נחיתת אונס: אל על עוברת להפסד

במקביל לדו"חות שליליים, מנסה אל על לפייס את המגזר החרדי שטרם התאושש מ'טיסת השבת' • בעקבות עלייה בהוצאות ורכישת מטוסי הדרימליינר – שנת 2018 נסגרה בהפסד של עשרות מיליוני דולרים

פגישה במשרדי אל על
פגישה במשרדי אל על
עכשיו באשדוד: דירה החל מ-1.100.000 ש"ח

אל על נוקטת מאמצים לפייס את הקהל החרדי והדתי, שעדיין לא "סלח" לה סופית בשל פרשת "טיסת השבת". בכתבה שהתפרסמה לאחרונה טענה אל על כי היא "קשובה לציבור הדתי יותר מבעבר" מה שיצא לציבור החרדי לשמוע בעשרים השנים האחרונות לא מעט פעמים – אחרי כל תקרית שהוכיחה אחרת, או עד לפעם הבאה.

הנוסעים החרדים מהווים נתח נכבד מהכנסות החברה, בעיקר בקווים לארה"ב וללונדון. משכך אל על לא יכולה להרשות לעצמה להשאיר את המצב על כנו ולהסתכסך עם הציבור הנאמן. אחרי תקרית "טיסת שבת" שטלטלה את אל על, היא ידעה שיהיה עליה לעשות כל שידה מספקת על-מנת לפייס את הקהל החרדי.

בשבוע שעבר אירח מנכ"ל אל על גונן אוסישקין נציגות של 25 חברי "חו"ל מהודר" – קבוצת וואטסאפ בה חלק מהחברים נחשבים למובילי דעת קהל בענף התיירות בציבור הדתי והחרדי מהארץ ומהעולם. במהלך הפגישה, שכללה בין היתר סיור והצצה במטוסים שעוברים שדרוג, אמר אוסישקין "אין לי בעיה להגיד 'סליחה, טעינו' – כי מה שקרה שם לא בא ממקום רע אלא מתום-לב".
אלא שחשוב להזכיר כי בעקבות הסערה שקמה אחרי "טיסת השבת" וההאשמות שהוטחו מכיוון החברה כביכול נוסעים חרדים נהגו באלימות, אל על פתחה בוועדת חקירה, אך את ממצאיה לא פרסמה, כך שקשה לזהות כאן הכרה בטעות.

"לסבא שלי יש בית כנסת"

אמיר רוגובסקי, סמנכ"ל השירות באל על, סיפר באותה פגישה כי הוא מרבה לבקר בחצרות של אדמו"רים, וכי הוא הולך לשיחות עם רבנים ופוסקים חשובים כדי להבין יותר את הציבור החרדי. במהלך פגישת הפיוס המתוקשרת רוגובסקי פירט את המאמצים שאל על נקטה באותה טיסה אל מול הנוסעים החרדים והדתיים, וסיפר כי אל על שיכנה על חשבונה, באותה "טיסת שבת", את הנוסעים במלון באתונה, סידרה להם אוכל כשר מבית חב"ד על חשבונה ובנוסף תרמה 18 אלף דולר לבית חב"ד.

"אל על היא החברה היחידה שמקפידה על כשרות, הכשרות לפסח עולה לנו המון כסף", אמר רוגובסקי מבלי לציין כמה זה עולה 'לנו'.

הוצאות הדלק ומטוסי הדרימליינר העבירו את אל על להפסד שנתי של 68 מיליון דולר.
מהדו"חות של שנת 2018 שפרסמה אל על לפני פחות מחודש עולה כי החברה עוברת להפסד, נוכח עלייה בהוצאות התפעוליות ובהוצאות המימון. בדו"חות נערכת אל על להחרפה נוספת בתחרות במהלך 2019, לאור פרסומים של חברות תעופה זרות על הרחבת פעילותן בישראל.

התחרות העיקרית שהביאה גאולת ה"שמים הפתוחים" על הישראלים באמצעות חברות הלואו קוסט היו אמנם ביעדים לאירופה אליהם מפעילה אל על טיסות ל-26 יעדים, אלא שאל על מתמודדת עם תחרות לא פשוטה גם בקווים למדינות אסיה. בין המתחרות שלה – חברת התעופה היינאן איירליינס הסינית, קתאי פסיפיק –  המפעילה טיסה יומית להונג קונג. אייר אינדיה – החברה היחידה שנהנית מקיצור המסלול באמצעות טיסה מעל שמי ערב הסעודית לדלהי וחברה נוספת מסין שפתחה קו לישראל היא סצ'ואן איירליינס. גם ארקיע הגדילה פעילותה במדינות אסיה והוסיפה לטיסות הישירות לבנגקוק גם קווים להודו.

לא במקרה אל על בוחרת להתמקד בהגדלת הפעילות שלה ביעדים לצפון אמריקה – בקווים הללו היא מתחרה בטיסות הישירות עם יונייטד, דלתא ואייר קנדה, כאשר התחרות בקווים הללו אגרסיבית פחות לאור הביקוש היציב, בעיקר של הקהל החרדי בקווים לארה"ב.

האם אכן נראה שינוי קבוע ביחס לנוסע החרדי? ימים יגידו.

תגובה אחת
  1. לא טסים בשבת מפסידים.
    אבל הרי טיסה של אל-על שמצאתי בשבת:
    logo LY 9251 WARSAW 13/04 11:25 ש
    לפולין – ורשה !!!!!!!!!!!!

השארת תגובה