יעקב ליצמן: "הליכוד חזר בתשובה"

רגע לפני הבחירות, מסביר יו"ר 'יהדות התורה' יעקב ליצמן את מאבקו האישי בלפיד, מדבר על עתידו הפוליטי ומחדד הבדלים בין הבחירות הנוכחית לבין 6 מערכות בחירות קודמות בהן התמודד

חבר הכנסת יעקב ליצמן
חבר הכנסת יעקב ליצמן

הוא אמנם לא מחזיק בתואר זקן הח"כים החרדים, אבל אין ספק שיו"ר 'יהדות התורה' יעקב ליצמן הוא מוותיקי המערכת הפוליטית שכבר ראה מערכות בחירות רבות, עליות ומורדות, קואליציות ואופוזיציות.

רגע לפני הבחירות, ביקשנו מסגן השר יעקב ליצמן לתאר במה שונה מערכת הבחירות הנוכחית מקודמותיה, האם תמיכת אלי ישי במפלגתו מבשרת שינוי היסטורי או 'דיל' נקודתי, איך תיראה הממשלה הבאה מנקודת מבטו, והאם זו לו הקדנציה האחרונה בתפקיד.

בישורת האחרונה שלפני הבחירות, מהו הדבר שלדעתך צריך לחדד כלפי המצביעים המתלבטים, מה היית רוצה לומר להם?

"מדובר בעת מבחן ליהדות החרדית. כל אדם חרדי שמתלבט האם להצביע ליהדות התורה או למפלגה לא חרדית – שייזכר מה היה כאן בקדנציה של לפיד ונתניהו. שיזכור את הגזירות ואת הפגיעות בכל היקר והקדוש לנו. ללא כוח אמיתי וחזק הסיטואציה הזו עלולה לחזור עלינו".

אתה עומד בפתח מערכת הבחירות השביעית שלך – במה לדעתך שונה המערכת הנוכחית מקודמותיה? מה מייחד אותה והאם אתה רואה בה קריטיות יותר מבחירות עברו?

"תמיד הינו צריכים להסביר ולהפחיד מפני מה שצפוי לנו אם נקטן או נהיה חסרי השפעה. הפעם אנו יודעים מה עברנו בעבר הקרוב ולא נרצה להיות בו שוב".

הקרב המרכזי בבחירות 2019 מתמקד בין ראש הממשלה נתניהו לבין המועמד מטעם 'כחול לבן' בני גנץ. מלכתחילה הקים גנץ את 'חוסן לישראל' ובהמשך חבר ל'יש עתיד', מהלך שמגביר את סיכוייו לגבור במנדטים על 'הליכוד', ומאידך, מרחיק את המפלגות החרדיות שרואות בלפיד דין אדום.

יאיר לפיד הוא לא הפוליטיקאי הראשון שעשה חיים קשים לנציגות החרדית, אך נדמה שהוא הראשון אותו סימנו המפלגות החרדיות באופן אישי, כמי שלעולם לא ישתפו איתו פעולה ולא ישבו עמו באותה ממשלה, כך לפחות על פי הצהרותיהם.

מי שהוביל את הקו הבלתי מתפשר מול לפיד הוא סגן השר יעקב ליצמן, שמראהו מנקה את דש חליפתו מנגיעת לפיד הפך לסמל. בהמשך יתר הפוליטיקאים החרדים – גם הפרגמטיים בהם – יישרו קו, וכיום כולם מצהירים שלעולם לא ישבו בממשלה אחת בה לפיד ישב, שלא לדבר על ממשלה בראשות לפיד.

בסופו של יום אנחנו חיים בפוליטיקה הפכפכה. האם אתה עדיין חושב שנכון להחרים בן אדם אישית, גם כשזה עלול לעלות לחרדים בישיבה באופוזיציה? הרי גנץ מבחינתו מתחייב כל הזמן להושיט יד לחרדים, יש טעם להתעקש בגלל היסטוריה ולהישאר מחוץ לתמונה?

"זה לא אישי. זו אמירה ערכית שאני מוביל בכל דרך. לפיד קידש מאבק נגד חרדים ועל זה מבוססת מפלגתו. אין דבר שהוא יכל לפגוע בנו ולא עשה. אם נאפשר לאדם כזה שת"פ עמנו זה איבוד על ערך חשוב מבחינתנו. לפיד ודרכו מוקצים פוליטית".

באחרונה הציף העיתונאי חיים לוינסון ברשת סרטון שלך מתקופת נתניהו כשר אוצר, בו אתה נצפה מתחייב מעל בימת הכנסת לא לשבת לעולם עם 'הליכוד'. האם יתכן שגם את החרם על לפיד אתם בסוף תפרו, אולי הכל הצגה פוליטית?

"הליכוד עשה טעות פוליטית כשחבר ללפיד, שילם עליה מחיר כבד וחזר בו. הליכוד אף הוכיח לויאליות והוגנות כלפינו בממשלה שאחרי. ועל זה נאמר שיש חזרה בתשובה. לעומת לפיד שרק ניסה קוסמטית לדבר על חיבור לחרדים אבל בשטח המשיך לרדוף אותנו ולרדות בנו. הוא יעשה זאת ביתר שאת ביושבו על הגה השלטון. זה כבר ברור לנו".

האם יש לכם סיכום מוקדם עם נתניהו על תפקידים עתידיים בממשלה הבאה?

"לא דיברנו על תפקידים אלא על קווי יסוד. העקרונות של יהדות התורה ברורים".

האם אינך חושש שנתניהו יקים ממשלת אחדות עם גנץ וידחוק אתכם לאחור?

"אם נהיה מספיק חזקים זה לא יקרה".

את הברית עם אלי ישי התחלת בבחירות המוניציפליות וכעת זה הגיע לתמיכה שלו בכם לכנסת. האם אתה רואה סיכוי לשילוב ידיים אמיתי בין נציגים ספרדיים ליהדות התורה, שיביאו להצבת ספרדים במקומות ריאליים ברשימה?

"אין לנו פריבילגיה לאבד אלפי קולות לחינם. עשינו מהלך כדי למנוע איבוד קולות חרדים ופגיעה בגוש הימין".

לסיום, האם זו הולכת להיות הקדנציה האחרונה שלך?

"ככל שיורה לי כ"ק האדמו"ר מגור שליט"א כך אעשה. זאת לא החלטה שלי".

השארת תגובה