ביטול המדבקות: הרשות להגנת הצרכן מקלה על הרשתות ופוגעת בצרכנים

הרשות להגנת הצרכן מבקשת להעביר תקנה שתאפשר הצגת מחירי מוצרים על צג דיגיטלי במקום נוהל בן 20 שנים של 'מדבקה על כל מוצר' • מי שצפוי להיפגע מהמהלך הם דווקא הצרכנים • שר הכלכלה אלי כהן: אין בכוונתי לאשר זאת

סופרמרקט (אילוסטרציה - אין קשר לכתבה)
סופרמרקט (אילוסטרציה - אין קשר לכתבה)
כל מה שאתה זקוק לו באינטרנט

הרשות להגנת הצרכן הוציאה בסוף השבוע שעבר קול קורא לציבור, בו היא מבקשת לשמוע את דעת הצרכנים באשר לשינוי הנהלים הקיימים למעלה מ-20 שנה – סימון באמצעות מדבקות מחיר על כל מוצר.

המשמעות עבור הרשתות היא חיסכון בעלות המדבקות, אקדח מחירים ועובדים המשמשים כאקדוחני המחירים. עלות המעבר לצג מחיר דיגיטלי שישב על המדף תצריך הכנה של תשתיות חכמות וברורות יותר לטובת הצרכן בשל הסנכרון עם קופת החנות. מה שיכול לעשות סוף לסאגת הבדלי המחירים בין מה שרשום על המדף או על גבי המוצר, ובין המחיר בקופה. אך יש להעמיד דברים על דיוקם, כמו בכל דבר יש שני צדדים לטוב ולפחות טוב – אך בפועל מדובר בצעד שעשוי להיטיב במיוחד עם רשתות קמעונות גדולות, שיוכלו לשנות את מחירי המוצרים ברגע, ובכך גם לייקר מוצרים לצרכנים ללא כל פיקוח ויכולת השוואה של צרכנים הנמצאים בחנות.

במידה ותעבור התקנה החדשה אמנם יידרשו החנויות לסדרת כללים נוקשים, ביניהם גודל הצג ובהירות המידע וכן צגי מחיר שיוצגו עבור כל מק"ט, באופן מובחן וברור, תוך הפרדה ברורה בין המקט"ים וכן להצבת מכשירים לקריאת הברקוד ואופציה להדפסת תג המחיר להדבקה על המוצר והצרכן יוכל לקבל את חשבונית הקנייה באופן דיגיטלי, אלא שנדמה כי הרשות איבדה את הסנטר של עצמה בכך שהיא מנסה להגן על הכיסים הלא נכונים.

נקודת התורפה של המהלך אותו מנסה להעביר דווקא הרשות להגנת הצרכן היא בעיקר למי שפחות מתחבר לעולמות הדיגיטליים, כמו גם הקושי לזכור את המחיר של המוצר שמונח בעגלה במהלך הקנייה ולהשוות למוצר מקביל בו נתקלים בדרך לקופה.

חובת סימון המחירים למעשה עוגנה בחוק בשנת 1998 – בשנים האחרונות הסוגיה נבחנה מספר פעמים אך למרות לחצי הרשתות על הרגולטור, היא מעולם לא הבשילה לכדי מעשה. ברשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן טוענים כי הנושא "לאור התפתחויות טכנולוגיות וחקיקתיות מהשנים האחרונות ומתוך הבנה כי שינוי זה עשוי לשפר את חווית הקנייה ולחסוך לצרכן זמן משמעותי, וכמו כן, לחסוך עלויות לעוסקים ולצרכנים, בכפוף ומבלי לפגוע בשמירת ההגנה על הצרכן, בוחנת הרשות לאפשר אסדרה חליפית לעסקים שיקבלו על עצמם סט כללים רגולטוריים מותאמים להתפתחות הטכנולוגית. ככל שתשתכנע הרשות בצורך לבצע שינוי, ייתכן שהיא תבחר לערוך פיילוט על-מנת לוודא כי ההחלטה אינה פוגעת בצרכנים".

דרישה נוספת שמעלה הרשות היא כי "העוסק לא יעלה מחירים בחנות במהלך שעות הפתיחה של החנות" – מדובר בדרישה חמקמקה מיסודה, היות שכיום רשתות השיווק לא עומדות בתנאים הפשוטים של מדבקות מחירים שלא נאמר כי אינן מפרסמות את מחיריהן במאגר מחירים "בכל יום" על פי תקנות שקיפות המחירים בחוק המזון – אך בפועל הרשות להגנת הצרכן לא אוכפת את החוקים הקיימים. כך שבמידה והתקנה החדשה תעבור, לא מן הנמנע שרשתות מזון ישנו מחירים גם בשעות הפעילות, מבלי לדווח על כך, מה שצפוי לפגוע בצרכנים – בזמן שהרשות לא יכולה להבטיח כי תוכל לאכוף זאת באופן יסודי.

ברשתות השיווק מברכים על ההחלטה האמיצה של הרשות להגנת הצרכן ומעריכים כי ההשקעה הראשונית למהלך תעמוד על כ-300 אלף שקל לחנות. גורם בכיר בענף הקמעונאות אומר "כולם ירוויחו מזה. המפסידים היחידים יהיו כל אותם עורכי דין שחיים מתביעות ייצוגיות נגד הרשתות בגין כל טעות במחיר" מה שמחזק את התחושה כי מדובר במהלך גרוע עבור הצרכנים.

באיגוד לשכות המסחר, המקום ממנו עולה מעת לעת ההצעה הדיגיטלית לטובת הרשתות אומרים: "האיגוד קיבל את הקול הקורא היום, ילמד אותו לעומק וישלח עמדתו לרשות להגנת הצרכן. כעיקרון, איגוד לשכות המסחר תומך ביישום טכנולוגיות בענף הקמעונות כמקובל בעולם המערבי, אשר ישפרו את חוויית הקנייה של הצרכנים ויקלו את הנטל על העוסקים".

שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן, שכמו חצי מהעם הופתע מהודעת הרשות לסחר הוגן והגנת הצרכן הנמצאת תחת משרדו, אמר כי "כל שינוי בצו סימון מחירים מחייב את אישור השר וחתימתו, כך שלהודעת הרשות לסחר הוגן אין ערך, שכן אין לי כוונה לבצע שינוי. בתור אחד שנוהג לבצע קניות מפעם לפעם סימון המחירים נותן ודאות בגין המחיר הסופי ומאפשר לבצע השוואה בין מוצרים דומים באופן נוח יותר".

השארת תגובה