המגזר העסקי נגד צרכן הרשת

המגזר העסקי מאחל לעצמו שר אוצר חדש שיעצור את הטבות המיסים לצרכני הרכישות באינטרנט במקום להתייעל ולהוריד מחירים • דואר ישראל: 65 מיליון חבילות הוזמנו מחו"ל ב2018

כסף
כסף
כל מה שאתה זקוק לו באינטרנט

ישראל היא המדינה המובילה במדינות ה-OECD בקניות באינטרנט ביחס לגודל האוכלוסייה – נכון לשנת2017. נתוני דואר ישראל מלמדים על כך שהישראלים קונים מאתרים בחו"ל בהיקפי ענק – אם בשנת 2012 הוזמנו מאתרים בחו"ל כ-22 מיליון חבילות, ב-2018 מספר החבילות הגיע ל-65 מיליון. נתון מעניין שמעיד גם הוא על עלייה בערך הרכישות הוא משקל החבילות. בעוד ב-2012 משקל החבילות עמד על כ-2.5 טונות, ב-2017 המשקל עמד על כמעט 11 טון. מה שעוד מעניין הוא ש-95% מהחבילות המיובאות הן מתחת לתקרת המע"מ. כלומר, הצרכן הישראלי הנבון מנצל את הטבת המס שמעניק החוק לאורכה ולרוחבה.

בשנה וחצי האחרונות החל גל קריסות של רשתות ישראליות גדולות, בעיקר בתחום האופנה. כדור השלג החל להתגלגל מזכיינית מותג אופנת הגברים ״סליו״ שפנתה להקפאת הליכים ב-2017, המשיך ברשת הוניגמן שהחזיקה גם ברשת TNT, ברשת ההלבשה "יפו-תל אביב", ברשת האופנה "זברה", ברשת האופנה לילדים "מיש-מיש", ברשת בגדי ההיריון "רמי-לי", ברשת "ספורט ורטהיימר", רשת האופנה "סקטץ'" וברשת האופנה "מאוזנר". ב14 במארס הצטרפה למועדון פשיטות הרגל רשת חנויות האופנה "מתאים לי".

כל אחת מהרשתות הללו העסיקה מאות עובדים והחזיקה עשרות חנויות, אך נקלעה למשבר קריטי נוכח הפסדי ענק ומדובר ברשתות גדולות. לפי נתוני חברת המחקר הכלכלי דן אנד ברדסטריט, ב-2018 נסגרו 701 עסקים ישראלים בתחום האופנה לעומת 396 בשנת 2017.

התקווה של ענף האופנה

בענף האופנה המקומי, מחכים ליום הבחירות עם תקווה גדולה ששר האוצר הבא יבטל את הטבות המס שהנהיג כחלון נגדו הגישו איגוד לשכות המסחר, ארגוני העצמאים והתאחדות בעלי המלאכה באפריל 18 עתירה לבג"ץ שלא צלחה. בנובמבר האחרון החליט בג"ץ לא להתערב במדיניות הכלכלית של שר האוצר.

בלב הסוגיה עומד פטור מתשלום מע"מ (עד 75$) ומכס (עד 500$) לצרכנים פרטיים הרוכשים מאתרי אינטרנט בינלאומיים. שיעור המע"מ בישראל הנחשב לגבוה ביחס למדינות ה OECD הוא אחיד ועומד על 17%, אך כאמור ישראלי המבצע רכישה באתר קניות בינלאומי בסכום שלא עולה על 75 דולר, זוכה לפטור מתשלום המע"מ.

"בזמן שאני משלם מע"מ כבר ברגע שהסחורה שלי מגיעה לארץ, מוציא הון על שכירות ולוגיסטיקה ומייצר תעסוקה לארבע מאות משפחות ישראליות, יצרנים מחו"ל שלא משלמים כאן מסים ולא מעסיקים כאן אדם אחד, זוכים בנקודת פתיחה משופרת של לפחות 17 אחוז לעומת התעשייה המקומית", אומר גורם המפעיל אתר קניות ישראלי בתחום האופנה

השוק מתקדם והמגזר העסקי מושך את הצרכן לאחור

למרות ההתנגדות הנחרצת של בעלי עסקים ישראלים, השר כחלון מצהיר כי לא ייכנע ללחצים "מופעלים עליי לחצים אדירים על מנת לבטל את ההטבה, אבל מי שחושב שביטול ההטבה יצליח לעצור את המגמה של הקניות באינטרנט לא מבין את ההתרחשויות בשוק", אומר כחלון "ההטבה הזו פועלת באופן ממוקד מול בעיית יוקר המחיה, ואין אזרח שלא נהנה ממנה באופן ישיר ועקיף. ההטבה הזו נקבעה בימי ועדת טרכטנברג, והיא מאוזנת בעיני. הסכום של 75 דולר משקף איזון סביר".

בענף האופנה משוכנעים שמדובר בקנוניה ושהבחירות הקרובות יעשו סוף לתופעה. חלק מהם בטוחים ששר אוצר מקצועי יבטל ביום הראשון את "העיוות הזה" כהגדרתם. למרות שקיימת אופציה שניה שרוב היועצים מכוונים אותם אליה – חישוב מסלול הרווחים מחדש.

הקניות ברשת חדרו בשנים האחרונות לקונצנזוס ישראלי. אחרי שהציבור התרגל להטבת המס, לא נראה כי שר האוצר הבא יעשה צעד שיציב אותו כאויב הצרכנים. התקווה של סוחרים ישראלים לביטול הטבת המס מבוססת על משאלת לב אך חורגת בהיקפה את גבולות ההיגיון. השר כחלון מצדו מבהיר כי אין בכוונתו לשנות את המצב הקיים. "למרות כל הלחצים, כל עוד אני שר האוצר הפטור יישאר כפי שהוא. אני נשלחתי על ידי הציבור, מייצג אותו ופועל עבורו. הסוחרים יאלצו להתאים את עצמם לעולם החדש".

יניב חדד המומחה לחינוך פיננסי ומחבר הספר "מהתיכון ועד הפנסיה" אומר לביזנס כי הטבת המע"מ ניתנה לצרכן הישראלי הפרטי בשל יוקר המחיה והיא לא תבוטל בקרוב. "הטענה כאילו 17 אחוז הם הבעיה, היא לא נכונה – היבואנים הישראלים מתנהגים כבר שנים בחוסר פרופורציה עד כדי זילות בצרכן הישראלי. במוצרי טואלטיקה אנחנו רואים פערים של 200 אחוז. גם בתחום האופנה יש פערים בלתי סבירים בין אירופה לישראל באותו מוצר בדיוק. אנחנו מחוייבים לחנך את עצמנו ואת הילדים שלנו לצרכנות נבונה, בכל מקרה גם אם מחר המדינה תחייב את הרוכשים באינטרנט לשלם 17 אחוז, המגמה של הישראלים לקנות בחו"ל לא תיעצר" אומר חדד.

בכיר ברשות המיסים אומר לביזנס: "המגזר העסקי בישראל ורשתות האופנה בפרט חייבים לצאת את גבולות הגזרה של תוכניות עסקיות מהעבר ולהבין כי כוחות השוק עושים את שלהם, העולם הפך לכפר גלובלי בו רבים מהיבואנים והחנויות יאבדו את זכות הקיום שלהם אם לא יחשבו מסלול מחדש".

תעשיית השילוח הופכת ליעילה מיום ליום, גם בכל הקשור לאחריות הדברים משתפרים בצורה דרמטית. כשלקוח הישראלי קונה מאתר בינלאומי מוכר הוא מקבל מוצר ברמה גבוהה עם השירות הטוב בעולם. כשהוא קונה מוצר בארץ, לעתים אין את המוצר המדויק במלאי וגם השירות לא משתווה למקובל בעולם. בשוק האופנה אף יצרן ישראלי לא יוכל להתמודד עם המבחר שיש לאתרים בחו"ל. בטווח הארוך רק רשתות בינלאומיות יוכלו להציע מבחר, מחיר ושירות ברמה גבוהה – ולכן סביר להניח שהן היחידות שישרדו.

השארת תגובה