ויחליטו באמת מה הם רוצים להשיג תכלס. אחרי הכל ביהדות התורה זו מפלגה של שמונה ראשים והם רק יכולים לקנא באחותם הגדולה ש"ס, בה זה שמונה מנדטים של איש אחד שקוראים לו אריה דרעי. ביהדות התורה זו מפלגה של שמונה מנדטים של שמונה אנשים. לסיכום, אין צורך להתרגש מהקשיים במשא ומתן הקואליציוני, זה הכל למראית עין. בקרוב תוקם ממשלה שבה יהיו חברים כל 'הקשים להשגה' של היום.

לקצץ לתאגיד

במהלך השבוע פורסם שאחת הדרישות של הליכוד מהשותפות העתידיות היא קיצוץ רציני של חמש מאות מיליון שקל בתאגיד השידור הציבורי. צריך להבין, תאגיד השידור שהוקם, הוקם בחטא. הוא הוקם בגלל כל תחלואיה של רשות השידור. התאגיד קם מתוך רצון להקים שידור ציבורי נקי, חף מכל הסקנדלים ששמענו חדשות לבקרים ברשות השידור.

כשנסגרה רשות השידור, כל הפוליטיקאים הבטיחו לעובדים ברשות השידור שהם יעשו ככל יכולתם על מנת שהללו לא יאבדו את מקור פרנסתם. היו הרבה מאוד הבטחות לאותם אנשים שהם יגבו אותם, יעמדו מאחוריהם, וישתדלו מאוד שישולבו כמו שצריך בתאגיד החדש. יש גם חוק בעניין זה שעבר בכנסת. אבל חוק לחוד ומציאות לחוד.

ישנם עובדים רבים ברשות השידור לשעבר שפוטרו במהלך השנתיים האחרונות מהתאגיד מכל מיני סיבות של ״חוסר מקצועיות״. ישנם גם עובדים רבים שנמצאים שם היום ומרגישים שכל חטאם הוא העבר שלהם ברשות השידור, הם (אותם עובדי רשות השידור לשעבר) מפחדים לדבר בקול שמא יבולע להם.

נשים לרגע את עניין העובדים בצד, אני רוצה לדבר גם מהזווית החרדית. יותר מחצי מיליון איש הצביעו לפני כמה שבועות עבור המפלגות החרדיות. הווי אומר ציבור ענק של יותר ממיליון איש שאינו מקבל ביטוי בתאגיד השידור הציבורי. חוץ מכמה עלי תאנה הנמצאים שם בתאגיד (ויסלחו לי החברים שעובדים שם, משתמשים בכם כדי לומר שהנה עושים טובה ומשלבים שם חרדים) אין שום ביטוי לציבור החרדי בתאגיד השידור הציבורי. תאגיד שהתקציב שלו הוא 780 מיליון שקל בשנה, נתן ביטוי לציבור הערבי עם ערוץ רדיו וטלוויזיה משלהם, ואותו הדבר גם לציבור הרוסי.

ומי לא קיבל? ניחשתם נכון, הציבור החרדי. גם תחנת מורשת (גילוי נאות: הייתי משדר שם בעבר תוכנית בוקר) גם היא איננה מייצגת את הציבור החרדי בכלל. שם ניתן ביטוי רחב לציבור הדתי לאומי. המנכ"ל אלדד קובלנץ שיודע היטב שיש צורך בתחנה עבור הציבור החרדי במה שנקרא שידור ציבורי אינו נוקף אצבע בעניין.

משכך, למפלגות החרדיות יש את כל ההצדקה שבעולם לדרוש אחת מן השתיים, או ייצוג הולם לציבור החרדי בתאגיד הציבורי, או פשוט לתמוך ובכל הכוח בקיצוץ רציני בכסף אותו הם מקבלים מהמדינה. כי כאמור זהו שידור ציבורי שמדיר באופן בוטה וגלוי את הציבור החרדי. ושוב יסלחו לי החברים החרדים שעובדים שם.

מסית תמידי

ביום הצהרת האמונים של חברי הכנסת החדשים והישנים כינסו ראשי המפלגות את סיעתם. לכל אחד מהם היה מה לומר. וכשראשי הסיעות מדברים, הם מזמינים את התקשורת כדי להשמיע את הדברים.

שוב פעם בלט בדבריו יאיר לפיד, האיש שחלם ועדיין חולם להיות ראש ממשלה, מה שכנראה לא יקרה לעולם. לפיד, שכל התקומה הפוליטית שלו בנויה על שנאת ציבור אחד במדינת ישראל – הציבור החרדי. כאילו לא למד דבר, כאילו לא הפנים שהסיבה המרכזית לכישלון ממשלת שמאל מרכז היא השנאה שלו לחרדים, ממשיך לפיד בדברי הסתה נגד המפלגות החרדיות על הדרישות שלהם לתקציבים. ממשיך בהסתה נגד בחורי הישיבות.

האיש שלא מפסיק לשנוא ולהסית, מדבר על נתניהו שמפלג את העם, אבל ללפיד 'מותר' להסית נגד הציבור החרדי. על כך הוא גדל, כל ניסיונותיו של לפיד בשנה האחרונה לומר לציבור החרדי שהוא השתנה עלו בתוהו. הלפיד נשאר אותו לפיד, והיאיר היהיר נשאר אותו יהיר.

לאחרונה יצאו כמה וכמה הדלפות מעימותים בתוך קבוצת ווצאפ של אנשי כחול לבן ליאיר לפיד. יש לקוות עבורם, שחברי כחול לבן, שחלק גדול מהם אנשים ערכיים ועתירי זכויות – ימצאו את הדרך להתנער מלפיד. הוא לא יכול להוביל אותם לשום מקום, ממקום של שנאה והסתה נגד ציבור כל כך גדול במדינת ישראל אי אפשר להגיע לכסא ראש הממשלה. אי אפשר גם ככל הנראה להיות חלק מהשלטון.

טוב עשו חברי הכנסת החרדים שלא התייחסו אליו ולאמירות האחרונות שלו. האיש לא רלוונטי כעת. הוא כנראה גם לא יהיה רלוונטי בשנים הקרובות. המסית נשאר אותו מסית, היאיר אותו יאיר. לפיד של שנאה.

תגובה אחת
  1. 8 מנדטים של איש אחד.דרעי?
    אני הצבעתי ותמכתי לאור החלטת מועצת חכמי התורה.לא לאריה אלא למי שהם מינו כשליחים.

השארת תגובה