'פולטיימרים' – קיצור תורים בבתי החולים

התוכנית להשארת רופאים בבתי החולים אחה"צ, צפויה לקצר תורים לבדיקות • בחודשים הקרובים יתוקצבו עשרות רופאים במערכת הבריאות הציבורית מבלי שיוכלו לשלב עבודה פרטית • עלות הפרויקט לשנה הראשונה: כ–80 מיליון שקלים

ניתוח
ניתוח

בתקופה הקרובה צפויים כמאה רופאים העובדים כשכירים ב-11 בתי החולים הממשלתיים להתחיל לעבוד כ"פולטיימרים". במידה והתכנית תצליח התקציב הראשוני יגדל מ 80 מיליון ל 400 מיליוני שקלים ומצבת הפולטיימרים תצמח אף היא לכ 300 רופאים.

כדי להיכלל בפרויקט הפוליטיימרים יצטרכו הרופאים לעבוד 14 שעות נוספות מעבר למשרה הרגילה תמורת תוספת שכר מכובדת של כ 27 אלף שקלים ברוטו לחודש.

התוספת תיקבע בהתאם לתפקיד, למומחיות, למצוקה בתחום מומחיותם ולמיקום – פריפריה מרכז או ישובי קצה. מספר שעות העבודה עליהם יתחייבו יהיו גמישים לחלוקה על פני החודש. סכום זה יצטרף למשכורת הבסיסית של הרופאים, שבמקרה של רופא מומחה מתחיל עומדת על כ־28 אלף שקל בחודש ברוטו.

שיטת הפולטיימרים קודמה במטרה לתגבר את חדרי הניתוח בבתי החולים המתרוקנים ממומחים ורופאים בכירים העובדים בקליניקות פרטיות בשעות אחה"צ והערב, בתקווה כי יתקצרו התורים משמעותית בתחומים בהם המערכת לא יודעת לתת מענה הגיוני לחולים הממתינים בתור למומחה לעיתים אף מספר חודשים.

תכנית הפולטיימרים שהייתה אמורה לצאת לדרך כבר לפני כחמש שנים שאבה תקציב של מיליוני שקלים בשנים האחרונות בהן ניסו במשרד הבריאות להגיע להבנות מול הרופאים ובתי החולים סביב סוגיות התמחור והפרוצדורה, עד להחלטה שהתקבלה במשרד הבריאות – להכניס את התקציב לפרויקט “התוכנית לקיצור תורים לניתוחים".

מהפוליטיימרים הנבחרים תשלל האופציה לקבל עבודה פרטית כך יצא כי הם יקדישו את כל יומם לעבודה במערכת הרפואה הציבורית. מאידך, יוכלו הרופאים המשתתפים בתכנית להגדיל את הכנסותיהם מחלקי משרות בקופות חולים או במסגרת ניתוחים שיבוצעו בבית החולים בתשלום נוסף.

עד כה נחתם הסכם עם בית החולים הממשלתי וולפסון בחולון, ובימים הקרובים צפויים להיחתם הסכמים עם שלושה בתי חולים ממשלתיים נוספים. בעתיד התוכנית צפויה להתרחב גם לבתי חולים ציבוריים נוספים, ובהם בתי החולים של שירותי בריאות כללית ואלו המנוהלים על ידי עמותות.

הפיילוט הנוכחי שילווה על ידי מכון ברוקדייל, הוא צעד נוסף וחלק מפרויקט של משרד הבריאות במטרה לחזק את המערכת הציבורית על חשבון מערכת הרפואה הפרטית.

המכון המלווה ינטר את עבודת ה"פולטיימרים" החדשים, ובין היתר יבדוק את ההספקים של הרופאים הללו בהתאם לצורכי בית החולים שבו הם עובדים, וכן יבדוק את רמת ההשפעה של המהלך על המטופלים.

המהלך יחייב את הרופאים המומחים לכמות מסוימת של ניתוחים בשעות אחה"צ והערב. במשרד הבריאות מעריכים כי בתוך כשנתיים וחצי הגוף המקצועי שילווה את התכנית יצליח לגבש מסקנות על יעילות הפיילוט, ובהתאם לכך יוחלט אם התכנית תורחב או שוב תרד אל המרתפים יחד עם אלו שהמתינו זמן ארוך מדי לטיפול הולם במסגרת הרפואה הפרטית.

השארת תגובה