לקראת החגים: מי זול יותר ואיפה כדאי לקנות

הרשת הזולה ביותר לפני הסקרים יכולה להיות יקרה ביותר עד שתגיעו לקופה • רצף של תקלות בכוונות משרד הכלכלה עלולים לפגוע בכיסכם • חוק המזון – למי הוא באמת עוזר בסיבוב הזה

סופרמרקט (אילוסטרציה - אין קשר לכתבה)
סופרמרקט (אילוסטרציה - אין קשר לכתבה)

בימים האחרונים 'חרש' צוות 'ביזנס' את סניפי הרשתות המובילות בכל הארץ יחד עם נתוני סקרים שהתפרסמו במדיות למיניהן וכללו עשרות מוצרים, המסקנות שעלו מהחריש שביצענו מעלות תהיות לגבי מהימנות הנתונים 5 דקות לאחר פרסומם… בנוסף, אנחנו לא מתעלמים מכך שאותה רשת יכולה למכור את אותו המוצר במחיר שונה מעיר לעיר או ממתחם למתחם, ושלא לדבר על אתר השוואת המחירים של משרד הכלכלה שנוטע תוצאות שאיש לא יכול להתחייב אליהן.

בשנת 2015, עת נכנס לתוקפו חוק המזון, חויבו הרשתות הגדולות להעביר מחירים בזמן אמת לאתר מיוחד שבנה משרד הכלכלה לצורך כך, היה נדמה כי הגיעה השעה להפסיק ולערוך סקרי שוק עבור הקוראים, אך נראה כי השמחה הגיעה מוקדם מדי. אתר משרד הכלכלה עתיר בקישורים לא ברורים לקבצי המחירים של הרשתות ומי שבאמת יודע לקרוא קבצים מהסוג הזה הם רק הרובוטים של האתרים כמו פרייסז או מיי סופרמרקט שמביאים את הסל המשתלם ביותר לאחר שאספו נתונים באופן שאיש נורמלי לא יכול לבצע.

הרשתות גייסו מומחי טכנולוגיה והחלו להפוך את חובתם לשדר מחירים למניפולציה על גבו של הצרכן. הרשות להגנת הצרכן לא מפקחת על שידורי המחירים מצד הרשתות ולא מטילה סנקציות לרשתות שאינן עומדות בחוק ואינן מפרסמות מחירים במשך שבועות ואפילו חודשים.

לאחרונה פרסמנו את הכוונות הטובות של משרד הכלכלה בכך שהוא מדלג על עניין חוק שקיפות המחירים ופרסומן כשהחל לבצע סקרי שוק אחת לחודש באמצעות "סל הדגל ההשוואתי", באמצעות המועצה לצרכנות ובהתבסס על נתוני אתר פרייסז. מדובר בסקר שהוא מלא בבעיות. לדוגמא: השוואת מחירים אמיתית מחייבת הימצאות פריטים זהים בכל הרשתות והסניפים הנבדקים. ומה אם חסר? המועצה הישראלית לצרכנות משתמשת במקום זה במחיר הממוצע של המוצר בכל הרשתות. סקירה אמיתית – אין כאן. כששר הכלכלה אלי כהן נוכח לתקלה וחוסר הבהירות שלא נאמר חוסר דיוק, הוא הודה כי ישנם ליקויים אבל המליץ לנו להסתכל על חצי הכוס המלאה שטובה מהריקה, יש שיטענו  "יותר טוב כלום מכמעט".

סקר חודש מרץ

המועצה לצרכנות בדקה את סל חודש מרץ 2019 לקראת חג הפסח וממנה עולה כי הסל של רמי לוי הוא הזול מבין הרשתות שנבדקו. הסל הנבדק כולל 68 מוצרים מקטגוריות שונות, בהן חלב ומוצריו, לחם, מוצרי בשר ודגים, מזון יבש, פירות וירקות ומוצרי טואלטיקה וניקיון. סל המוצרים לא כולל את כלל המוצרים הנרכשים אלא את המוצרים הבסיסיים שהם הנמכרים ביותר, ולכן הוא משופע במותגים המובילים. הסל לא כולל מותגים פרטיים. בדיקת המחירים נעשית על בסיס דיווחי הרשתות למאגר המחירים. רשתות המזון שנכללו בהשוואה הן הרשתות המוגדרות קמעונאי גדול לפי חוק המזון, ושיעור מוצרי הסל הנמכרים בהן גדול מ-80%.

מממוצע סל המוצרים הבסיסי, שגובש על-ידי משרד הכלכלה והתעשייה והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, עולה כי מחיר הסל בבדיקת המחירים אצל רמי לוי הסתכם בסך של 785 שקלים, אחריו מדורגת רשת ויקטורי, שם הסל הסתכם ב-826 שקלים, אחריה מחסני השוק ושופרסל דיל. בפער שולי לאחר מכן ממוקמות הרשתות יוחננוף ויינות ביתן. כאן המקום לציין כי רשת "אושר עד" לא נסקרה וברוב המקרים על פי הסקרים שערכנו בעבר נמצאה במקום השני אחרי רמי לוי. נתוני הסקר מעלים פער של 28% בין רמי לוי הזול ביותר (785 ש"ח) לרשת מגה בעיר (1,092 ש"ח) היקרה ביותר.

מניתוח הנתונים עולה כי חלה ירידה במחירי הרשתות מאז חודש דצמבר 2018 בשיעור ממוצע של 3.4% – ממוצע סל הקניות בחודש מרץ הסתכם ב-937 שקלים, לעומת כ-970 שקלים בדצמבר, אז החלו הבדיקות של המועצה לצרכנות על ה"סל" המדובר. עוד עולה ממצאי הבדיקה – ברשתות הדיסקאונט נרשמה ירידה של 7% את ההוזלה החדה ביותר למחירי סל המוצרים הנכללים בבדיקה רשמה רשת מחסני השוק – 13%. אצל רמי לוי וברשת ויקטורי נרשמה הוזלה בשיעור של 11%, בשופרסל ההוזלה עמדה בממוצע על 10%. לפי הבדיקה, הרשת היקרה נותרה מגה בעיר שבבעלות רשת יינות ביתן.

לפני שיוצאים לקניות – חשוב לדעת

רוב הרשתות כבר למדו את המניע שלנו ברכישות וחשוב שנזכור את זה ונלמד איך לא לטעות, ולכן ישנם מספר טיפים שכדאי להיצמד אליהם כדי לעבור את הקניות לחג ו'להישאר בחיים'.
ראשית הכינו רשימת קניות טרם צאתכם מהבית, עשו זאת על בטן מלאה והגיעו לרכישה שבעים. הגדירו תקציב מראש בהתאם לצרכים, וכן תקציב "רצונות" – פינוקים. התחילו את הרכישה מהצרכים ובצעו אותה בשעת לילה מבלי שההמון יתן לכם תחושה של אפוקליפסה – מה שמגביר את החשק למלא את העגלה במוצרים שאנחנו לא בהכרח צריכים.

גשו לרשת עליה יש קונצנזוס של "זולה ביותר" אבל זה לא מספיק, גשו לסניף הנמצא באזור בו נמצאות רשתות נוספות, כך תהיו בטוחים שהגעתם לאזור בו מלחמת המחירים תעבוד לטובתכם. אל תצאו מהבית עם כרטיס אשראי, את התקציב שהגדרתם מראש תפרטו לכסף מזומן ואיתו תצאו לקניות. במידה ועברתם את תקציב "הצרכים" הוא יבוא על חשבון תקציב "הרצונות" – הפינוקים.

ראיתם מוצר שמתאים לצרכיכם? בדקו אם אין מוצר זהה שיכול לעלות זול יותר. אל תעמיסו חבילות גדולות לחודש הבא, רכשו את צרכיכם לחג. אל תתפתו למבצעים של אחד פלוס אחד אם לא נראה לכם שתשתמשו במוצר הנוסף בחודש הקרוב. יכול להיות שזה משתלם ממש אבל תמיד תיקחו בחשבון שמעבר למחיר המוצר יש גם את אלמנט ה"מימון" – כמה זמן שילמתם עליו מראש.

חלקו את סל המוצרים שלכם לרכישות במקומות שונים – קרי: במידה ומצאתם חנות המוכרת את מוצרי הבשר במחיר זול מאוד, זה לא אומר שאת יתר המוצרים תמצאו באותו המקום במחיר זול גם כן. חלקו את הרכישה לטואלטיקה, מוצרי בשר, מוצרים יבשים ומוצרים עליהם אתם לא מתפשרים בעניין ההכשר. דבר נוסף וחשוב שכדאי להפנים – הרשתות שנראות ממש טוב וגורמות לכם לחוש כמו בחו"ל יהיו בד"כ הרשתות היקרות ביותר. מאידך, וזה החלק הכי חשוב, לא כל הרשתות שנראות כמו אחרי מלחמה, ויש להן שם של בית כנסת – הן הרשתות הזולות ביותר.

זה לא סוד שרשתות המזון לא אוהבות את הסקרים שאנחנו מבצעים בכל ערב חג, אך כשאין להן ברירה הן מורידות מחירים בשלב בו הסוקרים בפעולה למחירי ריצפה ולאחר פרסום הסקר מעלות את המחירים שוב – כך שהסל שחשבתם שהוא זול עם פרסום הסקר, עלול להתייקר עד שהגעתם ומצאתם חניה, שלא לומר עגלה פנויה, ולפעמים המחיר יכול גם להשתנות כשאתם עוברים מקופה לקופה. מה שאומר שאם השבוע עדיין יתפרסמו סקרים, סביר להניח שבשבוע הבא מחירי סלי המזון ירקיעו גם ברשתות המבטיחות שנמצאות בד"כ בחזית ה"זולות מכולן".

השארת תגובה