סוד החרוסת

האדמור מסתרי חיים
האדמור מסתרי חיים
עכשיו באשדוד: דירה החל מ-1.100.000 ש"ח

החרוסת הינה אחד המאכלים המיוחדים לליל הסדר, כידוע טובלים עלים או קלחים בחרוסת זכר לטיט שהיו עושים אבותינו במצרים, כשהעבידו אותם בחומר ובלבנים.

ע"פ תורת הח"ן בחומר זהו סימן לחומר העב שהינו כנגד יסוד העפר הנמוך ביותר בבריאה, ואילו בלבנים מלשון לובן והוא כנגד הלובן העליון האור והוא כנגד הנשמה באדם, וענין החרוסת הוא להדביק אותם בכדי שיהיה הכל בנין אחד שלם.

בשולחן ערוך אורח חיים סימן תע"ג סוף הלכה ה' כתוב וחרוסת יעשה עב זכר לטיט ואחר כך נותנים בו מעט חומץ או יין אדום זכר לדם ועושין החרוסת מפירות שנמשלו בהם ישראל, כגון תפוחים תאנים אגוזים רימונים שקדים ונותנים עליו תבלין כגון קינמון וזנגביל הדומים לתבן שהיו מגבלין בו הטיט.

מכאן למדים סודות עצומים על הלך החיים, מצד אחד כל סימני ליל הסדר שלא תשכח מפי זרעו יציאת מצרים ולכן חובה אותו הלילה לספר לילדים סיפורי יציאת מצרים בבחינת והגדת לבנך ביום ההוא, ומצד שני כל הסימנים שהם זכר לרוע והתעללות שהתעללו המצרים בעם ישראל והעבידו אותם ואת שיא הרוע האנושי אותם סימנים עצמם שהם לתזכר אותנו שכולם מתדמים לכנסת ישראל.

הקושי שנוצר כאן מעצם האחדות שבין שיא הרוע והאכזריות לבין העם עצמו אליו מתאכזרים, הוא עצם האור המתגלה בכל דור ודור רגע לפני הגאולה משיא החשכה.

גם האדם עצמו מורכב בתוך גופו באותו אופן, יש בנו שלושה חלקים עיקריים והם הראש, בית החזה, וחלל הבטן. כאשר אנו אוכלים תחילה המזון נכנס דרך הפה מחלל הראש לאחר מכן עובר בושט בחלל בית החזה ואז יורד לקיבה ומשם לתהליכי העיכול.

חז"ל מחלקים את הלחות שבגופנו גם כן ע"פ זכותן, המח הינו הלחה הזכה ביותר ועל כן נקראת דם הלובן ממנו יוצאים כל העצבים לכל תאי הגוף. למטה ממנו הלב ממנו יוצא דם מחומצן דרך העורקים לכל התאים ולמטה ממנו הכבד ממנו יוצא דם הורידים לכל התאים.

כאשר אנו אוכלים, המזון יורד מלמעלה למטה מחלל הלובן כנגד הלבנים לחלל בית החזה שהוא כנגד החרוסת לחלל הבטן שהוא כנגד החומר העב ביותר, לאחר גמר העיכול, הטוב שבמזון שהתעכל במיצי הקיבה המרים והמסוכנים נשאב לכבד דרך התריסריון. הטוב שבדם הכבד עולה ללב והטוב והזך שבדם עולה אל המוח.

רואים מתהליך זה ירידה ועליה, כך גם עם בני ישראל שבשבילם נברא העולם ככתוב בשביל ישראל שנקראים ראשית, ולכן אנו העם היחיד בעולם שמסוגל לקבוע סימנים להתעללות ואכזריות נוראיים ממאכלים שדומים ונמשלים לכנסת ישראל עצמה שעברה את כל אותו שיעבוד.

החרוסת שכאמור דומה ללב אשר תפקידו לאחד בין הדם והאויר ולשלח אותו לזון את כל האברים ולאחד ביניהם, כגון הטיט שכל תפקידו להדביק החומר והלבנים שיהיה הבנין אחד עומד על מקומו, בדומה לגוף שיעמוד בבריאותו.

הפירות מהם מכינים את החרוסת הינם כן בעלי סגולות רפואיות מיוחדות ע"פ הרמב"ם:

תפוחים:

כדי לרפא חולי הבטן (קיבה רכה) טוב לבשל את התפוח בתוך חומץ. תפוח חמוץ (ירוק) טוב לחיזוק הלב. תפוחים הם רפואה לחולי מרה שחורה (עצבות, דיכאון וכדומה). אם אוכלים תפוחים מבושלים שהם מתוקים וצלויים שעה אחת לפני האוכל הם גורמים לריקון הבטן ואילו שהם חמוצים הם גורמים לעצירות.

תאנים:

תאנים מטהרים את הגוף ואת הריאות והכליות ומסלקים ליחות רעות, מומלץ לאכול תאנים עם שקדים שיש בתערובת זו כל טוב הצומח (תערובת זו הינה חלק מהחרוסת כידוע). טוב לאוכלן קודם הסעודה כי הן מוריקות את הבטן והכליות והן טובות לריאות, לכבד ולטחול.

שקדים:

השקדים מחזקים את מערכת העיכול. מחזקים את המוח ומטיבים את השינה. שקדים טובים לריקון מערכת השתן. ומטיבים עם הריאות ומערכת הנשימה.

רימונים:

הרימון החמוץ עוצר שלשול (קיבה רכה). רימון חמוץ מקרר את חום הכבד ומחזק את הקיבה והבטן. רימון מתוק גורם לבטן רכה. הרימון משמח את הלב.

קינמון:

הקינמון טוב לחיזוק מערכת העיכול והשתן ומטהר את הכבד. מחזק גם את הריאות ומוציא נפיחות מהבטן.

זנגביל:

הזנגביל יעיל בייבוש לחות במערכת הנשימה כגון סינוסיטיס, ברונכיטיס, שיעול עם ליחה ונזלת כרונית. תה זנגביל מחמם את הגוף, סופח גזים במערכת העיכול ומקל על כאבי בטן מכל סוג. הזנגביל הינו צמח אנטי דלקתי יעיל בטיפול דלקת פרקים, משכך כאבים בכלל וכאבי שרירים בפרט.

אם נרכז את כל סגולות המרפא של רכיבי החרוסת נראה כמה היא טובה וחשובה לליל הסדר שבו אוכלים מאכלים ללא חמץ כללף ובעיקר מצה שיכולים להפר את מצבה של מערכת העיכול ולכן היא נאכלת קודם הסעודה "שולחן ערוך" כתרופה שקודמת "למכה".

בברכה סתרי חיים

07-33-38-38-48

השארת תגובה