רכבת הטעויות במשרד התחבורה, והפעם: מכרז ללא מכרז

מדינת ישראל פרסמה מכרז ריק • שר התחבורה הבטיח ב-2016 אבל ה"מינהלת" שהקים נרדמה לשנתיים וחצי • הנתצי"ם והתחנות בגוש דן שאמורות היו לקום ואינן – תמונת מצב עגומה

רכבת
רכבת

במאי 2016 שר התחבורה ישראל כץ הבטיח למאות אלפי הנהגים הישראלים שעושים מדי יום את דרכם מקצוות הארץ למטרופולין גוש דן, כי בתוך חמש שנים תוקל מצוקתם. מה שהבטיחו בזמנו הן השר והן גורמים במשרד האוצר, כי עד 2021, ייסללו שלושה נתיבי אגרה בכניסות לתל אביב מהכיוונים – דרום, מזרח וצפון, שיפעלו במתכונת דומה לנתיב המהיר הקיים בין מחלף שפירים לקיבוץ גלויות. לצדם, כך הוחלט, יוקמו חמישה חניוני "חנה וסע", שיציעו לבאים בשערי המטרופולין 24 אלף מקומות חניה והסעות חינמיות לפנים העיר תל אביב.

הפרויקט תוקצב, ואף הוקמה מינהלת ייעודית בחברת נתיבי איילון – עברו יותר משנתיים וכלום לא קרה. וכך לפני כשנה החלה הביקורת על המהלך שזכה להסכמת הרגולטורים המעורבים מה שהביא את חברת נתיבי איילון לפרסם בינואר 2019 את המכרז הבינלאומי עליו דובר בשנת 2016 אלא שמתברר כי המכרז שפורסם לא הכיל את דרישות החברה.

לפני כשלושה חודשים פורסם המכרז בהיקף של כ 2 מיליארד שקלים להקמת המערך של שלושת נתיבי האגרה המהירים בכניסה לתל אביב, אלא שמתברר כי המדינה פירסמה מכרז "ריק" ולא העבירה לקבוצות הבינלאומיות המתמודדות על הזיכיון, את דרישות הפרויקט.
#מכבישי אגרה לתחנות אוטובוסים

לאחרונה פורסם כי חברת נתיבי איילון מקדמת תוכנית לשינוי של 300 עד 500 תחנות ביניים של אוטובוסים בערי מטרופולין גוש דן בהשקעה של כ 100 אלף שקלים לתחנה. עיקר התקציב מיועד להתקנת מסכי מידע ומגע דינמיים. ההשקעה הראשונית תגיע ל–50 מיליון שקלים, אולם מבחינת הנושא במדינות מתקדמות ברחבי העולם, ספק אם המהלך אכן ישפר את השירות לנוסעים.

מדובר במהלך חלקי מתכנית גדולה שנקראת "מהיר לעיר", פרויקט שמטרתו המקורית לייצר תכונה רציפה בגוש דן של נתיבים עם העדפה לתחבורה ציבורית (נת"צים), כדי לשפר את המהירות, התדירות והדיוק בלוחות הזמנים של השירות. הפרויקט תקוע יותר משלוש שנים בשל מחלוקות בין הגופים השותפים למהלך, בין היתר לגבי מיקום הנת"צים. בינתיים, החברה משקיעה מיליוני שקלים במסכים מיותרים שיוצבו בתחנות גוש דן, ויציגו את אותו מידע מוגבל שנגיש כולו בטלפון הסלולרי.

השארת תגובה