דרישה מנתניהו: להתחייב לא לקדם את חוק החסינות

בשבועות האחרונים נשמעו אמירות של גורמים במערכת הפוליטית לפיהן יש לקדם חוקים שונים שמטרתם להעניק לרה"מ חסינות מפני העמדה לדין בתקופת כהונתו. בין היתר, הוצע לתקן את חוק החסינות כך שלח"כ תהיה חסינות אוטומטית שעל מנת להסירה יידרש היועמ"ש להגיש בקשה מיוחדת. כמו כן עלו השערות בדבר ניסיונות לקדם את "החוק הצרפתי" שמונע פתיחה של הליך פלילי, לרבות חקירה נגד ראש ממשלה מכהן, ייתכן שאף באופן רטרואקטיבי, על חקירות שכבר נפתחו כך שתימנע האפשרות להמשיך בהליך פלילי כנגד רה"מ המכהן .

במכתב ששוגר, התנועה מברכת את רה"מ על כך שהוטל עליו להרכיב את ממשלת ישראל ה-35, אך פונה אליו בדרישה שיצהיר באופן פומבי כי לא יפעל לקידום חקיקה על ידי הכנסת ה-21, שמטרתה למנוע או לעכב את האפשרות כי יוגשו כתבי אישום בפרשות בהן החליט היועמ"ש להגיש כתב חשדות כנגדו. כמו כן דורשת התנועה כי במסגרת המו"מ הקואליציוני, יבהיר רה"מ לכלל המפלגות כי לא יהיה שותף לקידום חקיקה שכזו.

מהלכים לקידום חקיקה פרסונאלית והחלתם באופן רטרואקטיבי על מנת למנוע העמדה לדין, אם יחליט היועמ"ש שישנה תשתית ראייתית ועניין לציבור בהגשת כתבי אישום, פוגעים באופן אנוש בעקרון שלטון החוק; פוגעים באמון הציבור בנבחרי הציבור ומותירים בלבו ספק בהיותם נאמניו של הציבור; פוגעים באופן קשה ביותר באמון הציבור במערכת המשפט ואכיפת החוק.

כל קואליציה שתקום כעת, צריכה להצהיר באופן פומבי כי לא תפעל על מנת למנוע בירור עניינו של חבר כנסת זה או אחר על ידי מערכת אכיפת החוק ומערכת המשפט – על מנת לשמר את אמון הציבור בקואליציה, ועל מנת להוכיח כי יסודות הדמוקרטיה ושלטון החוק עומדים לנגד עיניה.

לאור כך אנו דורשים מרה"מ נתניהו להודיע ברבים כי לא יפעל לקדם תיקון לחוק החסינות, או להחיל את "החוק הצרפתי" או לחוקק כל מנגנון אחר שנועד למנוע הגשת כתבי אישום בעניינו. אנו מבקשים שרה"מ יודיע בפומבי כי יפעל להוכיח את חפותו בתוך המנגנון החוקי הקיים, ולא ישתמש בקואליציה ובכנסת על מנת למנוע העמדתו לדין, במידה ויוחלט על ידי היועמ"ש לאחר השימוע להגיש נגדו כתבי אישום.