ההנחות לא הגיעו ללקוחות – רשתות המזון ישלמו קנס

יבואני מזון ניצלו את הקלות המיסים אך לא גלגלו את הרווח לצרכן • משרד הכלכלה יחלט ערבויות בהיקף של יותר ממיליון שקלים משש חברות • משרד הכלכלה: ההטבה הניתנת ליבואנים בפטור ממכס – נועדה להגיע לצרכנים

סופרמרקט (אילוסטרציה - אין קשר לכתבה)
סופרמרקט (אילוסטרציה - אין קשר לכתבה)
עכשיו באשדוד: דירה החל מ-1.100.000 ש"ח

המאבק של הממשלה ביוקר המחיה מאז קיץ 2011 לא הצליח להניב הישגים מרגשים בהתאם למטרות שהציבו פוליטיקאים שוחרי כותרות. המזון בישראל עדיין יקר בכ – 25% ביחס למדינות ה –  OECD אך למרות כישלונות ביישום החלטות הועדות שהוקמו לשם כך, המדינה ממשיכה לעשות את אותן טעויות מבלי שיקום מבוגר אחראי ויניע מהלכים מרחיקי לכת שאיש לפניו לא העז לעשות כמו פתיחת השווקים לתחרות חופשית ולו לתקופת ניסיון, כחלופה לקידום פתרונות מוגבלים המייצרים אפס תוצאות ועשרות עבריינים.

בהתאם להסכמים בינלאומיים, לצרכי המשק ובהתאם ליעדי המשרד לטיפול ביוקר המחיה ופתיחת השווקים לתחרות – משרד הכלכלה והתעשייה מחלק מדי שנה, בהתאם להחלטת הממשלה, כ-150 מכסות פטורות ממכס, בהן מכסות פטורות ליבוא גבינות קשות, בשר טרי, וחמאה – המחולקות בהליך תחרותי לחברות המתחייבות למחיר הנמוך לצרכן. ההטבה הניתנת ליבואנים בפטור ממכס – נועדה להגיע לצרכנים, אך בשל כשלים לא מעטים בחוק המזון ובהקלות המיסוי שמעניק משרד הכלכלה מעת לעת, היבואנים מנצלים את המומנט ולא מגלגלים את ההטבה לצרכן.

לאחרונה, בתום בדיקה מקיפה של עמידה בתנאי היבוא ומכר המוצרים במכסות פטורות ממכס, ולאחר הליך שימוע – הטיל משרד הכלכלה על החברות המפרות – חילוט ערבויות.

איך זה עובד?

בהליך התחרותי ליבוא בשר טרי, 2018, התחייבו היבואנים ליבוא 95% מהמכסה בה זכו ולמכור לפחות 27% ממנה כבשר טחון, במחיר שאינו עולה על המחיר לו התחייבו בהצעתם בהליך. בהליכים התחרותיים ליבוא גבינות קשות וחמאה, התחייבו היבואנים למכור 80% מהמכסה בה זכו, במחיר שאינו עולה על המחיר לו התחייבו בהצעתם, תוך 12 חודשים מיום קבלת המכסה.

הליך תחרותי בשר – היקף מכסה כולל שניתנה בשנת 2018 – 13,620 טון. מסיכום הביקורת לשנת 2018 עולה כי חברה אחת (מתוך 3), חברת "בלדי" לא עמדה במחויבותה הן לניצול המכסה בה זכתה והן בשיעור מכירת הבשר הטחון מתוך כלל המכסה. תגובת חברת "בלדי" לא התקבלו במשרד ובהתאם לנוסחה שנקבעה, גובה החילוט בו תחויב החברה עמד על 99,325 ₪.

הליך תחרותי גבינות קשות – היקף מכסה כולל שניתנה בשנת 2018 – 6,140 טון. הבדיקה התבצעה ביחס להקצאה שניתנה בסוף שנת 2017 והסתיימה בסוף שנת 2018. מסיכום הביקורת לשנת 2018 עולה כי שלוש חברות (מתוך 6) לא עמדו בהתחייבות.

חברת מרב מזון (אושר עד)  – החברה הפרה את התחייבותה למכור את כל הכמות במחיר בו זכתה במכרז. הוועדה החליטה, בהתאם לנוסחה המשקללת את שיעור ההפרה, על חילוט בגובה של 38,489 שקלים.

רמי לוי שיווק השקמה – הוועדה מצאה כי החברה מכרה אמנם למעלה מ- 50% מהמכסה המקורית שקיבלה אולם לא עמדה בהתחייבותה למכור לפחות 80% מהמכסה כנדרש. לפיכך, הוחלט על חילוט בגובה 202,333 ₪.

חברת מוצרי תמיר – החברה לא שיתפה פעולה עם הליך הביקורת ולא העבירה חומרים כנדרש וכפי שהתחייבה לשם בקרת ניצול המכסה. לפיכך, הוחלט על חילוט מלא של הערבות שהופקדה על ידי החברה, בסך של 500,000 ₪. במידה והחברה תעביר את החומרים עד 7 ימים מיום קבלת ההחלטה, תשקול הוועדה, בהתאם לנתונים, את צמצום הערבות שתחולט.

הליך תחרותי חמאה – היקף מכסה כולל שניתנה בשנת 2018 – 1,150 טון. הבדיקה נעשתה בהתייחס להקצאה שניתנה בסוף שנת 2017 והסתיימה בסוף שנת 2018. בבדיקת ההליך ליבוא חמאה בפטור ממכס, נמצא כי 2 חברות מתוך ה-3 שזכו בהליך, לא יישמו את מטרתו. הבדיקה העלתה כי חברת גולדפרוסט (וילי פוד), לא עמדה בהתחייבותה למכור לפחות 80% מהמכסה כנדרש, אך מכרה למעלה מ-50% מהכמות ולכן החליטה בהתאם לכך הוחלט על חילוט של כ-133 אלף שקל.

מכרזי המכסות נועדו להשיג 2 מטרות, טיפול ביוקר המחיה ומניעת קריסה של משקים חקלאיים תוצרת הארץ. התוצאות לא מרשימות במיוחד – יוקר המחיה לא יורד ומשקים חקלאיים שורדים בקושי, שלא נדבר על אלו שנסגרו בשנה האחרונה.

הניסיון לשמור על שני קצוות החבל נכשל שוב ושוב מה שמחייב פתרונות יעילים יותר. בשיחה שלי עם בכיר בענף הקמעונאות התוודה הנקנס ובגילוי לב אמר "לפעמים זה שווה להפר את תנאי המכרז".

השיטה שהופכת את השוק ל"שוטרים וגנבים"

בסוף שנת 2018 פרסם מרכז המחקר והמידע של הכנסת דו"ח על יוקר המחיה שמבוסס על נתוני ה OECD הדו"ח מעלה כי רמות המחירים הגבוהות ביותר בשוק המזון הם בחלב, בגבינות ובביצים, שהם ענפים בהם הפיקוח הממשלתי נחשב להדוק ביותר. מהדוח ניתן להסיק את ההוכחה הכואבת על המחיר הגבוה שמשלמים הצרכנים הישראלים על תכנן ושיטת פיקוח שפשוט לא מוכיחה את עצמה.

השיטה שכביכול שומרת על היצרנים הישראלים הוכחה כלא יעילה עבור המטרה לשמה הגיעה לעולם, הופכת יבואנים לעבריינים תוך התעלמות מוחלטת מניסיון העבר מה שאומר כי ייתכן והיא מונעת על ידי שיקולים זרים מכיוון שלפני אכיפת הסכמי המיסוי עם היבואנים היינו מצפים ממשרד הכלכלה לאכוף את סעיף …. לחוק המזון המחייב את רשתות השיווק להפעיל אתר נוח בו יוצגו מחירי המוצרים באופן אוטומטי וקריא, הייתי מצפה ממשרד הכלכלה לאכוף את חוק השקיות המחייב עסקים "מסוימים" לגבות תשלום עבור השקית בסופר, כי אם רשתות השיווק ימשיכו להטל בנו – זה לא משנה כמה קנסות ישלמו אזובי הקיר.

אז נכון שלא מעט סעיפים מחוק המזון נותרו ללא ביצוע מצד הרשתות וללא אכיפה מצד המשרד, אך יחד עם זאת נקווה ונאחל לעצמנו שר אוצר ושר כלכלה קשובים לפרט, שיסתובבו עם היועצים הנכונים שיביאו אליהם את מצוקת הפרט בקדנציה פורה שכולה תהיה אכיפת החוקים שהם עצמם העבירו בקדנציה הקודמת כדי שסופסוף נראה את האור בקצה יוקר המחיה.

דני טל, מנהל מינהל יבוא ויו"ר ועדת המכסות: "משרד הכלכלה והתעשייה יגביר בשנה הקרובה את האכיפה בשווקים על מנת לוודא שהמחירים הנמוכים להם יתחייבו היבואנים ורשתות השיווק בעת קבלת המכסות ישמרו. גם נפעל לצמצום חלקן של המפירות בקבלת מכסות עתידיות בהתאם להיקף ההפרה שלהן".

השארת תגובה