האריה ששאג והמפלגה האבודה

ההישג המדהים של ש"ס רשום אך ורק על שמו של דרעי, ממש כמו שבמקרה של כישלון היו כולם מגלגלים את האחריות עליו • הכישלון של 'כחול לבן' נעוץ כבר בתחילת הדרך, בחיבור ללפיד # וגם: מי יחליף את אבי גבאי בראשות העבודה ומה יעלה בגורלו?

דוד חכם
דוד חכם

הישגה המדהים של ש"ס בבחירות הללו הוא ניצחון השאגה של אריה דרעי. עוד לפני שאתייחס לסקרים התלושים מהמציאות בכל הנוגע לש"ס, צריך לשים את הפוקוס על הדבר האמיתי.

דרעי, ניהל את מערכת הבחירות הזו לבד. בעזרת צוות הקמפיין שעבד איתו ומגיע להם שאפו גדול מאוד על עבודה מדהימה. אריה דרעי לטוב ולמוטב ניהל את מערכת הבחירות הזו בהבנה עמוקה ללב של הציבור הספרדי. האחריות של דרעי הייתה לדאוג לכך שש"ס לא תיחלש עוד יותר ממה שהיא כבר היתה (שבעה מנדטים) והוא ניצח בענק. לא רק שהוא הביא את ש"ס למקום שהיא לא היתה בו מאז בחירות 1999 – המפלגה השלישית בגודלה בכנסת – הוא הצליח גם לקבע את עצמו שוב כמנהיג הבלתי מעורער של הציבור הספרדי.

דרעי ניסה בכל כוחו להחזיר את כל הציבור הספרדי להיות תחת הנהגה אחת בבחירות הללו. הוא הרחיק בוויתורים מרחיקי לכת לאנשי כיסא רחמים, ניסה בכל הכוח לסיים עם אלי ישי בטוב. אבל לא רק כיסא רחמים והרב מאזוז, הוא גם חזר לדבר אל קהל המסורתי, אל בעלי התשובה, אל המתקרבים ליהדות. בעזרתם של אנשי רוח שונים שאינם מתערבים בבחירות הוא הצליח להגיע לאותו ציבור.

דמיינו לעצמיכם שש"ס היתה יורדת ולו במנדט אחד, כל העיתונאים החרדים שעכשיו מהללים ומשבחים אותו היו אומרים שדרעי הביא את ש"ס לשפל של כל הזמנים. כל מערכת הבחירות הזו היתה רשומה על שמו של אריה דרעי, והוא ידע זאת היטב.

הגאווה הספרדית חזרה עם היוודעו תוצאות הבחירות. על אף שנתניהו הצליח לנגוס ולקחת קולות רבים מש"ס, דרעי לא וויתר. מי ששמע אותו בשבוע האחרון למערכת הבחירות שמע אריה ששואג. כשדרעי שואג הוא עושה זאת הכי טוב שיש. שלא תטעו, קמפיין הגוועלד שהוא עשה לא היה משחק. הציבור האמין לזעקות השבר של אריה דרעי כי הם באו ממקום אמיתי. האמירה שלו השבוע לפיה הוא לא ימהר לרוץ יד ביד עם דגל התורה יותר, הוסיפה לו הרבה מאוד קולות.

בסוף בסוף, הציבור הספרדי רוצה להזדהות עם מפלגה המייצגת אותו. מפלגה שמטפלת בבעיותיו הרבות. הציבור הספרדי אינו יכול לסבול עוד תחת האפליה הבלתי פוסקת של מוסדות החינוך האשכנזים. הצלת מפעלו של מרן שהיה בסכנה זה לא רק סיסמה. דרעי ידע לדבר היטב לציבור הספרדי והוכיח שוב פעם שבכל מה שקשור לציבור הספרדי הוא יודע לדבר אליו הכי טוב שיש.

ועכשיו לסקרים, מקווה מאוד שכולנו נזכור את הבולשיט הגדול שבסקרים הללו שיבואו עלינו שוב פעם במערכת הבחירות הבאה. לא היה סקר אחד שנתן בשבוע האחרון לש"ס יותר מחמישה מנדטים. היו שטענו שהסקרים בכל מערכות הבחירות האחרונות חזו את ש"ס נכון. זה לא נכון. הם לא דייקו לא לגבי נתניהו, לא לגבי כחול לבן, והטעות הבולטת שלהם היתה לגבי ש"ס. עכשיו כולם מציגים זאת שוב פעם כיום הכיפורים של הסוקרים, אך הציבור ממהר לשכוח. מה שראינו במערכת הבחירות הנוכחית עם הסקרים יחזור על עצמו שוב פעם במערכת הבחירות הבאה.

ובחזרה לשאגה של אריה דרעי, הציבור הספרדי חיכה לזה שהוא ישאג שוב, ודרעי סיפק להם את מבוקשם. ברור לכל בר דעת שאם היה מפץ או איחוד בין שתי המפלגות החרדיות לא היו מצליחים בש"ס להגיע להישג מדהים זה. כאמור מפלגה שלישית בגודלה כמו בבחירות 99, זה נקרא שההיסטוריה חוזרת. כי כשאריה דרעי שואג הוא עושה זאת ממקום אמיתי. אריה שאג מי לא יירא.

לפיד של כישלון

מפלגת כחול לבן הושקה רשמית לפני שבעים יום. מפלגה שבה יש אנשים מצוינים, רמטכ"לים לשעבר ובראשם הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ. גנץ הוא אדם מוערך מאוד, ממלכתי, שהביא הרבה מאוד רוח של תקווה חדשה. ההישג של כחול לבן השבוע עם 35 מנדטים הוא לא משהו שאפשר לזלזל בו. בבחירות 2015 בוז׳י הרצוג וציפי לבני הביאו יחד 24 מנדטים, נוסיף את ה11 של לפיד זה שלושים וחמישה מנדטים. בבחירות שהתקיימו השבוע, הצליח לגנץ להביא הישג מרשים, אבל הישג שלא יכול לעשות איתו כלום. הסיבה לכישלון הזה, היא אחת: יאיר לפיד.

החיבור של בני גנץ עם יאיר לפיד אמנם סיפק לו תשתית של מפלגה שכבר נמצאת בשטח עמוק, מפלגה שיש לה פעילים, סניפים ומטות. אבל מבחינה תודעתית יאיר לפיד נתפס כאויב הגדול של הדת בישראל. זה לא רק המפלגות החרדיות, זה לא רק הציבור החרדי, זה גם המזרחיים המסורתיים שלא יכולים לסלוח ללפיד על השנאה שלו לכל דבר הקשור בדת וביהדות.

החיבור של בני גנץ שכאמור הינו אדם מוערך מאוד, וכמו גם משה בוגי יעלון – איש משכמו ומעלה, עם לפיד הרס להם הכל. ייתכן ואם הם לא היו חוברים ללפיד שכאמור הביא להם תשתית של מפלגה, היינו היום בסיפור אחר לגמרי. לפיד יכול להביא את הציבור שלו בלבד. הציבור שאינו שלו כאמור מרגיש שיאיר לפיד רודף אותו.

לכל פוליטיקאי שעשה טעות יש לו תקומה ודרך לשקם. ללפיד אין. קמפיין השנאה אותו הוא הוביל בשנים האחרונות מאז נכנס לפוליטיקה חרץ את גזר דינו הפוליטי. אין לו שום סיכוי להיות ראש ממשלה אי פעם. לא קם בישראל מנהיג המוביל לשנאה אף פעם. טוב יעשו בכחול לבן האנשים השפויים ששם (ויש שם הרבה כאלו) אם יעשו חשבון נפש עם עצמם וכבר מעכשיו יתנתקו מלפיד השנאה של יאיר לפיד אם הם רוצים למשול מתישהו.

מפלגה אבודה

מפלגת העבודה שכמעט נמחקה השבוע אבודה. אותם שישה מנדטים שקיבל אבי גבאי, זהו שפל היסטורי במפלגה שהקימה את המדינה הזו. אני רואה ושומע את הקולות והרוחות המנשבות מתוך בכירי המפלגה הזו ומה שנשאר ממנה. הם מאשימים רק את גבאי, קוראים לו להתפטר מתפקידו כיו"ר המפלגה. אך אותם בכירים צריכים לומר וביושר, נכון שאבי גבאי צריך לקחת אחריות על ההתרסקות של המפלגה. אך יחד עם זאת, זו מפלגה שבשנים האחרונות לא הפסיקה לאכול את ראשיה מבפנים.

לא יעלה על הדעת שמפלגה עם נבחרת כל כך טובה ומצוינת תסיים בחירות בצורה כזו. גורלו של אבי גבאי כבר נחרץ, הוא מן הסתם יפרוש במוקדם או במאוחר מתפקידו. ואז יבוא יו"ר חדש למפלגה הזו שכאמור לא נשאר ממנה הרבה, וגם לו יעשו חיים קשים.

גבאי טעה כשהחליט להצטרף למפלגה הזו, ייתכן ואם היה הולך למפלגה כלשהי אחרת הוא היה מצליח שם. הבחירה שלו ללכת ולכהן כיו"ר מפלגת העבודה הפילה אותו. אני זוכר שלפני כשנתיים וקצת, פגשתי את גבאי במסדרונות רשות השידור ז"ל, שם אמרתי לו שלדעתי לא יהיה לו קל אם ייבחר לראשות המפלגה, זקני מפלגת העבודה לא יניחו לך כי אתה מזרחי, אמרתי. הוא היה בטוח שעם הרוח הרעננה והחדשה שיביא הוא יצליח להרים את המפלגה הזו. השבוע ראינו את קבורתה של מפלגת העבודה, קשה לי להאמין שאדם בר דעת ומצליח ירצה להיכנס למפלגה זו כיושב ראש. זה עצוב וכואב בגלל שמפלגת העבודה היתה חשובה מאוד בנוף הפוליטי. אבל כנראה שהיא הלכה לאיבוד בשנים האחרונות עד התוצאה המשפילה שראינו השבוע. יהי זכרה ברוך.

השארת תגובה