אלו שני הסורים שישראל תשחרר

במהלך החג נחשף כי ראש הממשלה הגיע להסכם במסגרתו ישוחררו שאני אזרחים סורים בתמורה להשבת גופת זכריה באומל לקבורה בישראל – האופוזיציה כועסת

זכריה באומל
זכריה באומל

בעקבות העברת גופת זכריה באומל תשחרר ישראל מהכלא שני אסירים. מדובר בחמיס אחמד (35), פעיל פת"ח ותושב מחנה הפליטים ירמוכ שבסוריה.

הוא נתפס באפריל 2005 בגין נסיון לבצע פיגוע הסתננות לבסיס צה"ל בדרום רמת הגולן ופגיעה בחיילים. לאחר שאחד מקציני צה"ל הצליח להשתלט עליו, נעצר אחמד וסיפר שתכנן לחטוף חייל. הוא נשפט למאסר עד שנת 2023.

האסיר הנוסף הוא זידאן טויל (57), תושב ח'דר שבסוריה, שכלוא בישראל לאחר שהורשע בהברחת סמים. טויל עצור מיולי 2008 וצפוי היה להשתחרר ביולי הקרוב.

לפני שלושה שבועות נטמן באומל בבית העלמין הצבאי בהר הרצל, 37 שנים אחרי שהוכרז כנעדר בעקבות קרב סולטן יעקוב. לפי דיווחים ערביים, הגופה נמצאה במחנה הפליטים ירמוכ ליד דמשק

קרב סולטן יעקוב התנהל בין כוחות צבא סוריים לכוחות ישראליים ביומו השישי של מבצע שלום הגליל (ב-11-10 יוני 1982). בסיום הקרב נמנו 20 הרוגים בין חיילי צה"ל, עשרות פצועים ושישה נעדרים. עם מציאת גופתו של באומל, נותר לא ידוע גורלם של שניים מהנעדרים – יהודה כץ וצבי פלדמן.

שחרור המחבלים לא נעשה באמצעות 'הסכם' עליו הצביעו שרי הממשלה. כי אם באמצעות חנינה עליה חתם הנשיא לאחר אישור היועץ המשפטי לממשלה.

בית הנשיא בירושלים הבהיר את שחרורם של שני המחבלים בעסקת באומל.

"משהגיע הנושא אל שולחנו של הנשיא ובשל הנסיבות, פנתה מחלקת החנינות של בית הנשיא לקבלת חוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה לאישור המהלך.

משהמהלך אושר על ידי היועץ המשפטי לממשלה הפעיל הנשיא את סמכותו לחנינה על פי חוק יסוד נשיא המדינה".

השארת תגובה